Page 9 - Biyoloji 10 - Kavram Öğretimi
P. 9
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2 BİYOLOJİ 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
Sorular:
1. Aşağıda hücre bölünmesi ile ilgili balık kılçığı tekniğinde bir soru verilmiştir. Boş bırakılan yerleri
doldurunuz.
Nedenleri:
HÜCRE
BÖLÜNMESİ
Canlıda
meydana
getirdiği
değişimler:
2. Hücrede yüzey-hacim oranının bozulmasını ve çekirdeğin sitoplazma içerisindeki metabolik faali-
yetlerinin denetiminin zorlaşmasını nasıl açıklardınız?
3. Amip ile ilgili verilen deneyi inceleyiniz. Bu deney sonucunda aşağıda verilen ifadelerden hangile-
rine ulaşılamaz, hangilerine ulaşılır? Gerekçeleriyle açıklayınız.
Kontrol grubu 1. Deney grubu 2. Deney grubu
Kontrol Bölünme Bölünme Çekirdekli
amibi doğal büyüklüğüne büyüklüğüne sitoplazma
olarak ulaşmış amip ulaşmış amibin bölünür ve
bölünür. hcresinin sitop- sitoplazma- iki amip
lazmasını bir sını bir kısmı olur.
kısmı kesilir. kesilir.
Çekirdekli
kısım si-
toplazma-
yı onarır.
Çekirdeksiz Çekirdeksiz
kısım ölür. kısım ölür.
Görsel 1: Amip deneyi
a) 1. deney grubunda sitoplazması kesilen amip yeterli büyüklüğe ulaşamadığı için bölünememiştir.
b) 2. deney grubunda amipin sitoplazmasının bir kısmı kesilmesine rağmen bölünme engellenememiştir.
c) Her iki deney grubunda da çekirdekli sitoplazma parçası ölmüştür.
6
Hazırlayan: Nurdan YAZICI