Page 118 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 118
FELSEFE GRUBU TEST-5
7. A. Comte’a göre insan, pozitif çağa uzun bir tarihsel süre- YGS 2017
cin sonunda ulaşmıştır. Bu süreci Comte “üç hal yasası” ile
9. Modern fiziğin temeli olan Kuantum Kuramı hakkındaki popü-
açıklar. Birinci dönem teolojik aşamadır. Bu dönemde her
ler kitapların tümü şu noktanın altını çizer: Newton Kuramı’nı
şey Tanrısal nedenlerle açıklanır. İkinci dönem olan metafizik
temel alan eski fizikten kalma varsayımların hiçbirini yeni fizi-
aşamada Tanrının yerini doğaüstü soyut güçler alır. Üçüncü
ğin içine taşıyamazsınız. Örneğin, eski fizik anlayışında bu-
dönem ise pozitif aşamadır ve bu dönem insan düşüncesinin
lunan, her olayın bir nedeni olduğu ya da olayların, nedenleri
gelişiminin en ileri aşamasıdır.
tarafından belirlendikleri anlayışını yeni fiziğe aktaramaya-
Parçaya göre A. Comte, bu tarihsel süreci hangi ölçüte cağınız gibi “parçacık” terimini Kuantum Kuramı içinde kul-
göre sınıflandırmıştır? lanıyorsanız parçacığın Newtoncu anlamda küçük bir madde
parçası olduğunu da varsayamazsınız.
A) Bilimsel gelişmeler
B) Toplumsal olayların değişimi Newton Kuramı ile Kuantum Kuramı hakkındaki bu par-
çada aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?
C) Toplumların düşünsel açıdan gelişimi
A) Bu iki kuramın birbirine karşıt olduğu
D) İnsanların geliştirdiği teknik araçlar
B) Newton Kuramı’ nın yanlış olduğu
E) İnsanların dini inançlarının değişimi
C) Kuantum Kuramı’ nın daha nesnel olduğu
D) Bu iki kuramın farklı paradigmalarda olduğu
E) Bilimsel bilginin tekrarlanabilir olduğu
TYT 2020
10. Anselmus Tanrı’nın var olduğuna dair delile Tanrı kavramının
kendisinden doğrudan ulaşılabileceğini savunmuştur. Ona
göre, Tanrı kendisinden daha yetkini düşünülemeyen, tasav-
vur edilemeyen bir varlıktır. İfade edildiği şekliyle yetkin varlık
TYT 2018 fikri bütün insanlarda vardır. Ancak en yetkin varlık olan Tanrı
fikrinin sadece zihnimizde olduğunu kabul etmek, daha yetki-
8. İnsanların yüzyıllardan beri doğru olarak kabul ettikleri bilgile-
ni düşünülemeyen varlık tanımıyla çelişki yaratır. Çünkü hem
rin bile bir gün yanlış olduğu anlaşılabilir. Örneğin yüzyıllarca
zihinde hem de zihin dışında var olan, sadece zihinde var
Aristoteles fiziğiyle desteklenen Batlamyus astronomisine
olandan daha yetkindir. O halde Tanrı, hem zihinde bulunan
göre Dünya’nın evrenin merkezinde hareketsiz bir şekilde
bir kavram hem de zihin dışında var olan olarak vardır.
durduğu doğru ve kesin bir bilgi olarak kabul edilmiştir. Oysa
modern çağdaki bilimsel gelişmeler bu teorinin yanlış olduğu- Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
nu gösterdi. Acaba gelecek yüzyıllarda yeni bilimsel gelişme-
A) Tanrı kavramının kendisi Tanrı’nın zihin dışında da var
lerle şu anda doğru ve kesin olarak kabul ettiğimiz Newton fi-
olduğunu göstermez.
ziği ve Kepler astronomisinin de yanlış olduğu ortaya çıkabilir
mi? Bundan kuşku duymamızı kim, nasıl engelleyebilir? B) En yetkin varlık olarak Tanrı zihindeki tüm diğer kavram-
ların kaynağıdır.
Bu parçada aşağıdaki sorulardan hangisi tartışılmakta-
C) Tanrı’nın varlığı deneyime başvurmaksızın apriori bir
dır?
yöntemle ispatlanabilir.
A) Bilginin kaynağı nedir?
D) Tanrı’nın varlığı zihinde diğer kavramlara başvurmadan
B) İnsan bilgisinin bir sınırı var mıdır? ispat edilemez.
C) Bilimselliğin ölçütü nedir? E) Mükemmel bir dünyanın varlığından yola çıkılarak Tan-
rı’nın varlığı ispatlanabilir.
D) Doğru bilgi mümkün müdür?
E) Bilginin değeri nedir?
118
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü