Page 128 - Coğfraya 10 Kavram Öğretimi Kitabı
P. 128

CEVAP ANAHTARLARI                                                               COĞRAFYA 10
                                                                                              Kavram Öğretimi

               d.  Geçitler: Zigana Geçidi                    lik, yiyecek içecek vb. ürünler limandan taşınacaktır. Filyos Li-
               e.  Viyadükler: Cudi Dağı Viyadüğü             manı, başta Zonguldak olmak üzere Bartın, Karabük, Batı Ka-
                                                              radeniz  ve  İç Anadolu’nun  ihraç  merkezi  özelliği  taşıyacaktır.
               f.  Araçlar: Motorlu Taşıtlar                  Yıllık 25-40 milyon ton kapasiteye sahip olacak liman, Türki-
               Kara yolu: Kara yolu trafik akışına imkân sağlamak üzere ka-  ye’nin deniz taşımacılığı ihtiyacının %10-15’ini karşılayacaktır.
               munun yararlanmasına açık olan yollar, köprüler, tüneller, geçit-  Ayrıca  Batı  Karadeniz’de  bulunan  doğal  gaz,  boru  hatlarıyla
               ler, viyadükler ve araçlardan oluşan bütündür.  karaya çıkarılarak limana entegre tesiste işlenecektir. Bu durum,
                                                              limanın önemini daha da artıracaktır.
             Çalışma No.: 58
                                                           Çalışma No.: 61
            1.  Deniz yolu taşımacılığı; bir defada fazla yük taşıyabilme olana-
                ğı, güvenilirliği, geniş kapasitesi, yük hasarlarının ve kaza ris-  1.  Demir yolu ulaşımının temeli,  buharlı motorun icadına dayan-
                kinin düşük olması ile taşımacılığın diğer ulaşım yollarına göre   maktadır.  İngiltere’deki  kömür  ocaklarında  biriken  suları  bo-
                daha ucuza mal edilmesinden dolayı en çok tercih edilen ulaşım   şaltmak amaçlı icat edilen buharlı motor, lokomotif gibi araç-
                yoludur. 2008’den 2020’ye kadar olan süreçte deniz yolu taşı-  lara  monte  edilmiş,  bu  araçlar  ray  üzerine  konularak  hareket
                macılığı, dünya taşımacılığında en yüksek paya sahiptir. Payın   ettirilmiş  ve  hem  yük  hem  de  yolcu  taşımada  kullanılmıştır.
                yüzdesi yıllara göre az miktarda değişiklik gösterse de taşınan   Ray sisteminin gelişimi, demir yolunu bir ulaşım sistemi hâline
                mal  miktarının  2009  yılı  haricinde  sürekli  arttığı  söylenebilir.   getirmiştir. Sanayinin ve teknolojinin gelişimiyle zamandan ve
                Küresel rekabetin artması ve ulaştırma maliyetlerini azaltma ça-  ekonomiden tasarruf sağlamak önemli olmuş, bu durumda demir
                bası deniz yolu ulaşımının önemini daha da arttırmıştır.  yolu kullanımı hız kazanmış ve önemi artmıştır.
            2.  Ülkemizde  kabotaj  hatlarında  taşınan  yolcu  sayısının  yıllara   2.  Son yıllarda demir yolunun önem kazanmasının nedenleri;
                göre değiştiği söylenebilir. 2010-2013 arasında taşınan yolcu sa-  • Kara yolu trafiğini hafifletmesi ve ekonomik olması,
                yısı artarken 2014’te bir düşme yaşanmıştır. 2015’te yeniden ar-
                tan sayı, 2016-2018 arasında azalmaya devam etmiştir. 2019’da   • Büyük oranda yolcu ve yük taşıma kapasitesine sahip olması,
                yeniden artan yolcu sayısı 2020’de on yıl içindeki en düşük se-  • Diğer ulaşım sistemlerine göre enerji tüketiminin
                viyesine ulaşmıştır. Yolcu taşımacılığında 2019 yılındaki düşüş,   ve çevreye zararının daha az olması,,
                küresel anlamda yaşanan Kovid-19 salgını nedeniyledir. Taşınan
                yük miktarında ise 2018 yılı dışında düşüş olmamıştır. Salgın,   • Kaza oranının diğer ulaşım sistemlerine göre daha az olması,
                yolcu taşımacılığını azaltırken yük taşımacılığını arttırmıştır.   • Konforlu olması,
                                                              • Hava koşullarından etkilenmeyen donanıma sahip olmasıdır.
                                                              Gelişmiş ülkeler, demir yolu ulaşımının sahip olduğu bu özellik-
             Çalışma No.: 59
                                                              leri dikkate alarak bir ulaşım ağı oluşturmuşlar ve teknolojinin
                                                              ilerlemesiyle klasik demir yolu ulaşımından hızlı trene geçiş için
            1.     BENZERLİKLER        FARKLILIKLAR           altyapının geliştirilmesine önem vermişlerdir. Çevresel sorunlar
                                                              ile küresel iklim değişikliği nedeniyle çevre dostu ulaşım sistemi
