Page 123 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 123

YKS KAMPI

                                              FELSEFE GRUBU TEST-8



        1.   Felsefe bilgisi, adeta bir şehrin ortasındaki yüksek kule gibi-  3.   Kopernik’in  dile  getirdiği  ve  Galileo’nun  yaklaşık  bir  yüzyıl
            dir. Kulenin şehre bakan pencereleri vardır. Her pencereden   sonra  geliştirdiği  Güneş  merkezli  evren  sisteminin  önemi,
            şehrin belli bir kısmı görünür, sadece kulenin en üst nokta-  gerçekte  neyin  ne  etrafında  döndüğünü  göstermesinden
            sında  bulunan  felsefe  penceresinden  bütün  şehri  görmek   daha  çok  insanla  doğa  arasındaki  ilişkiye  dair  oluşturduğu
                                                                   bakış açısındadır. Bu bakış açışı Aydınlanma düşünürlerinin
            mümkündür. Başka bir deyişle felsefe bilgisi sayesinde insan,
                                                                   aklın gücüne duydukları güvenin temelini oluşturmuştur.
            gerçeğe  herhangi  bir  yönüyle  parçacı  bir  yaklaşımla  değil,
            mümkün olan her yönüyle genel olarak değerlendirilebilecek
                                                                   Buna göre Aydınlanma düşüncesinin temelinde aşağıda-
            bir bakma olanağını kazanır.
                                                                   kilerden hangisinin yer aldığı söylenemez?
            Parçada  felsefi  düşüncenin  aşağıdaki  niteliklerinden   A)  İnsan  aklının  doğanın  sırlarını  keşfedeceğine  duyulan
            hangisi vurgulanmıştır?                                   inanç

            A)  Sistemli ve düzenlidir.                            B)  Bu dünyaya yönelmiş bakış açısı
                                                                   C)  Doğanın  insan  tarafından  denetim  altına  alınabilecek
            B)  Sorgulayıcı bir bakış açısına sahiptir.
                                                                      cansız ve mekanik bir varlık olduğu anlayışı
            C)  Birleştirici ve bütünleştiricidir.
                                                                   D)  Tüm varlıkların Tanrı tarafından belli bir amaca göre ya-
            D)  Konuları evrensel bir özelliğe sahiptir.              ratıldığı inancı
            E)  Öznel bir bakış açısına sahiptir.                  E)  Rasyonel düşünce ve akla duyulan güven




                                                               4.   Siyasetin baştan sona bir “insan yönetme sanatı” olduğunu
                                                                   düşünen  Maurice  Duverger,  onu  toplumun  tüm  üyelerinin
                                                                   yararına olabilecek bir düzen yaratma aracı olarak tanımlar.
                                                                   İnsanlar zorunlu ya da gönüllü olarak kendilerini bir düzenin
                                                                   içinde bulurken, bunu değiştirmek ve geliştirmek isteyebilir-
                                                                   ler. Siyasetin doğası, insanla doğrudan ilgilidir.

                                                                   Parçadan yola çıkılarak aşağıdaki yargılardan hangisine
                                                                   ulaşılamaz?

                                                                   A)  Siyaset ile toplumsal düzen oluşturulabilir.
                                                                   B)  Siyasetin temel konusu insan yaşamıdır.
                                                                   C)  Devlet düzeni insandan bağımsız olarak kurulur.
                                                                   D)  Düzen siyasetin konusu içinde yer alır.
                                                                   E)  Düzeni kurmak ve değiştirmek insanların elindedir.
        2.   “İnsanoğlu  evrende  olan  biteni  anlamak  için  felsefe  öncesi
            dönemde mitolojileri, İlk Çağ’da doğa olayları üzerinden bir
            öz bulma çabasını, Orta Çağ boyunca ise yüce bir gücün kud-
            retini gerekçe göstererek açıklamaya çalışmıştır. Rönesans   5.   20. yüzyıl felsefesi gerçeğin ne olduğu ve nasıl bilineceğinin
            sonrası ise aklı temel alan açıklamalara yönelim göstermiştir.   ele alındığı; metafizik tartışmaların kendini hissettirdiği bir dö-
            Artık gerek teolojik, gerekse metafizik dönemler bitmiş, bili-  nem olmasının yanı sıra dünya savaşları gibi toplumsal ve
                                                                   ekonomik  düzlemde  yaşanan  değişimlere  yönelik  fikirlerin
            min aydınlığında pozitif bir döneme geçilmiştir. Bu nedenle
                                                                   de oluştuğu bir dönemdir. Çağdaş bir felsefe olan 20. yüzyıl
            felsefede metafizik unsurlar artık önemini yitirmiştir.” diyen   felsefesi zaman içinde sistemleşmiş ve dünyanın çeşitli yer-
            bir filozofun görüşü aşağıdakilerden hangisi olabilir?   lerinde yapılır olmuştur.
            A)  “Varlığa ilişkin bilgi akılla elde edilir.” diyen rasyonalizm
                                                                    Bu parçadan hareketle 20. yüzyıl felsefesi için aşağıdaki-
            B)  “Varlık hem ruh hem maddedir.” diyen düalizm       lerden hangisi söylenemez?
            C)  “Varlık fenomendir.” diyen fenomenoloji            A)  Gerçeklik sorunu ele alınmıştır.
            D)  “Var olan her şeyin temeli maddeseldir.” diyen materya-  B)  Çağın olaylarından etkilenmiştir.
               lizm
                                                                   C)  Çağdaş bir felsefedir.
            E)  “Varlığa ilişkin gözlemlenebilir olgu ve olaylar bilinebilir.”
                                                                   D)  Tek bir coğrafyanın egemenliğindedir.
               diyen pozitivizm
                                                                   E)  Metafizik konular da ele alınmıştır.



                                                                                                              123
                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128