Page 5 - Coğrafya 9 | 4.Ünite
P. 5

4. ÜNİTE ||ÇEVRE VE TOPLUM



               18. yüzyılın sonlarına doğru başlayan Sanayi Devrimi'yle insan-
            ların  ihtiyaçları  çoğaldı  ve  çeşitlendi.  Bu  nedenle  ham  maddeye
            olan talep arttı. Hızla artan insan nüfusu sadece temel ihtiyaçla-
            rı değil ulaşım, iletişim, turizm, spor, sosyal, kültürel vb. yaşamsal
            faaliyetlere bağlı ihtiyaçlarını da hızla artırdı ve çeşitlendirdi. Bu
            durum, insanların doğal çevreyi çok daha fazla kullanmaya başla-
            masına neden oldu. Bununla birlikte bilim ve teknolojinin geliş-
            mesi insanların doğayı etkileme gücünü artırdı. Böylece insanların
            doğal çevreyi kullanma biçimleri değişti.
               İnsanlar,  başlangıçta  avcılık  ve  toplayıcılık  ya-
            parak  doğadan  basit  bir  şekilde  yararlanıyordu.
            Ardından alet kullanmayı ve tarım yapmayı öğre-
            nerek doğayı kullanmaya başladı. İnsanlar, Sanayi
            Devrimi’nden sonra artan ihtiyaçlarını karşılamak
            ve yaşamsal faaliyetlerini kolaylaştırmak için doğal
            çevrede ciddi değişimler yapmaya başladı. Örneğin
            artan nüfusun gıda ihtiyacını karşılamak için, başta
            Güneydoğu Asya ülkelerinde olmak üzere, dünya-
            nın  birçok  yerinde  eğimli  yamaçlar  teraslanarak
            tarım  alanına  dönüştürülmektedir  (Görsel  4.1).
            Akarsular üzerine barajlar ve hidroelektrik santral-  Görsel 4.1: Teraslanmış yamaçlarda pirinç ta-
            ler kurularak başta tarım alanlarının sulanması ve
                                                             rımı (Vietnam)
            enerji üretimi olmak üzere birçok fayda sağlanmak-
            tadır. Örneğin Fırat Nehri üzerindeki Türkiye’nin en
            büyük barajı olan Atatürk Barajı sayesinde önemli
            miktarda tarım alanı sulanmakta ve hidroelektrik
            enerji üretilmektedir (Görsel 4.2).
               İnsanlar,  ekonomik  faaliyetlerini  geliştirmek  ve
            yaşamsal  faaliyetlerini  kolaylaştırmak  için  doğal
            çevrede değişimler meydana getirmektedir. Bu de-
            ğişimlerin önemli bir kısmını dağlık bölgelerin dar
            kıyı şeritlerinde denizin doldurulmasıyla elde edilen
            alanlar üzerinde yapılan ulaşım projeleri oluşturur.
            Türkiye’nin Karadeniz kıyılarındaki Karadeniz Sahil
            Yolu’nun önemli bir kısmı ve Ordu-Giresun Havali-  Görsel 4.2: Atatürk Barajı (Adıyaman)
            manı,  denizin  doldurulmasıyla  elde  edilen  alanlar
            üzerinde yapılmıştır (Görsel 4.3).























            Görsel 4.3: Karadeniz Sahil Yolu ve Ordu-Giresun Havalimanı



                                                        195
                                                     ı ı|      |ı ı
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10