Page 251 - Sanat Tarihi -12
P. 251

19 VE 20 .YÜZYIL TÜRK HEYKEL VE RESİM SANATI      8.
                                                                                                     ÜNİTE




                Osman Hamdi Bey (1842-1910)


                Çağdaş Türk müzeciliğinin kurucusu ve ilk Türk arkeoloğu
             kabul edilen Osman Hamdi Bey, Sayda Kral Mezarlığı (Lübnan)
             kazısı  sırasında  (1887-1888)  dünyaca  ünlü  İskender  Lahdi’ni
             bulmuş  ve  ülkemize  getirmiştir.  İstanbul  Arkeoloji  Müzesini
             kurmuş,  müzenin  dünyanın  sayılı  müzelerinden  biri  olmasını
             sağlamıştır.  Ayrıca  Sanayii  Nefise  (Mimar  Sinan  Üniversitesi
             Güzel Sanatlar Fakültesi) kurucusu olan ressam Türk resminde
             Batılı anlamda figürlü kompozisyon kullanan ilk sanatçıdır. Eser-
             lerinden  bazıları:  İki  Müzisyen  Kız,  Naile  Hanım  Portresi,
             Feraceli Kadınlar, Kaplumbağa Terbiyecisi (Görsel 8.11), Şehzade
             Türbesinde Derviş, Silah Taciri’dir.

                  Sanayi-i Nefise Mektebinin Türk Resim sanatına katkılarını
                  araştırınız. Araştırma sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.


                14 Kuşağı Ressamları

                Sanayi-i Nefise Mektebi tarafından Paris’e gönderilen İbrahim
             Çallı, Avni Lifij, Nazmi Ziya Güran ve kendi olanakları ile giden
             Namık  İsmail  gibi  ressamlar  I.  Dünya  Savaşı'nın  başlaması  ile
             birlikte geri dönmek zorunda kalmışlardır. Bu ressamlar Türk resim
             tarihinde “14 Kuşağı”, “Çallı Kuşağı” veya “Türk İzlenimcileri”
                                                                                      Görsel 8.11
             şeklinde adlandırılmıştır. Bu grubun başlıca üyeleri; İbrahim Çallı,   Kaplumbağa Terbiyecisi,
             Ruhi Arel, Feyhaman Duran, Hikmet Onat, Avni Lifij, Nazmi Ziya         Osman Hamdi Bey
             Güran  ve  Namık  İsmail’dir.  14’ler  Kuşağı, Avrupa'dan  döndük-
             lerinde  izlenimciliği  Türk  resmine  taşımışlardır  (Görsel  8.12).
             Resme; figürü, portreyi de almış, yaptıkları tüm resimlere kendi
             yorum  ve  sezgilerini  katarak  farklı  bir  boyut  kazandırmışlardır
             (Görsel 8.13). Haliç civarı ile Boğaziçi kıyılarını büyük bir ustalıkla
             resmederek Türk resminde “Boğaziçi Manzaraları” olarak bilinen
             türün  yaratıcısı  olmuşlardır.  Bu  yeni  anlayışı  halka  sunmak  için
             1926’da Galatasaraylılar Yurdunda sergiler açmışlardır.





















                                    Görsel 8.12                                       Görsel 8.13
                               Namaz Kılan Adam, Ruhi Arel                     Atatürk Portresi, Nazmi Ziya Güran


                                                                                                           251
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256