Page 112 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 112
FELSEFE GRUBU TEST-2
7. Felsefenin ortaya çıktığı Antik Çağ’da Yunan felsefesi doğayı ÖSS 2000
konu edinmiştir. Pers savaşları sırasında filozoflar doğadan
10. Doğa bilimlerinin kullandığı yöntemlerden biri de tümevarım-
insana yönelmiş ve mutluluk, ahlak, toplum yaşamı gibi ko-
dır. Bu yöntemle, belirli gözlemlerden yola çıkarak, gözlen-
nuları sorgulamaya başlamıştır. İskender’in Doğu seferleri ile
memiş olanları da içine alan genellemelerde bulunulur. Bu
farklı bir kültür ve inanç sistemi ile karşılaşan felsefe bu defa
akıl yürütme biçiminin güvenilmez olduğunu iddia edenler,
da dinsel unsurları kendisine konu edinmeye başlamıştır.
pazardan elma alan bir kişinin tavrını örnek verirler. Bu kişi
Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir? tezgâhtaki elmalardan birkaçını inceledikten sonra diğer-
lerinin de inceledikleri gibi olması gerektiğine karar vererek
A) Bilimsel gelişmeler felsefi gelişmeleri tetiklemiştir.
elmaların tümünü satın alır. Elmaların hepsini incelemediği
B) Felsefe, üretildiği çağın koşullarından bağımsızdır. için, eve geldiğinde bu kişinin beklediğine uymayan, biçimsiz,
C) Felsefi gelişmeler filozofların özel ilgi alanıyla bağlantılıdır. çürük bir elma ile karşılaşma olasılığı her zaman vardır.
D) Felsefe gündelik hayatın sorunlarına çözüm bulmak için Bu parçada aşağıdakilerden hangisi tümevarım yöntemi-
yapılan bir etkinliktir. nin sakıncalı bir yönü olarak ileri sürülmektedir?
E) Toplumsal siyasal gelişmeler ile felsefe arasında sıkı bir
A) Duyulara dayalı bilgi edinme yolu olan gözlemlerden ya-
ilişki vardır.
rarlanılması
B) Doğanın akışına müdahale edilmeyip, gözlenecek nes-
nelerin doğanın kendi akışı içinde ortaya çıkmasının bek-
lenmesi
TYT 2019 C) Bütünün sınırlı sayıdaki elemanıyla ilgili deneyimlere da-
8. Levinas’a göre kişinin kendisi hakkındaki endişelerinden yanarak bütün hakkında yargıya varılması
doğan eylemler ahlaki değerlendirme kapsamına girmez. D) Genellemenin herhangi bir olguya dayanmadan, akıl ve
Örneğin acıktığımda karnımı doyurmam sadece kendimi mantık ilkeleriyle yapılması
koruma içgüdümden kaynaklanır. Ama aynı endişeyi başka E) Doğadaki her olayın bir nedeni olduğu varsayımının te-
bir insana yöneltmek, örneğin aç bir çocuğu, misafiri ya da mel alınması
yabancıyı doyurmak, ona önem vermek ahlaki bir davranış-
tır. Benzer şekilde “kendime yardım etmem” bencillik ya da
açgözlülükle ilgili olabilecekken, başkalarına yardım etmem
her zaman ahlaki bir anlam çağrıştırır. Bu yüzden Levinas’a
göre ahlak kavramı, kendimizin dışında, başka birisinin ya da
birilerinin olduğunu kabul etmeyi zorunlu olarak içerir.
Bu parçada ahlaki değerlendirmenin amacı olarak aşağı-
TYT 2018
daki kavramlardan hangisi vurgulanmaktadır?
A) Ölçülülük B) Mutluluk C) Sorumluluk 11. Gazali, doğadaki nedenselliğe yönelik şüpheci bir yaklaşım
D) Fayda E) Dinginlik sergiler. Ona göre filozoflar, doğadaki düzeni doğa yasası
dedikleri ilkelerle açıklar. Buna göre doğada olup biten hiçbir
şey bu ilkelere aykırı olamaz. Ancak Gazali için filozofların
nedensellik dedikleri şey, terimlerin ve bu terimlere karşılık
gelen nesnelerin birbirini gerektirmesi değil, olayların birbiri
ardı sıra gelmesinden ibarettir. Çünkü ateş ile yanma ara-
YGS 2013
sındaki ilişkiye bakıldığında ateşin yakmayabileceğini düşün-
9. Walter Benjamin mekanik yeniden üretimin, bütün bir çağa
mek mantıksal olarak çelişkili değildir.
damgasını vurmasına bağlı olarak sanatın bütün sahiciliğini
kaybettiğini söyler. Ona göre özgün bir sanat eseri, her yeni- Gazali’nin bu parçada nedensellikle ilgili düşüncesini
den üretimiyle birlikte, “aura”sından hep bir şeyler daha yitirir. aşağıdakilerden hangisi ifade etmektedir?
Bundan ötürü kültür bir bütün olarak meta üretim endüstrisine
dönüşür, buna bağlı olarak da kültür ürünleri şeyleşir. A) Doğadaki her şey doğal nedenlerden meydana gelir.
Bu parçada kullanılan “aura” kavramı, sanat eserinin B) Aynı koşullar altında hep aynı sonuçlar ortaya çıkar.
hangi özelliğini dile getirmektedir? C) Neden sonuç ilişkisi tanrısal iradenin sonucudur.
A) Evrenselliğini D) Doğa denilen karmaşık yapıda, mucize veya rastlantı söz
konusu değildir.
B) Yaratıcılık gerektirdiğini
E) Neden ve sonuç arasında doğada zorunlu bir ilişki yoktur.
C) Kalıcı olmasını
D) Estetik kaygıyla bağını
E) Biricikliğini
112
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü