Page 34 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | 3.Ünite
P. 34
3. Ünite
SÖZLÜ İLETİŞİM ÇALIŞMALARI
a. Sözlü İletişim Tür ve Tekniklerini Tanıma
Hazırlıklı Konuşma
Konusu ve amacı belli olan, nerede ve ne zaman yapılacağı önceden bilinen, bir plana göre hazır-
lanıp dinleyiciler önünde yapılan konuşmaya hazırlıklı konuşma denir.
Hazırlıklı konuşmada hazırlık, planlama ve sunum aşamaları bulunur.
•
1. Hazırlık
a. Konuyu, amacı ve hedef kitleyi
belirleme •
b. Konuşma konusuyla ilgili gözlem, 2. Planlama
inceleme veya araştırma yapma
a. Konuşmanın temel bölümlerini
belirleme
b. Her bölümde vurgulanacak hususları
3. Sunum
belirleme
a. Mekânı, hedef kitleyi, konuyu ve amacı • c. Konuşma içeriğini süreye göre
dikkate alarak konuşma düzenleme
b. Etkili bir başlangıç yapma ç. Konuşma metnini ve notlarını
c. Önemli noktaları vurgulama hazırlama
ç. Konuşmayı takip etmeyi kolaylaştıran • d. Konuşmada kullanılacak görsel ve
ifadeler kullanma işitsel araçları hazırlama
d. Konuşmada gerektiğinde özetlemelere e. Konuşma provası yapma
başvurma
e. Konuşmayı etkili biçimde sonlandırma
f. Konuşmayı planlanan sürede
tamamlama
•
b. Sözlü İletişim Uygulamaları
1. Etkinlik
Hazırlıklı konuşma aşamaları doğrultusunda, kendinize yakın bulduğunuz şiir anlayışı ile ilgili kısa
bir konuşma yapınız. Konuşurken doğru telaffuzun gerektirdiği boğumlama, vurgulama, tonlama ve
duraklamaya dikkat ediniz; gereksiz ses ve kelimeler kullanmaktan kaçınınız. Konuşmanızın içeriğini
terim, alıntı, söz sanatları vb. unsurlardan yararlanarak zenginleştiriniz. Konuşmanızı görsel unsurlarla
destekleyiniz.
2. Etkinlik
İncelediğiniz metinlerde geçen “ahkâm, aşiyan, efsunkâr, nazende, nazenin, sükûn, yâd eylemek”
kelimelerinin doğru telaffuzuna yönelik çalışmalar yapınız.
102