Page 256 - Sanat Tarihi -12
P. 256
8. 19 VE 20 .YÜZYIL TÜRK HEYKEL VE RESİM SANATI
ÜNİTE
Nurullah Berk (1906-1981)
1920-1924 yılları arasında Sanayi-i Nefise Mek-
tebinde Hikmet Onat ve İbrahim Çallı atölyelerinde
sanat öğrenimi görmüş, 1924-1928 yılları arasında Paris
Güzel Sanatlar Okulunda çalışmalarını sürdürmüştür.
Lhote ve Leger atölyelerine devam ederken bu
sanatçıların resimde savundukları desen, kütle ve
hacim yaratma anlayışlarını benimsemiş, bu anlayışları
Türk resmine getirmeyi amaçlamıştır.
1950’lerin sonunda Türk resminde Doğu-Batı
birleşiminin gerekliliğini savunarak yazma minyatürleri
incelemiş, bunları Batılı tekniklerle biçimlendirmeye
çalışmıştır. Türkiye’de geometrik-figüratif resim anla-
yışının ilk temsilcilerinden olmuştur. İskâmbil Kâğıtlı
Görsel 8.25 Natürmort, Testili Kadın, İncir Dalında Beyaz Güvercinler, Gergef İşleyen
İskâmbil Kağıtlı Natürmort, Nurullah Berk
Kadın, Tayyareciler, Ütü Yapan Kadınlar, Dikiş Diken Kadınlar eserlerin-
den bazılarıdır (Görsel 8.25, 8.26).
Zeki Faik İzer (1905-1988)
1923’te Sanayi-i Nefiseye girmiş burada Çallı’nın öğrencisi olmuştur.
1928-1932 yılları arasında Paris’te sanat öğrenimine devam etmiştir.
1960’lara kadar figüratif resimleri ile bilinen sanatçı, bu tarihten sonra
soyut resimler yapmıştır. En önemli eserleri; İnkılap Yolunda, Dolma-
bahçe’den, Büyük Balık, Akdeniz Mitolojisi’dir (Görsel 8.27).
Görsel 8.26
Gergef İşleyen Kadın, Nurullah Berk
Görsel 8.27
Dolmabahçe’den, Zeki Faik İzer
256