Page 3 - Fen Lisesi Matematik 9 | 5. Ünite
P. 3
VERİ
Günlük yaşamda sağlık, ekonomi, eğitim ve iş gibi birçok alana yöne-
lik konularda ölçüm, sayım, deney, gözlem veya araştırma yoluyla elde
edilen toplanmış ve çözümlenmiş bilgilere veri adı verilir. Sayısal değer
bildiren veriler nicel, sayısal değer bildirmeyen veriler de nitel veriler
olarak adlandırılır.
Matematikteki veri ise işlenmemiş ham bilgidir, istatistiksel amaçlar
için kullanılır. Elde edilen veriler kullanılarak grafik çizimleri yapılır. Böy-
lece bilgiler görsel hâle getirilerek daha kolay yorumlanabilir. Matema-
tiksel veriler sayılarla belirtilir. Sayısal veriler iki bölüme ayrılır:
Kesikli Veri: Belirli bir aralıktaki tüm reel sayı değerlerini alamayan
veri türüdür. Örneğin
• Bir kümesteki tavuk sayısı,
• Bir mobilya mağazasındaki sandalye sayısı vb. gibi.
Sürekli Veri: Ölçümler sonucu elde edilen, belirli bir aralıkta bütün
gerçek sayı değerlerini alabilen veri türüdür. Genellikle ondalık sayılarla
belirtilir. Örneğin
• Aile bireylerinizin boyları
• Arkadaşlarımızın kilo değerleri vb. gibi.
Bu veriler kullanılarak yapılan işlem ve çizilen grafikler sayesinde bir-
çok konuda insanlara kolaylık sağlayacak bilgiler sunulabilmektedir.
Aile sağlığı merkezi ve aile hekimliklerinde bebek gelişiminin takibini
sağlayan veri tablosu, aşı takvimi (Tablo 5.1.1), nüfus artış ve azalışını
gösteren sayısal sonuçlar ve ekonomik durum grafikleri bunlara örnek
olarak gösterilebilir.
Tablo 5.1.1: Sağlık Bakanlığı aşı takvimi
Doğumda
Aşılar 1. Ayın Sonu 2. Ayın Sonu 4. Ayın Sonu 6. Ayın Sonu 12. Ayın Sonu 18. Ayın Sonu 24. Ayın Sonu İlköğretim 1. Sınıf İlköğretim 8. Sınıf
Sarılık (Hepatit B) I II III
Verem I
Difteri-Boğmaca- I II III R
Tetanoz
Zatürre-Menenjit I II III R
Kızamık-
Kızamıkçık- I R
Kabakulak
Difteri-Boğmaca R
Çocuk Felci I II
Erişkin Tipi R
Difteri-Tetanoz
Sarılık (Hepatit A) I II
Suçiçeği I
Bulunduğunuz bölgeden seçtiğiniz dört ilin son üç nüfus
sayımına ait bilgileri tablo yapıp yorumlayınız.
Fen Lisesi Matematik 9 | 357