Page 72 - Biyoloji 10 - Kavram Öğretimi
P. 72

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 34
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    BİYOLOJİ 10
            2. ÜNİTE     : KALITIMIN GENEL İLKELERİ > 10.2.1. Kalıtım ve Biyolojik Çeşitlilik
            Kavram       : Monohibrit Çaprazlama
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Sınıflandırma Becerisi

             Çalışmanın Adı                         BAZEN SAKLANIRIZ                                20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Monohibrit çaprazlamayı kavrayabilme.

            Yönerge: Aşağıdaki metinden ve Punnett karesi olarak adlandırılan diyagramdan faydalanarak soruları
                     cevaplayınız.


                                                      Çevrenizde  kahverengi  gözlü  anne  ve  babanın  mavi
                                                      gözlü  çocukları  olduğuna,  kahverengi  gözlü  ve  mavi
                                                      gözlü anne babanın mavi gözlü çocuğunun olmadığına
                                                      dair  örnekler  görmüşsünüzdür.  Bu  gibi  örnekleri,  farklı
                                                      özelliklerde çoğaltmak mümkündür.
                                                      Bu  konu  ile  ilgili  genetik  biliminin  kurucusu  Mendel’in
                                                      çalışmaları  vardır.  Mendel,  bezelyeler  ile  yaptığı  çalış-
                                                      malarında çiçek rengi oluşumunda arı döl beyaz ve arı
                                                      döl  mor  çiçekli  bezelyelerden  sorumlu  iki  alelin  gamet
                                                      oluşumunda  eşit  olasılıkta  ve  rastgele  dağıldığını  ifa-
                                                      de etmiştir. Bu durum Mendel’in ayrılma ilkesi olarak
                                                      adlandırmıştır. Zıt özellikleri taşıyan bu arı döllerin çap-
                                                      razlanmasından elde edilen F  kuşağının tüm bireyleri,
                                                                                 1
                                                      taşıdığı bir karakter bakımından melezdir (heterozigot).
                                                      Bu bireyler melez olduğundan fenotipte resesif özellikleri
                                                      göremeyiz. F ’de resesif özelliklerin görülememesi Men-
                                                                  1
                                                      del’in tam baskınlık ilkesi, F deki tüm bireylerin aynı
                                                                                 1
            Görsel 1: Monohibrit çaprazlama           olması ise Mendel’in benzerlik ilkesi olarak adlandırıl-
                                                      mıştır. Bir karakter yönüyle iki mor çiçekli melez bezel-
            yenin çaprazlanması Punnett karesinde gösterilmiştir. F  kuşağındaki herhangi iki bireyin çaprazlanma-
                                                             1
            sından elde edilen ikinci nesil ise F  kuşağıdır. (Punnett karesinde F kuşağının oluşması gösterilmiştir.)
                                           2                           2
            Sorular:

            1.  Aşağıda monohibrit çaprazlama ile ilgili verilen  ifadeleri  eşleştiriniz.


                 Tanım                                                         İfade


             1.  Zıt homozigotların çaprazlanması ile elde edilen bireyler   a. Mendel’in ayrılma ilkesi


             2.  Tek karakter yönüyle melez iki bireyin çaprazlanması      b. Mendel’in benzerlik ilkesi


             3.  İki alelin gametlere eşit olasılıkta dağılması            c. F  kuşağı
                                                                                1

             4.  Heterozigot genotipli bireylerde resesif özelliğin fenotipte  görülmemesi  d. Monohibrit çaprazlama


                 Zıt homozigotların çaprazlanması sonucu elde edilen bireylerin aynı
             5.                                                            e. Mendel’in tam baskınlık ilkesi
                 genotipte olması

             6.  İki heterozigot bireyin çaprazlanması ile elde edilen bireyler  f.  F  kuşağı
                                                                                2

                                                                                                    69
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77