Page 109 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 109

YKS KAMPI

                                              FELSEFE GRUBU TEST-1



        1.   Varlık  felsefesi  ilk  defa  Antik  Yunan’da,  doğa  filozoflarının   3.   Doğruluk  değeri  alabilen  her  cümle  bir  önermedir.  Sadece
            varlığın ana maddesinin; başka bir deyişle ana ilkesinin ne   akılsal ilkelere dayanan a priori önermeler olduğu gibi olgusal
            olduğunu sormalarıyla ortaya çıkmıştır.                içerikle sınırlı a posteriori önermeler de vardır. “Evli olmayan-
                                                                   lar  bekârdır”  önermesinin  doğruluk  değeri  için  olgusal  ala-
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi varlık felsefesinin ce-
                                                                   na bakmaya gerek yoktur ama “Ay’da derin çukurlar vardır”
            vap aradığı temel sorudur?
                                                                   önermesinde aynı şey söz konusu değildir.
            A)  Her şeyin kendisinden çıktığı öz nedir?
                                                                   Buna göre aşağıdaki önermelerden hangisinin doğruluk
            B)  Varlığın bir varoluş amacı var mıdır?              değerinin belirlenmesinde gözleme gerek yoktur?
            C)  Varlıklar nasıl sınıflandırılabilir?
                                                                   A)  Dünya, Mars ve Jüpiter Güneş’in etrafında döner.
            D)  Varlıkta bir değişim var mıdır?
                                                                   B)  Üçgenin iç açılarının toplamı 180 derecedir.
            E)  İnsan, varlığı bilebilir mi?
                                                                   C)  Güllerin hiçbiri kırmızı olmadığı gibi beyaz da değildir.
                                                                   D)  Hava açık olduğundan yağmur yağmayacaktır.
                                                                   E)  Bütün insanlar ve hayvanlar ölümlüdür.









        2.   İnsan, kavramlara dayanarak yöneldiği şeyleri tanır ve onu
                                                               4.   Kant’a göre, herkesi kapsayan ve bireyin hiçbir gerekçe ol-
            bir başkasından ayırır. Her kavram aynı zamanda bir tanım
                                                                   maksızın kabulleneceği bir ahlak yasası olmalıdır. Bu ahlak
            kümesidir. Ancak bir tanım kümesinin ifade ettiği şey, tanım-
                                                                   yasası bireyler için buyruk (emir)tur. Bu buyruk bir amaca yö-
            lamada  bulunduğu  varlıkla  birebir  örtüşmez  çünkü  varlıklar
                                                                   nelik olmayıp, amacı kendisinde olan bir yapıdır. Bu buyruk
            birçok  özelliğe  sahiptir  ve  bunların  hepsinin  tanımlamada
                                                                   kişinin tercihiyle iyi niyetle kabullenilirse de ödev niteliği taşır.
            kullanılmasının çeşitli zorlukları vardır. Bununla beraber var-
            lıkların daha keşfedilmemiş özelliklerinin de olabileceği düşü-     Buna göre bir davranışın ahlaki olması aşağıdaki koşul-
            nülecek olursa bu zorluğun imkânsızlık derecesinde olduğu   lardan hangisine bağlıdır?
            söylenebilir. Kısacası bir varlığa yahut bir nesneye ait sınırlı
                                                                   A)  Bireyleri mutlu etmesine
            bir tanım yapmak yani kesin olarak belli olan bir kavram kü-
            mesiyle ifade etmek mümkün değildir. “Elma” kavramının ilk   B)  Bir amaca yönelik ödev olmasına
            hali belki de gözlemlenen varlığın rengi, kokusu gibi özellikle-  C)  Toplumsal değerlere uygunluğuna
            rine dayanarak oluşturulmuş olabilir. Ancak “elma” kavramını
                                                                   D)  Toplumsal yarar sağlamasına
            işaret eden varlığa yönelik deneyimimin artmasıyla beraber
            onun tanımı da git gide  “gülgillerden, çiçekleri pembe veya   E)  Ödeve kişinin kendi isteğiyle uymasına
            beyaz bir ağacın kabuğu parlak, sert, kırmızı, sarı ve yeşil
            renkte, kokusu hoş, tadı ekşi veya tatlı, dokusu gevrek, ufak
            çekirdekli  meyveye”  dönüşmüştür.  Böylelikle  “elma”  kavra-
            mının tanım kümesi genişleyerek değişmiştir. Aynı zamanda
            söz konusu dönüşüm düşüncenin gelişmesinin de kanıtı nite-  5.   Herakleitos’a  göre  gerçekte  değişmeyen  tek  şey  değişimin
            liğindedir. Dolayısıyla kavramlar gözlemlerle beraber sürekli   kendisidir. Değişmedeki değişmezliği sağlayan şey ise logos-
            yenilenir ve düşünce de gelişir.                       tur.

            Bu parçada dilin işlevi hakkında aşağıdakilerden hangisi
                                                                   Buna göre Herakleitos’un “varlığın ne olduğu” na ilişkin
            vurgulanmaktadır?
                                                                   cevabı aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ifade edilir?
            A)  İletişimi sağlaması
                                                                   A)  Oluş
            B)  Düşünceleri sembolleştirmesi                       B)  İdea
            C)  Kesin tanımlamalar yapması                         C)  Madde
            D)  Bilgileri yapılandırması                           D)  Fenomen
            E)  Duyguların dışa vurulması
                                                                   E)  Hem madde hem düşünce





                                                                                                              109
                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114