Page 110 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 110
FELSEFE GRUBU TEST-1
YGS 2011 TYT 2018
6. Modern bilimin öncüleri olarak kabul edilen Copernicus, 9. Aristoteles’e göre ahlakta bazı davranışlar amaç, bazıları
Kepler, Galileo, Newton astronomi alanından başlayarak araçtır. Örneğin insanların çoğu zenginliği arzular ve elde
bilim anlayışında önemli bir dönüşüme yol açtılar. Onların etmeye çalışır. Ancak onlar için zenginlik, zenginlik olarak
katkısıyla hakikat arayışında engel oluşturan geleneksel ba- amaç mıdır; yoksa zenginlikle elde etmek istedikleri başka bir
kıştan vazgeçildi. Hatta otoritelerin bilimde yeri olmadığına amaç, mesela haz veya ün mü söz konusudur? Bu durumda
inanılmaya başlandı. “X doğrudur.” biçimindeki bir önermeye insanların eylemlerinde peşinden koştukları iyi, kendisinden
artık “Hangi otorite bunu söylüyor?” sorusuyla değil, “Bununla öte herhangi bir şeyin elde edilmesi için «araç olarak isten-
ilgili kanıtınız ne?”, “Deliliniz nerede?” diye karşılık verilir meyen» dir. İşte insanın bizatihi kendisi için istediği bu nihai
oldu. Sonunda otoriteler de eleştirel sorgulamaya açık, hesap iyi, mutluluğun ta kendisidir.
sorulabilir olarak görüldü. Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
Bu parçaya göre bilimin modernleşmesi aşağıdakilerden
A) Ahlaken iyi davranış insanın koşullarına göre değişir.
hangisine dayandırılabilir?
B) Bir eylemin ahlaken iyiliği başkalarına sağladığı yarara
A) Hakikati arama çabalarının ağırlık kazanmasına
bağlıdır.
B) Olaylar arasında neden sonuç ilişkisi aranmasına
C) İnsanın nihai amacı olan mutluluk; esenlik ve fayda gibi
C) Yöntem problemlerinin çözülmesine değerlerin toplamıdır.
D) Düşünmenin mantık ilkelerine dayandırılmasına D) Başka bir amaç için yapılan ahlaki bir eylem insana mut-
luluk verir.
E) Dogmatik anlayışın yıkılmasına
E) Niçin diye sorulduğunda başka bir amaca işaret etmeyen
eylem ahlaken iyidir.
7. Tatlı, acı, soğuk, sıcak, renk ancak zihinde vardır. Gerçekte
ise boşlukta savrulan ve rastlantı sonucu karşılaştıklarında
birleşmeleri zorunlu olan varlıklar vardır. 10. Felsefe tarihinde sistematik bir filozof olarak bilinen Platon’un
sanat anlayışı, varlık anlayışı ile ilişkilidir. Ona göre sanat,
Demokritos’un bu görüşüne göre gerçekte var olan aşa-
gerçeğin silik bir kopyası olan dış dünyadaki nesnelerin birer
ğıdakilerden hangisidir?
kopyasını yapmaya koyulursa değersiz bir ürün ortaya çıkar
A) Düşünce ve aslından uzaklaşır.
B) Ateş Buna göre Platon’un aşağıdakilerden hangisini eleştirdi-
C) Ruh ği söylenebilir?
D) Atom A) Sanat eserinin dış dünyadan uzaklaşmasını
E) Töz B) Güzelin kişiden kişiye değişmesini
C) Evrenin yaradılıştan bir sanat eseri olarak algılanmasını
YGS 2014 D) Kopyaların aslını yansıtmadığını
8. Mert’in gittiği okulun kapısında öğrencilerin giriş çıkışlarını E) Pratik olarak işe yarayan eserlerin üretilmemesini
denetleyen bir görevli bulunmadığından öğrenciler istedikleri
zaman kimseye haber vermeden okuldan çıkıp gidebilmek-
tedir. Ancak derste yoklama yapılır ve öğrencinin sınıfta ol-
madığı ortaya çıkarsa öğrenci ceza almaktadır. Bu neden-
le Mert’in sınıf arkadaşları yoklama almayan öğretmenlerin 11. Öyle hareket et ki; eylemlerinde olabildiğince çok mutluluğu,
derslerine girmemekte, o saatlerde okulun karşısındaki ka- olabildiğince çok haz ile olabildiğince çok insan için gerçek-
fede oyun oynamaktadır. Ancak Mert bunu doğru bulmadığı leştirebil.
için arkadaşlarının tüm ısrarlarına rağmen her seferinde on-
lara katılmayıp derste kalmayı seçmektedir. Buna göre Bentham’ın ahlak ilkesi aşağıdakilerden han-
gisi ile ifade edilebilir?
Buna göre, Mert’in oyun oynamak yerine derste kalması
ahlak felsefesinin temel kavramlarından hangisiyle açık- A) Toplumsal faydacılık
lanabilir?
B) Ödeve uygunluk
A) Toplumsal fayda C) Bireysel hazcılık
B) Ahlakî eylem D) Altın ortaya uygunluk
C) Özgürlük E) Bilgiye dayalılık
D) Zihinsel haz
E) Mutluluk
110
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü