Page 128 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 128

FELSEFE GRUBU TEST-10



        7.   Locke, pınardan akan suyun ayrı ayrı her bir kişiye ait olma-  ÖSS 2005
            sına rağmen, testideki suyun sadece testiyle su çekene ait   10.  Proust, kitapları için şöyle der: “Kitabımı dışarıya yönelmiş bir
            olduğunu savunur. Emek, suyu eskiden müşterek ve eşit bi-  gözlükmüş gibi alın. Size uygun değilse, uyanı bulun; tökez-
            çimde çocuklarına ait olduğu doğanın ellerinden alarak çıkar-  lememek için kullanmak zorunda olduğunuz aracı, yani kendi
            mış ve böylece emekçi, suyu kendisine edinmiştir. Kişi bunu   gözlüğünüzü bulmayı size bırakıyorum.” Proust’un bu görüşü
            artık dilediği gibi kullanabilir.                      bilimsel kuramlar için de kullanılabilir. İlgilendiğiniz konuları,
                                                                   olayları açıklamada yetersiz kalan bir kuramı oradan buradan
            Locke’un bu düşüncesi aşağıdaki ifadelerden hangisi ile   çekiştirip uygun hâle getirmeye çalışmak yerine, yeni bir ku-
            uygunluk gösterir?                                     ram oluşturmak gerekir.

            A)  Bireylerin doğaya uygun yaşamaları gerektiği       Bu parçaya göre, bir bilimsel kuram aşağıdaki koşullar-
            B)  Üretim araçlarının devletin tekelinde olması gerektiği   dan hangisini karşılamıyorsa yenisini oluşturmak gere-
                                                                   kir?
            C)  Bireyin çıkarları ile toplumun çıkarlarının aynı olduğu
                                                                   A) Olgularla tutarlı olma
            D)  İnsanların özgürlüklerinden doğan özel mülkiyetin varlığı
                                                                   B) Ekonomik olma
            E)  Üretim faaliyetlerinin toplum yararı gözetilerek yapılması
               gerektiği                                           C) Geniş kapsamlı olma
                                                                   D) Yaygın olarak benimsenme
                                                                   E) Basit açıklamalar getirme


        8.   Sofistlerle birlikte felsefenin yönünün değiştiğini söyleyebili-
            riz. Sofist filozoflar, doğa filozoflarının araştırdığı arkhe prob-
            lemini felsefenin konusu olmaktan çıkarmış ve ilk defa “Doğru   11.  Her  dönemin  kendi  tinselliği  vardır  ve  bu  tinsellik  de  dilde
            bilgi  mümkün  müdür?”  sorusunu  sormaya  başlamışlardır.   kendine has anlamlar oluşturur. Tarihsel bir dönemi veya ola-
            Bilgi insandan insana değişmektedir; çünkü her insan farklı   yı anlayabilmek için o dönemin tinsel yapısının dile yüklediği
            duyumlarla bilgiler elde etmektedir.                   anlamlara bakılması gerekir.

            Buna göre Sofistlerle ilgili olarak aşağıdaki yargılardan      Bu açıklama aşağıdaki felsefi görüşlerden hangisi ile ilgi-
            hangisi yanlıştır?                                     lidir?

            A)  Sofistlerle birlikte bilgi, felsefenin konusu haline gelmiştir.   A)  Rölativizm
                                                                   B)  Hermeneutik
            B)  Sofistlere göre değişmez, genel geçer bir bilgi yoktur.
                                                                   C)  Fenomenoloji
            C)  Sofistler varlığın mutlak bilgisinin elde edilebileceği iddia-
               sındadır.                                           D)  Kartezyen felsefe
            D)  Sofistler doğa felsefesi ile ilgilenmemişlerdir.   E)  Skolastik felsefe
            E)  Sofistler epistemolojik problemlere yönelmiştir.



                                                               YGS 2010

        9.   Antik Çağ için Tanrı bu evrenin bir mimarıdır ve adeta bir yapı   12.  Bir akşam yürüyüşü sırasında önümde iki araç birbirine çarp-
            ustası gibidir. Demiourgus biçimlendirdiği maddeyi hazır bul-  tı. Sürücüler yaralı ve baygındı. Etrafta benden başka kimse
            muştur. Tanrı varlığın kendisidir, geri kalan tüm var olanlar   yoktu. İlk yardım ekiplerini arayıp gelmelerini beklerken yara-
            Tanrısal varlık dolayısıyla, ondan pay aldıkları için var olmuş-  lılara başka nasıl yardım edebileceğimi düşündüm. Yardıma
            lardır. Orta Çağ’da ise Tanrı ile yaratık aynı hamurdan değil,   ihtiyaçları vardı ama yardım ederken zarar verebilirdim. Bir
                                                                   eylemin diğerinden daha akıllıca olduğundan emin olmak için
            başka başka özlerdendir. Onun için de aralarında kapanmaz
                                                                   asla  yeterince  bilgiye  sahip  olamayacağımı  düşünerek  ey-
            bir aralık vardır.                                     lemsiz kaldım.
            Buna göre Orta Çağ’da varlıkların oluşumu için aşağıda-     Bu parça aşağıdaki özgün görüşlerden hangisiyle ilişki-
            kilerden hangisi söylenemez?                           lendirilebilir?
            A)  Evren ve Tanrı’nın özü farklıdır.                  A)  Pyrrhon’un kuşkuculuğuyla
            B)  Dünya Tanrı’nın kendisini açmasıdır.               B)  Kant’ın ahlaki emir anlayışıyla
            C)  Tüm var olanlar varlıklarını Tanrı’nın istemesine borçlu-  C)  John Dewey’nin yararcılığı esas alan görüşüyle
               dur.                                                D)  Thomas Hobbes’un bencilik görüşüyle
            D)  Bu dünyadaki tüm otoriteler Tanrısal istenci temsil eder.  E)  Jeremy Bentham’ın hazzı temele alan yararcı anlayışıyla
            E)  Madde de Tanrı’nın kendisi gibi öncesizdir.


    128
                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133