Page 128 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 128
FELSEFE GRUBU TEST-10
7. Locke, pınardan akan suyun ayrı ayrı her bir kişiye ait olma- ÖSS 2005
sına rağmen, testideki suyun sadece testiyle su çekene ait 10. Proust, kitapları için şöyle der: “Kitabımı dışarıya yönelmiş bir
olduğunu savunur. Emek, suyu eskiden müşterek ve eşit bi- gözlükmüş gibi alın. Size uygun değilse, uyanı bulun; tökez-
çimde çocuklarına ait olduğu doğanın ellerinden alarak çıkar- lememek için kullanmak zorunda olduğunuz aracı, yani kendi
mış ve böylece emekçi, suyu kendisine edinmiştir. Kişi bunu gözlüğünüzü bulmayı size bırakıyorum.” Proust’un bu görüşü
artık dilediği gibi kullanabilir. bilimsel kuramlar için de kullanılabilir. İlgilendiğiniz konuları,
olayları açıklamada yetersiz kalan bir kuramı oradan buradan
Locke’un bu düşüncesi aşağıdaki ifadelerden hangisi ile çekiştirip uygun hâle getirmeye çalışmak yerine, yeni bir ku-
uygunluk gösterir? ram oluşturmak gerekir.
A) Bireylerin doğaya uygun yaşamaları gerektiği Bu parçaya göre, bir bilimsel kuram aşağıdaki koşullar-
B) Üretim araçlarının devletin tekelinde olması gerektiği dan hangisini karşılamıyorsa yenisini oluşturmak gere-
kir?
C) Bireyin çıkarları ile toplumun çıkarlarının aynı olduğu
A) Olgularla tutarlı olma
D) İnsanların özgürlüklerinden doğan özel mülkiyetin varlığı
B) Ekonomik olma
E) Üretim faaliyetlerinin toplum yararı gözetilerek yapılması
gerektiği C) Geniş kapsamlı olma
D) Yaygın olarak benimsenme
E) Basit açıklamalar getirme
8. Sofistlerle birlikte felsefenin yönünün değiştiğini söyleyebili-
riz. Sofist filozoflar, doğa filozoflarının araştırdığı arkhe prob-
lemini felsefenin konusu olmaktan çıkarmış ve ilk defa “Doğru 11. Her dönemin kendi tinselliği vardır ve bu tinsellik de dilde
bilgi mümkün müdür?” sorusunu sormaya başlamışlardır. kendine has anlamlar oluşturur. Tarihsel bir dönemi veya ola-
Bilgi insandan insana değişmektedir; çünkü her insan farklı yı anlayabilmek için o dönemin tinsel yapısının dile yüklediği
duyumlarla bilgiler elde etmektedir. anlamlara bakılması gerekir.
Buna göre Sofistlerle ilgili olarak aşağıdaki yargılardan Bu açıklama aşağıdaki felsefi görüşlerden hangisi ile ilgi-
hangisi yanlıştır? lidir?
A) Sofistlerle birlikte bilgi, felsefenin konusu haline gelmiştir. A) Rölativizm
B) Hermeneutik
B) Sofistlere göre değişmez, genel geçer bir bilgi yoktur.
C) Fenomenoloji
C) Sofistler varlığın mutlak bilgisinin elde edilebileceği iddia-
sındadır. D) Kartezyen felsefe
D) Sofistler doğa felsefesi ile ilgilenmemişlerdir. E) Skolastik felsefe
E) Sofistler epistemolojik problemlere yönelmiştir.
YGS 2010
9. Antik Çağ için Tanrı bu evrenin bir mimarıdır ve adeta bir yapı 12. Bir akşam yürüyüşü sırasında önümde iki araç birbirine çarp-
ustası gibidir. Demiourgus biçimlendirdiği maddeyi hazır bul- tı. Sürücüler yaralı ve baygındı. Etrafta benden başka kimse
muştur. Tanrı varlığın kendisidir, geri kalan tüm var olanlar yoktu. İlk yardım ekiplerini arayıp gelmelerini beklerken yara-
Tanrısal varlık dolayısıyla, ondan pay aldıkları için var olmuş- lılara başka nasıl yardım edebileceğimi düşündüm. Yardıma
lardır. Orta Çağ’da ise Tanrı ile yaratık aynı hamurdan değil, ihtiyaçları vardı ama yardım ederken zarar verebilirdim. Bir
eylemin diğerinden daha akıllıca olduğundan emin olmak için
başka başka özlerdendir. Onun için de aralarında kapanmaz
asla yeterince bilgiye sahip olamayacağımı düşünerek ey-
bir aralık vardır. lemsiz kaldım.
Buna göre Orta Çağ’da varlıkların oluşumu için aşağıda- Bu parça aşağıdaki özgün görüşlerden hangisiyle ilişki-
kilerden hangisi söylenemez? lendirilebilir?
A) Evren ve Tanrı’nın özü farklıdır. A) Pyrrhon’un kuşkuculuğuyla
B) Dünya Tanrı’nın kendisini açmasıdır. B) Kant’ın ahlaki emir anlayışıyla
C) Tüm var olanlar varlıklarını Tanrı’nın istemesine borçlu- C) John Dewey’nin yararcılığı esas alan görüşüyle
dur. D) Thomas Hobbes’un bencilik görüşüyle
D) Bu dünyadaki tüm otoriteler Tanrısal istenci temsil eder. E) Jeremy Bentham’ın hazzı temele alan yararcı anlayışıyla
E) Madde de Tanrı’nın kendisi gibi öncesizdir.
128
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü