Page 121 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 121
YKS KAMPI
FELSEFE GRUBU TEST-7
1. Aristoteles’in ünlü yapıtı “Metafizik”, “Bütün insanlar doğal 4. Bilmenin imkânı sorusu zaman zaman karamsarlığa kapıl-
olarak bilmek ister.” cümlesi ile başlar. İnsan evreni, kendisini mamıza neden olsa da, bu çarpışma yolculuğun devamı için
çevreleyen dünyayı, içinde yaşadığı toplumu, geçmişini ve bir engel değildir. Gorgias’ın “doğru yoktur!” haykırışına şa-
bütünüyle kendisini tanımak ve bilmek ister. hit olurken, birdenbire Platon’un asıl gerçekliği başka dün-
yadaki idealar alemine dayandırmasına; oradan da Hegel’in
Buna göre felsefe ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi- gerçek olanı aklileştirme serüvenine geçebiliriz felsefede.
ne ulaşılamaz? Düşünmenin derin dehlizlerinde sonluluk olmadığını ve duva-
rın öbür tarafına geçmenin de mümkün olabildiğini görürüz.
A) Kapsamlı bilgiye ulaşmaya çalışır.
Parçada felsefe ile ilgili açıklanmak istenen en temel
B) Varlığı anlama ve açıklama çabasıdır.
problem aşağıdakilerden hangisidir?
C) İnsanın kendi yaşamını merakının bir ürünüdür.
A) Bilginin kaynağının ne olduğu
D) Doğuşunda büyük filozofların etkisi olmuştur.
B) Bilginin sınırlarının olup olmadığı
E) Yaşamı tüm yönleriyle bilmeye çalışır.
C) Bilginin değerinin ne olduğu
D) Doğru bilginin ölçütlerinin ne olduğu
2. “İnsan yalnızca evrenin bir unsuru, bütün tarafından belirlen- E) Bilginin kendisinin ne olduğu
miş doğanın küçük bir parçası, evren makinesi içinde basit bir
dişlidir.” diyen bir düşünürün görüşleri aşağıdaki yargılar-
dan hangisi ile çelişir?
5. I. Devlet-birey ve birey-birey ilişkilerini düzenleyen normlar
A) Ahlaki özgürlükten söz edemeyiz. bütünüdür.
B) Evren mekanik ve bilimsel yasalara göre işlemektedir. II. Yönetimin mevcut anayasaya uygun olmasıdır.
C) Ahlaki kararlar insan iradesinin dışındaki nedenlere bağ- III. Anayasanın bireye tanıdığı yetkidir.
lıdır.
IV. İktidarı elinde bulunduran kişilerin toplumu idare etmesidir.
D) İnsan doğal, toplumsal ve psikolojik olarak belirlenmiştir.
Verilen tanımlar ile aşağıdaki kavramlar eşleştirildiğinde
E) İnsan ahlaki eylemde bulunurken kendi iradesi ile hareket hangi seçenek açıkta kalır?
eder.
A) Egemenlik
B) Hak
3. Aydınlanma, insanın kendi suçu ile düşmüş olduğu bir ergin C) Hukuk
olmama durumundan kurtulmasıdır. İnsanoğlu Orta Çağ bo-
D) Meşruiyet
yunca akıl anahtarlarının tek sahibi konumundaki kilisenin var-
E) Yönetim
lık anlayışını sorgulamaksızın kabul etmek yerine, artık aklının
anahtarını eline alarak kullanma cesaretini göstermiştir. Fakat
aşırı mekanik ve aklı kutsayan yeni yaklaşımlar nedeniyle bu
kez de, insanın duygu varlığı olduğu gerçeği yadsınmaya baş-
lamıştır. Romantizm bu nedenle 18. yüzyılda bilim ve aklın
6. Deizm: “Yaratıcı her şeyi yarattıktan sonra bir kenara çekilir
karşısına duygu ve sanatı koyarak, yaratıcılıkta özgürlük ve ve yarattıklarına müdahale etmez.”
coşkunluğu öne çıkarmıştır.
Teizm: “Yaratıcı sürekli yaratma halindedir ve yarattıklarına
Parçadan yola çıkılarak aşağıdakilerden hangisine ulaşı- müdahale eder. Yaratılan var olmak için yaratana muhtaçtır.”
lamaz?
Panteizm: “Evren ile yaratıcı aynı şeydir. Bir bütündür.”
A) Aydınlanma öncesi dönemde dini ve geleneksel düşün-
Verilen yaklaşımların ortak özelliği aşağıdakilerden han-
celer ağır basmaktadır.
gisidir?
B) Romantizm aklı kutsayan düşünceler yerine insani duy-
A) Yaratan ile yaratılanın sürekli iç içe olduğunu düşünmeleri
guları öne çıkarmıştır.
B) Yaratan ile yaratılanın birbirinden farklı olduğunu ileri sür-
C) Varlığa dair düşünceleri belirleyen kriterler zaman içinde meleri
değişim göstermiştir.
C) Yaratıcının varlığının bilinemeyeceğini düşünmeleri
D) Varlığa bakış ölçütlerinde dini ve geleneksel düşünce her
D) Yaratıcının olduğunu kabul etmeleri
zaman hâkim olmuştur.
E) Doğa ile Tanrı’yı özdeş olarak görmeleri
E) Aydınlanma dogmatik düşünceler yerine, otorite olarak
akıl ve bilimi seçmiştir.
121
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü