Page 16 - Coğrafya 9 | 4.Ünite
P. 16

ARAŞTIRMA

                   Denizlerde ve okyanuslarda yaşayan canlı türleri de karasal kökenli canlılar gibi biyosferin parçalarıdır.
                 İnsanların deniz ve okyanuslardaki canlı yaşamını nasıl etkilediğini araştırınız.






                 OKUMA PARÇASI



                          KIZILDERİLİ REİSİ SEATTLE’IN ABD BAŞKANI FRANKLIN’E MEKTUBU




                     …                                        koklamasını öğrenmelisiniz, onu korumalısınız
                     Beyaz  adam,  anası  dünyaya  ve  kardeşi  ve kutsal tutmalısınız. Bu kokuya beyaz ada-
                   gökyüzüne  sanki  satın  alınabilen  veya  yağ-  mın bile gereksinmesi vardır.
                   ma edilebilen bir mal gibi, koyunlara ve parlak   Toprağımızı  almak  önerinizi  düşünece-
                   boncuklara davrandığı gibi davranır. Onun bu  ğiz. Eğer kabul etmeye karar verirsek bir ko-
                   iştahı  ve  hırsı  bir  gün  dünyayı  yiyip  bitirecek  şulumuz  olacak:  Beyaz  adam  bu  toprağın
                   ve geriye sadece çorak bir çöl bırakacaktır. Bil-  hayvanlarına  kardeşleri  gibi  davranacak…
                   miyorum,  bizim  yollarımız  sizinkilerden  farklı.  Kızılderililer  sizin  yollarınızı,  sizin  adetlerinizi
                   Sizin kentlerinizin gürültüsü bile Kızılderili’nin  anlamazlar. Çayırlarda çürüyen binlerce bufa-
                   gözlerine acı verir. Beyaz adamın kentlerinde  lo gördüm!.. Beyaz adamın, geçerken dumanlı
                   sakin yer yoktur. Orada bahar gelince yaprak-  demir attan vurup bıraktığı ve ne amaçla öldür-
                   ların  açılışını  veya  böceklerin  kanat  seslerini  düğünü hâlâ anlayamadığım binlerce bufalo..
                   dinleyecek yer bulunmaz. Ama bu belki de be-  Ben vahşiyim ve dumanlı demir atın bufalodan
                   nim vahşi olduğumdan ve anlamadığımdandır.  nasıl önemli olabileceğini anlayamıyorum!.. Ve
                   Çünkü  takırtı  bizim  kulaklarımıza  bir  hakaret  biz  vahşi  olduğumuzdan  bufaloyu  yalnız  aç
                   gibi gelir. İnsan eğer bir kuşun yalnız başına  kalmamak için öldürürüz. Hayvanlar olmadan
                   ağlayışını veya su birikintisi etrafında tartışan  insanlar  nedir  ki?  Eğer  bütün  hayvanlar  yok
                   kurbağaların seslerini dinleyemezse, yaşamın  olsaydı  insan  ruhu  o  büyük  yalnızlığa  daya-
                   ne  anlamı  kalır?  Ben  Kızılderiliyim…  Bunlar-  namaz  ölürdü.  Ayakları  altındaki  toprakların,
                   dan başkasını anlayamam.                   büyük babalarımızın külleri olduğunu çocukla-
                     Bir  Kızılderili,  su  birikintisi  üzerine  vuran  rınıza  öğretmelisiniz.  Toprağın,  akrabalarımı-
                   rüzgârın yumuşak sesini, yağmurun temizliği-  zın yaşamlarıyla dolu olduğunu çocuklarınıza
                   ni, çam kokulu rüzgârı her şeye yeğler. Hay-  söyleyiniz. Böylece toprağa saygı duyarlar.
                   vanlar,  ağaçlar,  insanlar,  hepsi  aynı  nefesi,   Bizim  çocuklarımıza  öğrettiğimizi,  siz  de
                   aynı  havayı  paylaşır.  Hava  Kızılderililer  için  kendi çocuklarınıza öğretin: Dünya anamızdır.
                   çok kutsaldır. Aldığı nefes, beyaz adamın dik-  Dünyaya ne kötülük olursa oğullarına da aynı
                   katini  çekmiyor  gibi.  Beyaz  adam,  öleli  uzun  kötülük  olur.  Eğer  insanlar  yere  tükürürlerse
                   günler olmuş ve kötü kokuyla uyuşmuş gibidir.  kendi yüzlerine tükürürler. Biz bunları biliyoruz.
                   Ama  eğer  size  toprağımızı  satarsak  havanın  Dünya insanlara ait değildir. İnsanlar dünyaya
                   bizim için çok değerli olduğunu hatırlamalısı-  aittir. Bütün her şey, aileyi bağlayan kan bağı
                   nız.  Unutmamalısınız  ki  hava  sağladığı  tüm  gibi, birbirine bağlıdır.
                   yaşamla aynı ruhu taşır. Büyük babamıza ilk   …
                   nefesi  veren  rüzgâr,  onun  son  soluğunu  da   Çevre Sorunları Bağlamında Kızılderili
                   kabul  etmiştir  ve  aynı  rüzgâr  çocuklarımıza                       Çevre Anlayışı
                   yaşam ruhunu verir. Eğer size toprağımızı sa-                  Prof.Dr. Cemal YALÇIN
                   tarsak çayırlardaki çiçeklerden tad alan rüzgârı















            208    ÇEVRE VE TOPLUM
   11   12   13   14   15   16   17   18