Page 6 - Coğrafya 9 | 4.Ünite
P. 6
4. ÜNİTE || ÇEVRE VE TOPLUM
İnsanların doğal çevreyi kullanırken doğal
çevrede yaptığı değişimlerin bir başka örneği
de nüfusu çok yoğunlaşmış kıyı kentlerinde gö-
rülür. Bu kıyı kentlerinde aşırı yapılaşmanın et-
kisiyle yeni yerleşim veya kullanım alanı oluş-
turmak için boş arazi kalmamıştır. Bu nedenle
böyle kıyı kentlerinde yeni yerleşmeler, ulaşım
yolları, yeşil alan veya toplanma meydanları
oluşturmak için gereken arazi denizin doldu-
rulmasıyla elde edilmektedir. İstanbul’daki
Maltepe Sahil Parkı ile Dubai’deki Palmiye
Adası, bu tür projelerin dünya çapında örnek-
Görsel 4.4: Palmiye Adası (Dubai-BAE) leridir (Görsel 4.4).
İnsanın ihtiyaçları doğrultusunda doğayı
kullanırken doğal çevrede yaptığı değişimlerin
bir kısmını da ulaşımı kolaylaştırmak ve hız-
landırmak amacıyla yaptığı köprü, tünel ve tüp
geçitler oluşturmaktadır. Örneğin İzmit Körfezi
üzerine yapılan Osman Gazi Köprüsü, İzmit Kör-
fezi’nin etrafını dolaşmaya gerek kalmadan kör-
fezin iki yakası arasındaki ulaşımın daha kolay
ve hızlı bir şekilde gerçekleşmesini sağlamıştır
(Görsel 4.5). İstanbul Boğazı’nın altından yapı-
lan Marmaray Tüp Geçidi ve Avrasya Tüneli de
ulaşımı kolaylaştırmak ve hızlandırmak amacıy-
Görsel 4.5: Osman Gazi Köprüsü la gerçekleştirilen dünya çapındaki projelerdir.
Okuma Metnİ neli ile birbirine bağlamaktadır. iki katlı bir tünelden ve diğer
AVRASYA TÜNELİ İstanbul’da araç trafiğinin yo- metotlarla inşa edilen bağlantı
Avrasya Tüneli, dünyada ğun olduğu Kazlıçeşme-Göztepe tünellerinden oluşmaktadır.
deniz altından geçen iki katlı ilk hattında hizmet veren Avrasya Tünel geçişi ve yol iyileş-
kara yolu tünelidir. Tüneli, Toplam 14,6 kilometrelik tirme, genişletme çalışmaları
Avrasya Tüneli (İstanul Boğazı bir güzergâhı kapsamaktadır. araç trafiğini rahatlatmaktadır.
Kara Yolu Tüp Geçişi), Asya ve Tünelin 5,4 kilometrelik bölü- Günde ortalama 100-120 bin
Avrupa yakalarını, deniz taba- mü, deniz tabanı altında özel aracın bu tünelden geçebileceği
nından geçen bir kara yolu tü- bir teknolojiyle inşa edilen hesaplanarak yapılmıştır.
Bu tünel, trafiğin çok yoğun
olduğu güzergâhta yolculuk
süresini kayda değer miktarda
azaltırken ulaşımın daha gü-
venli ve konforlu hâle gelmesini
sağlamaktadır. Ayrıca çevre ve
gürültü kirliliğinin azalmasına
da katkı sağlamaktadır.
(Komisyon tarafında
düzenlenmiştir)
196
ı ı| |ı ı