                 • Deniz ile bağlantılıdır.  Boğaz: Doğal yollarla   tercih eden gelişmiş ülkeler, demir yolu ulaşım sistemine gere-
                 • Ulaşım için kullanılmak-  açılmıştır.      ken önemi vermektedir.
                 tadır.                                       Türkiye,  uzun  bir  zaman  hızlı  sanayileşme  ve  kentleşmenin
                 • Deniz yolu geçiti olarak   Kanal: İnsanlar tarafından   ortaya  çıkardığı  toplumsal  gelişmelerin  ve  taleplerin  gerisin-
                 kullanılır.         yapılmıştır.             de kalarak demir yolu ulaşımına gereken önemi verememiştir.
                                                              Demir yolu yatırımı, altyapının iyileştirilmesine yönelik olmuş
            2.  Sınırları içinde boğaz ya da kanal bulunan ülkeler, stratejik, as-  ve  gereksinimleri  karşılamada  yetersiz  kalmıştır.  Günümüzde,
                kerî, ekonomik ve ticari bakımdan şanslı olan ülkelerdir.  Boğaz   Türkiye’de demir yolu yatırımları artmış, özellikle yüksek hızlı
                ve kanallar deniz ticaretinde küresel öneme sahiptir. Deniz ula-  tren sistemlerine yönelik yatırımlara önem verilmeye başlanmış-
                şımında ve ticaretinde, maliyeti düşürmek, en kısa mesafeden is-  tır. Bu durum, büyüme ve kalkınma hamlelerinin hızlanmasını
                tenilen yere ulaşmak boğaz ya da kanallar vasıtasıyla mümkün-  sağlayacaktır.
                dür. Bu alanlara sahip olan ülkeler dünya siyasetinde söz sahibi
                olabilmekte ve birtakım avantajlardan da faydalanabilmektedir.  3.  Demir  yolu:  Birbirine  paralel  döşenmiş  rayların  oluşturduğu
                Diğer ulaşım olanaklarına göre ekonomik açıdan son derece ka-  yol üzerinden, buharla, mazotla ya da elektrikle çalışan taşıtların
                zançlı olan deniz ulaşımı gün geçtikçe yaygınlaşmaktadır.  geçtiği yolcu ya da yük taşıyan bir ulaşım sistemidir.
            3.  Boğaz: İki kara arasında kalan ve iki denizi birleştiren dar deniz
               geçitleridir.
                                                           Çalışma No.: 62
               Kanal: Ulaştırma için gemi işlemesine uygun su yolu yapmak ya
               da tarım için bir yere su boşaltmak ya da getirmek için deniz ve   1.  Hava yolu ulaşımı kullanılmıştır. Hava yolu ulaşım sisteminin
               okyanusları birleştiren, insanlar tarafından yapılmış geçitlerdir.  en önemli avantajı; yük ve yolcu taşımacılığında diğer ulaşım
                                                              sistemlerine göre daha hızlı, kaza riskinin daha düşük ve uzak
                                                              mesafeler arası zaman kaybının daha az  olmasıdır. Pahalı olması
             Çalışma No.: 60                                  ise dezavantajlı yönünü oluşturmaktadır.
                                                           2.  Hava Yolu: Hava taşıtlarıyla ve büyük oranda uçaklarla, insan
            1.  Gemi, konteyner taşıyan yük gemisi özelliği taşır. Bu nedenle   ve yük taşımada kullanılan yol. Hızlı bir taşıma türü olan hava
                geminin demirleyeceği limanın da yük alıp boşaltmaya uygun   yolu taşımacılığı diğer yollara göre pahalıdır.
                olması gerektiğinden İzmir Limanı, demirlemek için uygun li-
                man özelliği taşımaktadır. Ayrıca Göcek Limanı’nın yatlara hiz-  3.  Rusya
                met vermesi geminin bu limana demirlemesini engellemektedir.  Nedeni: Rusya’nın yüz ölçümü diğer ülkelere göre daha geniş
                                                              olduğu için ülke içerisinde hava yolu ulaşımının tercih edilmesi
            2.  Liman; doğal ya da beşerî olarak oluşmuş, gemilerin yük veya   insan faaliyetlerinde zaman kaybını ciddi boyutta azaltmaktadır.
                yolcu alıp indirebildikleri ve gemilerin barınmasını sağlayarak
                kötü hava koşullarına karşı koruyan sığınaklardır.
            3.  Filyos Limanı, Filyos Vadisi’nde ilan edilen endüstri bölgesi ve   Çalışma No.: 63
                serbest bölge ile entegre olarak çalışacaktır. Bölgede gelişecek
                endüstriler, liman sayesinde ihtiyaç duydukları ithal maddeleri   1.  Bir doğa olayı, tehlikenin risk boyutuna gelmesi sonucunda do-
                Karadeniz ülkelerinden temin edebilecekler ve ahşap, demir-çe-  ğal afete dönüşür.

                                                                                                   125
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133