Page 127 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 127

YKS KAMPI

                                             FELSEFE GRUBU TEST-10



        1.   “Senden  evvel  de  pek  çok  insan  aynı  gökyüzünü  paylaştı.   4.   Erdem içselleştirilmedikçe uygulanabilir bir meziyet değildir.
            Fakat bir kez olsun bakmayı düşünmediler masmavi gökyü-  Altıncı kattan düşmek üzere olan bir çocuğu tutup tutmamayı
            züne.  Akıp  giden  zamanı  hissetmediler.  Koşulsuz  hayatın   düşünen insan henüz erdemli sayılmaz. Duruma göre tutabi-
            meşguliyetine  duydukları  sarsılmaz  teslimiyet  duygusuyla   lir ya da tutamaz o ayrı bir konu. Fakat erdemli insan tutsam
                                                                   ne  çıkarım  olur,  tutmasam  ne  olur  hesapları  asla  yapmaz.
            ne olmak istedikleri konusunda en ufak tereddüt duymadan
                                                                   Erdemli olmayı içselleştirmiş ve erdemi temel bir yaşantı ilke-
            geldiler, baktılar ve gerçeği görmeden göçtüler bu dünyadan.
                                                                   si haline getirmiş bir kişi doğru eylemin kararını hemen vere-
            Görmek isteyenlerin ise en büyük yardımcısı felsefe oldu.
                                                                   bilir ve çocuğu tutar.
            Buna göre felsefi bilginin insana ve insanlığa en önemli
                                                                   Parçadan yola çıkılarak aşağıdakilerden hangisine ulaşı-
            katkısı aşağıdakilerden hangisi olmuştur?
                                                                   labilir?
            A)  Akıl yürütme becerisi kazandırmıştır.
                                                                   A)  Doğru eylemde bulunmak için bir insanın erdemi özüm-
            B)  Bilginin temellendirilmesini sağlamıştır.             semiş olması gerekir.
            C)  Gerçekliği sorgulamayı sağlamıştır.                B)  İçselleştirilmeden uygulanabilecek en önemli meziyet er-
            D)  Aklı çelişkilerden kurtarmıştır.                      demdir.
            E)  Doğru bilgiyi mümkün kılmıştır.                    C)  Yapılan davranışın sonucu olumlu olursa, kişi erdemi ya-
                                                                      şantı ilkesi yapmış olur.
                                                                   D)  Erdemli olmak, yaptığın davranışın sonucunu düşünerek
        2.   Felsefe tarihinde pek çok filozof, töz problemiyle ilgilenmiş-  davranmaktır.
            tir.  Leibniz  cevherlerin  sonsuz  sayıda,  her  biri  bölünemez
                                                                   E)  Çıkar düşünülmeden yapılan eylemlerde erdem aranmaz.
            bir  “monad”;  yani  bir  “birlik”ten  oluştuğunu  düşünmektedir.
            Demokritos’un  söylediğinin  tersine,  cevherin  etkinliğini  ve
            gücünü, maddî bir şey olarak değil, maddî olmayan bir şey
            olarak  düşünmüştür.  Descartes  ise  varlığın  “ruh-beden”  ol-
                                                               5.   I. Bireysel ve toplumsal anlamda Batı’da aydınlanmanın ya-
            mak üzere iki, Spinoza ise “bir” cevherden oluştuğunu ifade
                                                                      şandığı dönemdir.
            etmektedir.
                                                                    II. Bu dönem filozofları, daha çok siyaset, ahlak ve bilgi ala-
            Parçada anlatılan görüşlerin ortak problemi aşağıdakiler-  nında düşünceler geliştirmiştir.
            den hangisidir?
                                                                   III. Antik Yunan felsefesinin etkisinde akıl, iman ve inanç ko-
            A)  Varlığın özünde madde olup olmaması                   nuları tartışılmıştır.
            B)  Tözün nitelik ve niceliğinin ne olduğu             Verilenlerden hangileri 18 - 19. yüzyıl felsefesinin özellik-
                                                                   leri arasında yer alır?
            C)  Cevherin mahiyetinin anlaşılamaması
            D)  Varlığın somut ya da soyut olması                  A) Yalnız I               B)Yalnız II                C) I ve II
            E)  Cevherin niteliği ve sayısının değişmemesi                   D) I ve III       E) II ve III


        3.   Her çağdaki sanatsal yaratımın özellikleri ve anlamı her za-
            man  kendi  ifadesi  olduğu  toplum  tasarısıyla  nedensel  bir   6.   Evrende gözle görünür mükemmel bir düzen olduğunu kimse
            bağlantı içindedir. Buna göre sanat, toplumsal tepkilerin ve   inkâr  edemez.  Evrendeki  bu  düzenin  kendiliğinden  oluştu-
            düşünce  farklılıklarının  etkisinde  kalmıştır.  Toplumsal  bilinç   ğunu söylemek ne kadar doğrudur? Biz evimizde bir düzen
            biçimi geliştikçe ve toplumun manevi yaşam içindeki rolü art-  sağlayamazken sonsuz evrende bu düzen nasıl sağlanmak-
            tıkça, toplumsal devinimlerin sanat yaratımı üstündeki etkisi   tadır?
            de o denli artmıştır.
                                                                   Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşı-
            Bu parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşıla-  labilir?
            bilir?
                                                                   A)  Her dinin farklı bir evren anlayışı vardır.
            A)  Toplumun sanat üzerinde bir etkisi yoktur.         B)  Evrende bir düzen olduğu öznel bir iddiadır.
            B)  Sanat evrensel ürünler ortaya koyar.               C)  İnsan doğası gereği inanmaya ihtiyaç duyar.
            C)  Sanatçı topluma yön veren bir kişidir.             D)  Evrendeki düzen rastlantılar sonucunda oluşmuştur.
            D)  Sanat üretildiği toplumdan etkilenir.              E)  Var olan düzen, o düzeni oluşturanın en büyük işaretidir.
            E)  Toplumun sanata etkisi sanatçıyı kısıtlar


                                                                                                              127
                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132