Page 10 - Felsefe 10 | Çalışma Defteri-5
P. 10

Çoktan Seçmeli






        6.   I. Her insan öncelikle kendi benliğini dikkate alır ve      8.  Kant’a göre insanı harekete geçiren ya da harekete
                 eylemlerini buna uygun olarak düzenler.          geçirmeyi hedefleyen buyruklar (emirler) iki türlüdür:
              II.  Ahlaki eylem, mümkün olan en çok sayıda insan  en    koşullu (hipotetik) ve koşulsuz (kategorik) buyruklar.
                     fazla  mutluluğu getirmelidir.               Koşullu buyruklar belli bir koşulla dolayımlı buyruklar-
           Verilen görüşler sırasıyla aşağıdaki yaklaşımlardan    dır. Kant’a göre örneğin “Doğruyu söyle.” ya da “Hırsızlık
           hangisine uygundur?                                    yapma.” gibi buyruklar herhangi bir koşula bağlı olma-
                                                                  yan ahlaki buyruklardır. Bu ahlaki buyrukların koşulsuz
                        I                 II                      şartsız izlenmesi istenir.
           A) Nihilizm         Egoizm
           B) Hedonizm        Fatalizm                            Buna göre aşağıdakilerden hangisi koşulsuz buyruğa
           C) Egoizm           Utilitarizm                        örnek olamaz?
           D) Entüisyonizm       Liberteryanizm
           E) Determinizm      Egzistansiyalizm                   A)  Yardıma ihtiyacı olanlara yardım et.
                                                                  B)  Kötü söz söyleme.
                                                                  C)  Hiç kimseyi araçsallaştırma.
                                                                  D)  Mutlu olmak için mutlu et.
                                                                  E)  Tüm insanları amaç olarak gör.









        7.   Felsefe dersi başladığında öğrenciler öğretmene soru-
           lar yöneltir ve diyaloglar yaşanır:


        1.  Öğrenci: ……..…………………….?
            Öğretmen: İnsan eylemlerini konu edinir ve bu eylemin
            dayandığı temelleri ele alır.
        2. Öğrenci: .….……………………….?
            Öğretmen: İyi, kötü, özgürlük ve sorumluluğun ne
            olduğu, evrensel bir ahlak yasasının olanaklı olup olma-
           dığı gibi soruları temele alır.                     9.  Mağazadan bir eşyayı çalmak isteyen kişi ya bir koru-
                                                                  manın gözetimi ya elektronik bir kontrol sistemi nede-
                                                                  niyle ya da cezalandırılmaktan, kınanmaktan korktuğu
        Bu diyaloğun anlamlı bir bütün oluşturabilmesi için boşluk-
        lara sırasıyla aşağıdaki sorulardan hangisi getirilmelidir?   için çalmaktan vazgeçebilir. Bu ahlaki bir davranış de-
                                                                  ğildir; bu bir hesaptır, bu bir önlemdir. Ahlak, yalnızca
                                                                  kendi vicdanına yöneliktir.
        A)  Evrensel ahlak yasası nedir? - Ahlakın dayandığı temeller
           nelerdir?                                              Bu görüş aşağıdaki yargılardan hangisini destekler
        B)  Erdem öğretilebilir bir şey midir? - Ahlakın temel konuları   niteliktedir?
           nelerdir?                                              A)  Ahlaklılık önlem almayı gerektirir.
        C)  Ahlak felsefesinin konusu nedir? - Ahlak felsefesinin   B)  Toplumsal baskı suç oranını arttırır.
           problemleri nelerdir?                                  C)  Korkuyla yapılan iyilik, iyilik değildir.
        D)  Etik nedir? – Ahlak nedir?                            D)  Korku çalmayı engelleyen en önemli duygudur.
        E)  İyi ve kötü eylem nedir? - Etiğin dayandığı temeller   E)  Cezalandırılmanın olmadığı yerde ahlaktan söz edi-
           nelerdir?                                                 lemez.




                                            ORTAÖĞRETİM     10 FELSEFE-10
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15