Page 113 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 113

YKS KAMPI

                                              FELSEFE GRUBU TEST-3



        1.   Ksenofon’un “Sokrates’ten Anılar”ında şu sözlere rastlıyoruz:   4.   I. “ İnsan zihninde dışarıdan gelen duyumlarla zihnin kendi-
            “Alçakgönüllü olmalıyız çünkü övünme zarar ve utanç getirir.   sinde bulunan kavramlar bir araya getirilmezse, kavramlar
                                                                      duyularımızın  malzemesine  uygulanmazsa  bilgi  diye  bir
            Dostlar edinmeye çalışmalıyız çünkü sadık bir dost en yararlı
                                                                      şey ortaya çıkmaz.”
            şeydir. Toplum işlerine karışmaktan kaçınmamalıyız, çünkü
                                                                    II.  “Birtakım apriori ( önsel) kavram ve kategoriler zihnimizde
            bütünün iyiliği tek tek kişilere de iyilik getirir.”
                                                                      hazır olarak bulunur ve bunların bilgisine akılla ulaşılır.”
            Bu parçada aşağıdakilerden hangisinin insan hayatında-      III.  “Tüm bilgilerimizi duyu deneyi sayesinde elde ederiz.”
            ki önemi vurgulanmıştır?
                                                                   Verilen görüşlerin temsil ettiği yaklaşımlar sırasıyla aşa-
            A)  Erdemli olmanın                                    ğıdaki seçeneklerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
            B)  Özgür olmanın
                                                                   A)  Rasyonalizm-Empirizm-Kritisizm
            C)  İtaatkâr olmanın
                                                                   B)  Kritisizm-Empirizm-Rasyonalizm
            D)  Vicdanlı olmanın
                                                                   C)  Empirizm-Rasyonalizm-Kritisizm
            E)  Dürüst olmanın
                                                                   D)  Kritisizm-Rasyonalizm-Empirizm
                                                                   E)  Rasyonalizm-Kritisizm-Empirizm




        2.   Bir  toplumun  temelini  oluşturan  şey  o  toplumun  üyelerinin
                                                               5.   Hegel’e göre her şey bir amaç doğrultusunda varlığa geldi.
            geçmişte  veya  şimdi;  dolaylı  veya  açık  bir  şekilde  dile  ge-
                                                                   Bu  amacı  belirleyen  de  geist’tı.  Geist  başlangıçta  soyuttu
            tirdikleri rızaları değilse nedir? Öyleyse işe insanın en doğal
                                                                   ama kendini somut olan doğada gerçekleştirdi. Ama doğada
            haliyle veya Hobbes’un deyimiyle savaş, Locke’un deyimiyle
                                                                   geist kendine yabancılaştı. Soyut olan geist artık somuttu. Bu
            barış, Rousseau’nun deyimiyle ise inzivaya çekilmekle başla-  çelişkiden kurtulmak isteyen geist insan aklının ürünü olan
            dıktan sonra, insanın kendi rızasıyla, toplumsal bir sözleşme   devlette, kültürde kendini gerçekleştirdi ve tanıdı.
            sürecine girilir.
                                                                   Bu  parçada  açıklanan  süreç  aşağıdaki  kavramlardan
            Buna göre “toplumların devlet olma” sürecini en iyi ifade   hangisiyle ifade edilir?
            eden yargı aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   A)  Diyalektik
            A)  Devlet  insanların ortak iradelerinin bir araya gelmesiyle
               ortaya çıkmıştır.                                   B)  İroni
                                                                   C)  Skolastik
            B)  Devlet güçlü olanların kurduğu baskı ile ortaya çıkmıştır.
                                                                   D)  Patristik
            C)  Devlet fikri farklı toplumların ürünüdür.
                                                                   E)  Ödev ahlakı
            D)  İnsanlar ve devlet hep var olmuştur.
            E)  Devleti  var eden eşitlik fikridir.



                                                               6.   Töz’ün genel anlamı altta bulunan, değişen durumlara ve nite-
                                                                   liklere karşı kalıcı olan, bir başka şeyde değil, kendi kendisiyle,
                                                                   kendi kendisinde var olandır. Başka bir deyişle de töz, varolu-
        3.   Oscar Wilde “İki kayadan en güzel olanı, en kocaman olanı,   şu için başka bir şeye ihtiyaç duymayan şeydir.
            en  yıkılamaz  olanıdır.  İki  berrak  gökten  en  güzel  olanı,  en
            parlak, en uçsuz bucaksız olanıdır. İki fırtınadan en güzel ola-     Buna göre ‘’töz’’ yaklaşımları verilen aşağıdaki eşleştir-
            nı en şiddetli olanıdır. Hatta iki çölden en güzel olanı en ümit   melerden hangisi yanlıştır?
            kırıcı, en vahşi ve en tekdüze olanıdır.” der.         A)  Thales – “Her şeyin kökeninde su vardır.”
            Bu parçada  “güzellik” le aşağıdaki kavramlardan hangi-  B)  Herakleitos – “Ateş tüm var olanların ilk ve gerçek temeli-
            si ilişkilendirilmektedir?                                dir.”
                                                                   C)  Pythagoras – “Toprak, hava, su ve ateş olarak belirlenen
             A) Hakikat        B) İyi           C) Yüce               dört öge her şeyin temelidir.”

                         D) Hoş          E) Fayda                  D)  Anaximandros – “Her şeyin kendisinden çıktığı ana mad-
                                                                      de sonsuz ve sınırsızdır.”
                                                                   E)   Demokritos – “Her şeyin kendisinden çıktığı şey atomdur.”




                                                                                                              113
                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118