Page 47 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | 2.Ünite
P. 47

HİKÂYE





            22. İnsanoğlunun  hikâyeye  ilgi  duyması  ve  onu   24. Aşağıdakilerden hangisi dinî destansı hikâye
               sevmesinin başlıca sebeplerinden biri meraktır.   özelliği taşır?
               “Ne olmuş, nasıl olmuş, neden olmuş, sonra ne
                                                                A) Dede Korkut Hikâyeleri
               olmuş?”  sorularında  barizleşen  insanın  merak
                                                                B)  Cenknâmeler
               duygusu  onu  hikâyeye  götürür.  Merak  duy-    C)  Kerem ile Aslı
               gusu çoğu zaman onun “hoşça vakit geçirme”       D) Leyla ve Mecnun
               arzusuna hizmet etmiştir. Ancak söz konusu so-   E)  Âşık Garip Hikâyesi
               rular ve yazarın bunlara verdiği cevaplar basit
               bir merakın cevabı olmaktan kurtuldukça ciddi
               manada  gerçeğin  kapılarını  aralamaya  başlar.
               Bunlar insanın bizzat kendisi ve kendisini kuşa-
               tan hayata dair gerçeklerdir.
                                                             25. ……………  .  Ya  yaşanılan  yerin  betimlenmesi
               Bu parçada hikâye türü ile ilgili aşağıdakiler-  ile ya kişilerin tanıtılması ile ya onların birbiriy-
               den hangisine değinilmemiştir?                   le olan ilişkilerinin verilmesi ile ya da çatışmaya
               A) İnsanoğlunun hikâyeye ilgi duymasının         konu olan olayın anlatılması ile başlanır. Kimi
                  sebeplerinden birinin merak olduğuna          zaman da kişiler ve onların ilişki içinde bulun-
               B)  Bazı sorularla insanın merak duygusunun      dukları  kişilerin  yaşamlarından  kesitler  sunu-
                  daha da belirginleştiğine                     lur. Böylece hikâyeye ortasından başlanır, sonra
               C)  Merak duygusunun insanın hoşça vakit         başa dönülür. Kimi zaman da hikâye karşılıklı
                  geçirme arzusunu karşılayacağına              konuşmalarla  başlar.  Konuşmalar  aracılığıyla
               D) Hikâyeyi okuyan herkesin gerçeğin
                                                                mekân ve kişiler hakkında kısa bir açıklama ya-
                  kapılarını aralayacağına
                                                                pılır.
               E)  Hikâyelerdeki gerçekliğin aslında kişinin
                  kendi gerçeği olduğuna                        Bu parçanın başına düşüncenin akışına göre
                                                                aşağıdaki cümlelerden hangisi getirilmeli-
                                                                dir?

                                                                A) Hikâye farklı kişilerin ağzından
                                                                   aktarılabilir.
                                                                B)  Hikâyede karşılıklı konuşmalar tekdüzeliği
            23. Göreve yeni başlayan muhtar, köylüleri yanına
                                                                   engeller.
               çağırıp onların sorunlarını dikkatlice dinledi.
                                                                C)  Hikâyelerin başlangıçları birbirinden farklı
               Bu cümlede virgülün kullanım işlevi aşağıda-        olabilir.
               kilerden hangisidir?                             D) Hikâyenin ne zaman, nerede geçtiği
                                                                   önemlidir.
               A) Sıralı cümleleri birbirinden ayırmak          E)  Hikâyenin konusunu belirlemek iyi bir
               B)  Cümle içinde ara sözleri ayırmak                gözlemciliği gerektirir.
               C)  Uzun cümlelerde yüklemden uzak düşmüş
                  özneyi belirtmek
               D) Anlama güç kazandırmak için tekrarlanan
                  kelimeleri ayırmak
               E)  Birbiri ardınca sıralanan eş görevli kelime
                  gruplarını ayırmak











                DEĞERLENDİRME
                Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karşılaştırınız. Yanlış cevap verdiğiniz ya da cevap verirken tereddüt
             ettiğiniz sorularla ilgili konuları veya faaliyetleri üniteye dönerek tekrarlayınız. Cevaplarınızın tümü
             doğru ise bir sonraki öğrenme faaliyetine geçiniz.





                                                                                                           79
   42   43   44   45   46   47