Page 251 - Sanat Tarihi -12
P. 251
19 VE 20 .YÜZYIL TÜRK HEYKEL VE RESİM SANATI 8.
ÜNİTE
Osman Hamdi Bey (1842-1910)
Çağdaş Türk müzeciliğinin kurucusu ve ilk Türk arkeoloğu
kabul edilen Osman Hamdi Bey, Sayda Kral Mezarlığı (Lübnan)
kazısı sırasında (1887-1888) dünyaca ünlü İskender Lahdi’ni
bulmuş ve ülkemize getirmiştir. İstanbul Arkeoloji Müzesini
kurmuş, müzenin dünyanın sayılı müzelerinden biri olmasını
sağlamıştır. Ayrıca Sanayii Nefise (Mimar Sinan Üniversitesi
Güzel Sanatlar Fakültesi) kurucusu olan ressam Türk resminde
Batılı anlamda figürlü kompozisyon kullanan ilk sanatçıdır. Eser-
lerinden bazıları: İki Müzisyen Kız, Naile Hanım Portresi,
Feraceli Kadınlar, Kaplumbağa Terbiyecisi (Görsel 8.11), Şehzade
Türbesinde Derviş, Silah Taciri’dir.
Sanayi-i Nefise Mektebinin Türk Resim sanatına katkılarını
araştırınız. Araştırma sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.
14 Kuşağı Ressamları
Sanayi-i Nefise Mektebi tarafından Paris’e gönderilen İbrahim
Çallı, Avni Lifij, Nazmi Ziya Güran ve kendi olanakları ile giden
Namık İsmail gibi ressamlar I. Dünya Savaşı'nın başlaması ile
birlikte geri dönmek zorunda kalmışlardır. Bu ressamlar Türk resim
tarihinde “14 Kuşağı”, “Çallı Kuşağı” veya “Türk İzlenimcileri”
Görsel 8.11
şeklinde adlandırılmıştır. Bu grubun başlıca üyeleri; İbrahim Çallı, Kaplumbağa Terbiyecisi,
Ruhi Arel, Feyhaman Duran, Hikmet Onat, Avni Lifij, Nazmi Ziya Osman Hamdi Bey
Güran ve Namık İsmail’dir. 14’ler Kuşağı, Avrupa'dan döndük-
lerinde izlenimciliği Türk resmine taşımışlardır (Görsel 8.12).
Resme; figürü, portreyi de almış, yaptıkları tüm resimlere kendi
yorum ve sezgilerini katarak farklı bir boyut kazandırmışlardır
(Görsel 8.13). Haliç civarı ile Boğaziçi kıyılarını büyük bir ustalıkla
resmederek Türk resminde “Boğaziçi Manzaraları” olarak bilinen
türün yaratıcısı olmuşlardır. Bu yeni anlayışı halka sunmak için
1926’da Galatasaraylılar Yurdunda sergiler açmışlardır.
Görsel 8.12 Görsel 8.13
Namaz Kılan Adam, Ruhi Arel Atatürk Portresi, Nazmi Ziya Güran
251