Page 122 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 122

FELSEFE GRUBU TEST-7



        7.   Şakaklarıma kar mı yağdı ne var?                  YGS 2011
            Benim mi Allah’ım bu çizgili yüz?
                                                               9.   Nesnenin bilgisinin söz konusu olabilmesi için önce nesnenin
            Ya gözler altındaki mor halkalar?                      var olması gerekir. Örneğin; ağacın ne olduğundan, türlerin-
                                                                   den, yararlarından söz edebilmek için öncelikle “ağaç” deni-
            Neden böyle düşman görünürsünüz,
                                                                   len bir şey var olmalıdır.
            Yıllar yılı dost bildiğim aynalar?
                                                                   Bu parça aşağıdaki yargılardan hangisini destekler?
            Zamanla nasıl değişiyor insan!
            Hangi resmime baksam ben değilim                       A)  Bilgi kuramı ontolojiye dayanır.
            Nerde o günler, o şevk, o heyecan?                     B)  Varlığın varlığı, onun bilgisine bağlıdır.

            Bu güler yüzlü adam ben değilim;                       C)  Bilgi, bilinçteki bir şeyin bilgisidir.
                                                                   D)  Bilgi, varlığın bilgisiyse nesneldir.
            Yalandır kaygısız olduğum yalan.
                                                                   E)  Kesin bilgi, deney verilerine dayanan bilgidir.
                                                  Cahit Sıtkı Tarancı
            Verilen şiirin ana teması, aşağıdaki iddialardan hangisi-
            nin anlatmak istediği ile benzerlik göstermektedir?
            A)  Bir ırmakta aynı şekilde iki kere yıkanılmaz.
            B)  Varoluş özden önce gelir.

            C)  İnsan her şeyin ölçüsüdür.
            D)  Düşünüyorum o hâlde varım.
            E)  Varlık birdir ve değişmez.
















        ÖSS 2003                                               TYT 2020

        8.   Kimi  sanatçılar  dünyayı,  ona  ilişkin  her  türlü  bayat  algının;   10.  Varoluşçu  filozof  A.  Camus  ’ye  göre,  insan  üstün  olan  de-
            pembe ten, sarı veya kırmızı elmalara ilişkin her türlü önyar-  ğerleri yıkabilecek ve kolay edinilemeyen özgürlüğü çabala-
            gının dışında, yepyeni görmemizi isterler. Basmakalıp düşün-  yarak elde edebilecek olandır. Özgürlük ne yasanın mutlak
            celerden kurtulmak kolay değildir elbette; ama bu kalıplardan   egemenliği ne de bütünüyle yokluğudur. Yasanın boyunduru-
            kurtulan  sanatçılar,  genellikle  en  ilginç  yapıtları  veriyorlar.   ğu altında ezilmek de her şeyi istediğimiz gibi yapabilmek de
            Bize, doğadaki varlıkların hiç düşlemediğimiz, yepyeni güzel-  özgürlük değildir. Üstün bir değerle yazgıya yön verilmiyorsa,
            liklerini görmeyi öğretenler de onlardır. Eğer onları izleyip on-  rastlantı kralsa karanlıklar içinde yürüyüştür söz konusu olan.
            lardan bir şeyler öğrenirsek, pencereden dışarı bakmak bile   Körün korkunç özgürlüğüdür bu. Bir eylemi yasaklamak veya
            heyecan verici bir serüvene dönüşecektir.              seçmek, bir değer ya da ereğin varlığını gerekli kılar.

            Bu parçaya göre, sözü edilen sanatçılar bize aşağıdaki-     Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            lerden hangisini kazandırmaktadır?
                                                                   A)  Özgürlük, seçimlerimize dışsal bir müdahalenin yokluğudur.
            A)  Heyecanları denetleme yetisi                       B)  Her türlü yasa, insanın özgürlüğünü kısıtlar.
            B)  Değerleri karşılaştırma yetisi                     C)  Toplum kuralları, özgürlük esas alınarak belirlenmelidir.
            C)  Renkleri doğadaki gibi algılama gücü               D)  Özgürlük eylemin amaca yönelik ve değer odaklı olmasıdır.
            D)  Farklı güzellik anlayışlarını kabul etme eğilimi   E)  Bize doğuştan biçilen yazgıya ayak uydurmak özgürlüktür.

            E)  Doğadaki güzellikleri resme yansıtma isteği





    122
                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127