Page 118 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 118

FELSEFE GRUBU TEST-5



        7.   A.  Comte’a  göre  insan,  pozitif  çağa  uzun  bir  tarihsel  süre-  YGS 2017
            cin sonunda ulaşmıştır. Bu süreci Comte “üç hal yasası” ile
                                                               9.   Modern fiziğin temeli olan Kuantum Kuramı hakkındaki popü-
            açıklar.  Birinci  dönem  teolojik  aşamadır.  Bu  dönemde  her
                                                                   ler kitapların tümü şu noktanın altını çizer: Newton Kuramı’nı
            şey Tanrısal nedenlerle açıklanır. İkinci dönem olan metafizik
                                                                   temel alan eski fizikten kalma varsayımların hiçbirini yeni fizi-
            aşamada Tanrının yerini  doğaüstü soyut güçler alır. Üçüncü
                                                                   ğin içine taşıyamazsınız. Örneğin, eski fizik anlayışında bu-
            dönem ise pozitif aşamadır ve bu dönem insan düşüncesinin
                                                                   lunan, her olayın bir nedeni olduğu ya da olayların, nedenleri
            gelişiminin en ileri aşamasıdır.
                                                                   tarafından  belirlendikleri  anlayışını  yeni  fiziğe  aktaramaya-
            Parçaya göre A. Comte, bu tarihsel süreci hangi ölçüte   cağınız gibi “parçacık” terimini Kuantum Kuramı içinde kul-
            göre sınıflandırmıştır?                                lanıyorsanız parçacığın Newtoncu anlamda küçük bir madde
                                                                   parçası olduğunu da varsayamazsınız.
            A)  Bilimsel gelişmeler
            B)  Toplumsal olayların değişimi                       Newton Kuramı ile Kuantum Kuramı hakkındaki bu par-
                                                                   çada aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?
            C)  Toplumların düşünsel açıdan gelişimi
                                                                   A)  Bu iki kuramın birbirine karşıt olduğu
            D)  İnsanların geliştirdiği teknik araçlar
                                                                   B)  Newton Kuramı’ nın yanlış olduğu
            E)  İnsanların dini inançlarının değişimi
                                                                   C)  Kuantum Kuramı’ nın daha nesnel olduğu
                                                                   D)  Bu iki kuramın farklı paradigmalarda olduğu

                                                                   E)  Bilimsel bilginin tekrarlanabilir olduğu














                                                               TYT 2020

                                                               10.  Anselmus Tanrı’nın var olduğuna dair delile Tanrı kavramının
                                                                   kendisinden  doğrudan  ulaşılabileceğini  savunmuştur.  Ona
                                                                   göre, Tanrı kendisinden daha yetkini düşünülemeyen, tasav-
                                                                   vur edilemeyen bir varlıktır. İfade edildiği şekliyle yetkin varlık
        TYT 2018                                                   fikri bütün insanlarda vardır. Ancak en yetkin varlık olan Tanrı
                                                                   fikrinin sadece zihnimizde olduğunu kabul etmek, daha yetki-
        8.   İnsanların yüzyıllardan beri doğru olarak kabul ettikleri bilgile-
                                                                   ni düşünülemeyen varlık tanımıyla çelişki yaratır. Çünkü hem
            rin bile bir gün yanlış olduğu anlaşılabilir. Örneğin yüzyıllarca
                                                                   zihinde  hem  de  zihin  dışında  var  olan,  sadece  zihinde  var
            Aristoteles fiziğiyle desteklenen  Batlamyus  astronomisine
                                                                   olandan daha yetkindir. O halde Tanrı, hem zihinde bulunan
            göre  Dünya’nın  evrenin  merkezinde  hareketsiz  bir  şekilde
                                                                   bir kavram  hem de zihin dışında var olan olarak vardır.
            durduğu doğru ve kesin bir bilgi olarak kabul edilmiştir. Oysa
            modern çağdaki bilimsel gelişmeler bu teorinin yanlış olduğu-     Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            nu gösterdi. Acaba gelecek yüzyıllarda yeni bilimsel gelişme-
                                                                   A)  Tanrı kavramının kendisi Tanrı’nın zihin dışında da var
            lerle şu anda doğru ve kesin olarak kabul ettiğimiz Newton fi-
                                                                      olduğunu göstermez.
            ziği ve Kepler astronomisinin de yanlış olduğu ortaya çıkabilir
            mi? Bundan kuşku duymamızı kim, nasıl engelleyebilir?  B)  En yetkin varlık olarak Tanrı zihindeki tüm diğer kavram-
                                                                      ların kaynağıdır.
            Bu  parçada  aşağıdaki  sorulardan  hangisi  tartışılmakta-
                                                                   C)  Tanrı’nın  varlığı  deneyime  başvurmaksızın  apriori  bir
            dır?
                                                                      yöntemle ispatlanabilir.
            A)  Bilginin kaynağı nedir?
                                                                   D)  Tanrı’nın varlığı zihinde diğer kavramlara başvurmadan
            B)  İnsan bilgisinin bir sınırı var mıdır?                ispat edilemez.

            C)  Bilimselliğin ölçütü nedir?                        E)  Mükemmel bir dünyanın varlığından yola çıkılarak Tan-
                                                                      rı’nın varlığı ispatlanabilir.
            D)  Doğru bilgi mümkün müdür?
            E)  Bilginin değeri nedir?


    118
                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123