Page 2 - Felsefe 11 | 3.Ünite
P. 2
3. ÜNİTE
Giriş
MS 2-15. yüzyıl arasında Avrupa’da egemen olan düşünsel yapı, 12. yüzyılla birlikte değişime
uğramaya başlamıştır. Bu değişime yol açan temel unsur, toplumsal hayatta yaşanan gelişmelerdir.
15. yüzyıla gelindiğinde ilk olarak İtalya’da kendini hissettiren bu durum, zamanla Avrupa coğraf-
yasını sarmıştır. Avrupa’da yaşanan bu döneme Rönesans adı verilir.
Rönesans “yeniden doğuş” anlamına gelmektedir. Yeniden doğuş, MÖ 6-MS 2. yüzyıl felsefesi-
nin yeniden ele alınmasını işaret eden bir kavramdır. Bu yüzyıl felsefesinin aklı temele alan yapısı,
Rönesans’ın esin kaynağı olmuştur. Bu dönemde bir yandan MS 2-15. yüzyıl düşüncesinin etkileri
görülmüş bir yandan da modern düşüncenin ilk örnekleri ortaya çıkmıştır. Avrupa’da bilimsel ge-
lişmelerin felsefeye uygulandığı, din felsefesinden uzaklaşıldığı ve bilim felsefesine yaklaşıldığı
görülmüştür.
15-17. yüzyıl felsefesi ünitesinde şu konular ele alınacaktır:
• İlk konuda 15-17. yüzyıl felsefesini hazırlayan düşünce ortamını açıklamak için 12. yüz-
yıldaki çeviri faaliyetleri üzerinde durulacaktır. Ardından MS 2-15. yüzyıl felsefesinin bu
dönem felsefesi üzerindeki etkisi anlatılacaktır.
• İkinci konuda bu dönem felsefesinin karakteristik özellikleri açıklanacaktır. Önce skolastik
düşünce ile modern düşüncenin temel farkları sonra hümanizm, bilimsel yöntem, kartez-
yen felsefe ve hukuk felsefesi üzerinde durulacaktır. G. Galilei, N. Kopernik, I. Newton ve F.
Bacon’ın bilimsel çalışmalarının dönemin felsefesi üzerindeki etkilerine değinilecektir.
• Üçüncü konuda örnek felsefi metinlerden hareketle filozofların felsefi görüşleri analiz
edilecektir.
• Son konuda 15-17. yüzyıl felsefesindeki örnek düşünce ve argümanlar felsefi açıdan değer-
lendirilecektir. Bunun için ilk olarak F. Bacon’ın “Bilgi güçtür.” sözünün olumlu ve olumsuz
yönlerinin güncel hayattan örneklerle tartışılması sağlanacak, ardından da ütopya kavramı
ve türleri üzerinde durularak özgün bir ütopya yazılması istenecektir.
Hazırlık Çalışmaları
1. Toplumsal değişimi neler belirleyebilir?
2. Yeniliğe neden ihtiyaç duyulur?
3. Bir toplumda yapılan bilimsel çalışmalar o toplumun düşünsel gelişimine nasıl katkıda
bulunur?
Neler Öğreneceksiniz?
• 15-17. yüzyıl felsefesini hazırlayan düşünce ortamını açıklamayı,
• 15-17. yüzyıl felsefesinin karakteristik özelliklerini açıklamayı,
• 15-17. yüzyıl filozoflarının felsefi görüşlerini metinlerden hareketle analiz etmeyi,
• 15-17. yüzyıl felsefesindeki örnek düşünce ve argümanları felsefi açıdan değerlendirmeyi
öğreneceksiniz.
64