Page 121 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 121

YKS KAMPI

                                              FELSEFE GRUBU TEST-7



        1.   Aristoteles’in  ünlü  yapıtı  “Metafizik”,  “Bütün  insanlar  doğal   4.   Bilmenin  imkânı  sorusu  zaman  zaman  karamsarlığa  kapıl-
            olarak bilmek ister.” cümlesi ile başlar. İnsan evreni, kendisini   mamıza neden olsa da, bu çarpışma yolculuğun devamı için
            çevreleyen  dünyayı,  içinde  yaşadığı  toplumu,  geçmişini  ve   bir engel değildir. Gorgias’ın “doğru yoktur!” haykırışına şa-
            bütünüyle kendisini tanımak ve bilmek ister.           hit  olurken,  birdenbire  Platon’un  asıl  gerçekliği  başka  dün-
                                                                   yadaki idealar alemine dayandırmasına; oradan da Hegel’in
            Buna göre felsefe ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi-  gerçek  olanı  aklileştirme  serüvenine  geçebiliriz  felsefede.
            ne ulaşılamaz?                                         Düşünmenin derin dehlizlerinde sonluluk olmadığını ve duva-
                                                                   rın öbür tarafına geçmenin de mümkün olabildiğini görürüz.
            A)  Kapsamlı bilgiye ulaşmaya çalışır.
                                                                   Parçada  felsefe  ile  ilgili  açıklanmak  istenen  en  temel
            B)  Varlığı anlama ve açıklama çabasıdır.
                                                                   problem aşağıdakilerden hangisidir?
            C)  İnsanın kendi yaşamını merakının bir ürünüdür.
                                                                   A)  Bilginin kaynağının ne olduğu
            D)  Doğuşunda büyük filozofların etkisi olmuştur.
                                                                   B)  Bilginin sınırlarının olup olmadığı
            E)  Yaşamı tüm yönleriyle bilmeye çalışır.
                                                                   C)  Bilginin değerinin ne olduğu
                                                                   D)  Doğru bilginin ölçütlerinin ne olduğu
        2.   “İnsan yalnızca evrenin bir unsuru, bütün tarafından belirlen-  E)  Bilginin kendisinin ne olduğu
            miş doğanın küçük bir parçası, evren makinesi içinde basit bir
            dişlidir.” diyen bir düşünürün görüşleri aşağıdaki yargılar-
            dan hangisi ile çelişir?
                                                               5.   I. Devlet-birey ve birey-birey ilişkilerini düzenleyen normlar
            A)  Ahlaki özgürlükten söz edemeyiz.                      bütünüdür.
            B)  Evren mekanik ve bilimsel yasalara göre işlemektedir.      II. Yönetimin mevcut anayasaya uygun olmasıdır.
            C)  Ahlaki kararlar insan iradesinin dışındaki nedenlere bağ-     III. Anayasanın bireye tanıdığı yetkidir.
               lıdır.
                                                                   IV. İktidarı elinde bulunduran kişilerin toplumu idare etmesidir.
            D)  İnsan doğal, toplumsal ve psikolojik olarak belirlenmiştir.
                                                                   Verilen tanımlar ile aşağıdaki kavramlar eşleştirildiğinde
            E)  İnsan ahlaki eylemde bulunurken kendi iradesi ile hareket   hangi seçenek açıkta kalır?
               eder.
                                                                   A)  Egemenlik
                                                                   B)  Hak
        3.   Aydınlanma, insanın kendi suçu ile düşmüş olduğu bir ergin   C)  Hukuk
            olmama  durumundan  kurtulmasıdır.  İnsanoğlu  Orta  Çağ  bo-
                                                                   D)  Meşruiyet
            yunca akıl anahtarlarının tek sahibi konumundaki kilisenin var-
                                                                   E)  Yönetim
            lık anlayışını sorgulamaksızın kabul etmek yerine, artık aklının
            anahtarını eline alarak kullanma cesaretini göstermiştir. Fakat
            aşırı mekanik ve aklı kutsayan yeni yaklaşımlar nedeniyle bu
            kez de, insanın duygu varlığı olduğu gerçeği yadsınmaya baş-
            lamıştır.  Romantizm  bu  nedenle  18.  yüzyılda  bilim  ve  aklın
                                                               6.   Deizm: “Yaratıcı her şeyi yarattıktan sonra bir kenara çekilir
            karşısına  duygu  ve  sanatı  koyarak,  yaratıcılıkta  özgürlük  ve   ve yarattıklarına müdahale etmez.”
            coşkunluğu öne çıkarmıştır.
                                                                   Teizm: “Yaratıcı sürekli yaratma halindedir ve yarattıklarına
            Parçadan yola çıkılarak aşağıdakilerden hangisine ulaşı-  müdahale eder. Yaratılan var olmak için yaratana muhtaçtır.”
            lamaz?
                                                                   Panteizm: “Evren ile yaratıcı aynı şeydir. Bir bütündür.”
            A)  Aydınlanma öncesi dönemde dini ve geleneksel düşün-
                                                                   Verilen yaklaşımların ortak özelliği aşağıdakilerden han-
               celer ağır basmaktadır.
                                                                   gisidir?
            B)  Romantizm aklı kutsayan düşünceler yerine insani duy-
                                                                   A)  Yaratan ile yaratılanın sürekli iç içe olduğunu düşünmeleri
               guları öne çıkarmıştır.
                                                                   B)  Yaratan ile yaratılanın birbirinden farklı olduğunu ileri sür-
            C)  Varlığa dair düşünceleri belirleyen kriterler zaman içinde   meleri
               değişim göstermiştir.
                                                                   C)  Yaratıcının varlığının bilinemeyeceğini düşünmeleri
            D)  Varlığa bakış ölçütlerinde dini ve geleneksel düşünce her
                                                                   D)  Yaratıcının olduğunu kabul etmeleri
               zaman hâkim olmuştur.
                                                                   E)  Doğa ile Tanrı’yı özdeş olarak görmeleri
            E)  Aydınlanma  dogmatik  düşünceler  yerine,  otorite  olarak
               akıl ve bilimi seçmiştir.

                                                                                                              121
                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126