Page 40 - Felsefe 10 | 3.Ünite
P. 40

3. ÜNİTE

                      Uygulama




                      Uygulama


                    Aşağıda Tanrı’nın varlığına yönelik iki ayrı görüşün ileri sürdüğü akli deliller verilmiştir.
                 Bunlardan hareketle soruları cevaplayınız. Cevaplarınızı boş bırakılan yerlere yazınız.

                    Düzen ve Amaç Kanıtı: Evren incelendiğinde onun her yerinde belli bir düzen olduğu gö-
                 rülür. Bu düzenlilik doğa yasalarıyla kolaylıkla anlaşılabilir ve belli bir amacın doğrultusunda
                 işlediği gözlemlenmektedir. Düzen ve amaç, kendiliğinden ortaya çıkmadığına göre onu belir-
                 leyen bir varlığın olması gerekir. Bu varlık Tanrı’dır.


                    Kötülük Kanıtı: İçinde yaşanılan dünyada her türlü kötülük gözlemlenmektedir. Savaş, hır-
                 sızlık, afet ve hastalıklar bunlardan bazılarıdır. Tanrı, kelimenin anlamı bakımından mutlak
                 olarak iyi olandır. Eğer Tanrı var olmuş olsaydı bu kötülükler olmayacağına göre Tanrı yoktur.

                 Sorular
                  1.  Bu kanıtların Tanrı’nın varlığına yönelik hangi görüşler tarafından ileri sürüldü-
                      ğünü açıklayınız.
                      ................................................................................................................................
                      ................................................................................................................................
                      ................................................................................................................................

                  2.  Bu çağda bilgi alanlarında görülen gelişmeler, Tanrı’nın varlığına yönelik yapı-
                      lan tartışmaları nasıl etkilemiştir?
                      ................................................................................................................................
                      ................................................................................................................................
                      ................................................................................................................................





               3.5.1.2. Evrenin Sonlu Olup Olmadığına Yönelik Görüşler
                  Din felsefesinde yapılan diğer bir tartışma da evrenin sonlu olup olmadığı tartışmasıdır. Yapılan
               tartışmaların sonucunda evrenin sonlu ya da sonsuz olduğuna yönelik bir uzlaşım sağlanamamış-
               tır. Bu problemin tartışılmasındaki temel nokta, Tanrı varlığı hakkında teizmin ve ateizmin ileri
               sürdüğü görüşlerin evrenin sonlu veya sonsuz olması durumunda geçerli olup olmadığıdır.
                  Evrenin sonlu olup olmadığı problemi, evrenin yaratılıp yaratılmadığı problemiyle de yakın-
               dan ilişkilidir. 9. yy.da İslam filozoflarından El Kindî’ye göre evren öncesiz değil sonradan olandır.
               Evrende var olan varlıklarda değişimler gözlendiğini bunun zaman olgusunun kanıtı olduğunu
               ve  zamanın da  evrenin  sonlu  olduğuna kanıt olduğunu ileri  sürer.  Evren  sonlu  olduğuna göre
               onun bir başlangıcı olduğunu ve bunun başlatıcısının da zorunlu olarak sonsuz bir varlık olacağını
               belirtmiştir.
                  Zamanla din felsefesinin dışına taşan bu problem, modern bilimin gelişmesiyle fizikçiler tarafın-
               dan da tartışılmıştır. Fiziğin ortaya koyduğu deliller, din felsefecileri tarafından da kullanılmıştır.
               Entropi yasası, bunun bilinen en iyi örneklerindendir.
                  Entropi yasası, sistem içinde bir maddenin enerjisinin düzensiz olarak dağıldığını ileri süren
               fizik yasasıdır. Bu yasaya göre ısı, daima soğuk olana doğru dağılarak akar ve akış gerçekleştikten
               sonra tersine bir hareket olamaz. Bu yasayı anlatanlardan biri, masa üzerinde duran bir bardak
               sıcak çayın ısı enerjisinin zamanla oda içine doğru dağıldığı ve bu ısı akışının tersine dönüp de çayı
               tekrar ısıtmadığı örneğidir. Din felsefecilerinden bazıları bu yasanın evrenin sonu olduğuna delil
               olduğunu söyler. Çünkü onlara göre evrende bir düzensizlik varsa ve giderek artıyorsa bu onun
               sonlu olduğunu gösterir.









            108
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45