Page 20 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 1.Ünite
P. 20
1. ÜNİTE
ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
A) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru kelimeyi/kelimeleri yazınız.
1. Türkler tarih boyunca ................................., Uygur, ..........................., ............................ ve ........................
alfabelerini kullanmışlardır.
2. Koşuk, sav, destan gibi ürünler Türk edebiyatının ............................................................. Dönemi’ne
aittir.
3. Edebiyat; ..........................., ..........................., ................................... gibi bilimlerden yararlanır.
4. Türk edebiyatı ...................................................................., ...................................................... ve ...............
..................................................... olmak üzere üç ana döneme ayrılır.
5. ........................................................... Türk edebiyatının yazılı ilk ürünüdür.
6. Türk edebiyatında .................... yüzyıldan itibaren Yazılı Dönem başlamıştır.
B) Aşağıda numaralar ile verilen dönem isimlerini harf ile verilen eser isimleriyle eşleştirerek
harfleri numaraların yanındaki yay ayraçların içine yazınız.
7. Dönem Eser
( ) 1. Geçiş Dönemi a) Kök Türk Kitabeleri
( ) 2. Yazılı Dönem b) Makber
( ) 3. Sözlü Dönem c) Koşma
( ) 4. İslami Dönem ç) Koşuk
( ) 5. Batı etkisinde gelişen d) Kutadgu Bilig
Türk edebiyatı
C) Aşağıdaki açık uçlu soruların cevabını ilgili alana yazınız.
8. Destan devri edebiyatında şiir sazla söylenir. Henüz yazı yokken yüzyıllarca, sazla ve sözle söyle-
nen bu şiir, Türk tarihinde bir sözlü edebiyat geleneği kurmuştur. Sözlü edebiyat geleneği o kadar
köklüdür ki asırlarca taşlara kazınan yazılar, İslamiyet’ten sonra aydınların yazdığı kütüphaneler
dolusu yazmalar, şiir divanları, halk şiirinin geçirildiği cönkler, nihayet Türk topraklarında matba-
anın gelişmesi; özellikle halk arasında sazlarla dile getirilen bu sözlü geleneği durduramamıştır.
Bugün hâlâ halk içinde yazıya geçmeden önce sazla söylenen şiir, bu kadar eski ve bu kadar köklü
bir geleneğe bağlıdır. O kadar ki milletin karakterini öğrenmek isteyenler için geleneğe bu ölçüde
bağlılık dikkat çekici bir özelliktir.
Bu parçadan hareketle Sözlü Dönem’le ilgili çıkarımlarınızı aşağıda boş bırakılan yere yazınız.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
30