Page 127 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 127
YKS KAMPI
FELSEFE GRUBU TEST-10
1. “Senden evvel de pek çok insan aynı gökyüzünü paylaştı. 4. Erdem içselleştirilmedikçe uygulanabilir bir meziyet değildir.
Fakat bir kez olsun bakmayı düşünmediler masmavi gökyü- Altıncı kattan düşmek üzere olan bir çocuğu tutup tutmamayı
züne. Akıp giden zamanı hissetmediler. Koşulsuz hayatın düşünen insan henüz erdemli sayılmaz. Duruma göre tutabi-
meşguliyetine duydukları sarsılmaz teslimiyet duygusuyla lir ya da tutamaz o ayrı bir konu. Fakat erdemli insan tutsam
ne çıkarım olur, tutmasam ne olur hesapları asla yapmaz.
ne olmak istedikleri konusunda en ufak tereddüt duymadan
Erdemli olmayı içselleştirmiş ve erdemi temel bir yaşantı ilke-
geldiler, baktılar ve gerçeği görmeden göçtüler bu dünyadan.
si haline getirmiş bir kişi doğru eylemin kararını hemen vere-
Görmek isteyenlerin ise en büyük yardımcısı felsefe oldu.
bilir ve çocuğu tutar.
Buna göre felsefi bilginin insana ve insanlığa en önemli
Parçadan yola çıkılarak aşağıdakilerden hangisine ulaşı-
katkısı aşağıdakilerden hangisi olmuştur?
labilir?
A) Akıl yürütme becerisi kazandırmıştır.
A) Doğru eylemde bulunmak için bir insanın erdemi özüm-
B) Bilginin temellendirilmesini sağlamıştır. semiş olması gerekir.
C) Gerçekliği sorgulamayı sağlamıştır. B) İçselleştirilmeden uygulanabilecek en önemli meziyet er-
D) Aklı çelişkilerden kurtarmıştır. demdir.
E) Doğru bilgiyi mümkün kılmıştır. C) Yapılan davranışın sonucu olumlu olursa, kişi erdemi ya-
şantı ilkesi yapmış olur.
D) Erdemli olmak, yaptığın davranışın sonucunu düşünerek
2. Felsefe tarihinde pek çok filozof, töz problemiyle ilgilenmiş- davranmaktır.
tir. Leibniz cevherlerin sonsuz sayıda, her biri bölünemez
E) Çıkar düşünülmeden yapılan eylemlerde erdem aranmaz.
bir “monad”; yani bir “birlik”ten oluştuğunu düşünmektedir.
Demokritos’un söylediğinin tersine, cevherin etkinliğini ve
gücünü, maddî bir şey olarak değil, maddî olmayan bir şey
olarak düşünmüştür. Descartes ise varlığın “ruh-beden” ol-
5. I. Bireysel ve toplumsal anlamda Batı’da aydınlanmanın ya-
mak üzere iki, Spinoza ise “bir” cevherden oluştuğunu ifade
şandığı dönemdir.
etmektedir.
II. Bu dönem filozofları, daha çok siyaset, ahlak ve bilgi ala-
Parçada anlatılan görüşlerin ortak problemi aşağıdakiler- nında düşünceler geliştirmiştir.
den hangisidir?
III. Antik Yunan felsefesinin etkisinde akıl, iman ve inanç ko-
A) Varlığın özünde madde olup olmaması nuları tartışılmıştır.
B) Tözün nitelik ve niceliğinin ne olduğu Verilenlerden hangileri 18 - 19. yüzyıl felsefesinin özellik-
leri arasında yer alır?
C) Cevherin mahiyetinin anlaşılamaması
D) Varlığın somut ya da soyut olması A) Yalnız I B)Yalnız II C) I ve II
E) Cevherin niteliği ve sayısının değişmemesi D) I ve III E) II ve III
3. Her çağdaki sanatsal yaratımın özellikleri ve anlamı her za-
man kendi ifadesi olduğu toplum tasarısıyla nedensel bir 6. Evrende gözle görünür mükemmel bir düzen olduğunu kimse
bağlantı içindedir. Buna göre sanat, toplumsal tepkilerin ve inkâr edemez. Evrendeki bu düzenin kendiliğinden oluştu-
düşünce farklılıklarının etkisinde kalmıştır. Toplumsal bilinç ğunu söylemek ne kadar doğrudur? Biz evimizde bir düzen
biçimi geliştikçe ve toplumun manevi yaşam içindeki rolü art- sağlayamazken sonsuz evrende bu düzen nasıl sağlanmak-
tıkça, toplumsal devinimlerin sanat yaratımı üstündeki etkisi tadır?
de o denli artmıştır.
Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşı-
Bu parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşıla- labilir?
bilir?
A) Her dinin farklı bir evren anlayışı vardır.
A) Toplumun sanat üzerinde bir etkisi yoktur. B) Evrende bir düzen olduğu öznel bir iddiadır.
B) Sanat evrensel ürünler ortaya koyar. C) İnsan doğası gereği inanmaya ihtiyaç duyar.
C) Sanatçı topluma yön veren bir kişidir. D) Evrendeki düzen rastlantılar sonucunda oluşmuştur.
D) Sanat üretildiği toplumdan etkilenir. E) Var olan düzen, o düzeni oluşturanın en büyük işaretidir.
E) Toplumun sanata etkisi sanatçıyı kısıtlar
127
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü