Page 121 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 121

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         59      TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          6. ÜNİTE    : TİYATRO > Geleneksel Türk Tiyatrosu
          Kavram      : Gölge Oyunu
          Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
          Alan Becerileri  : Yazma Becerisi

          Çalışmanın Adı                   YÂR BANA BİR EĞLENCE MEDET!                           20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Karagöz oyununun genel özelliklerini açıklayabilme.

          Yönerge: Aşağıdaki bilgi haritasını inceleyip metni okuyunuz. Bunlardan hareketle soruları cevaplayınız.

           Oyunun Genel Özellikleri                                 Karagöz ve Hacivat’ın Tip Özellikleri

             • Geleneksel Türk tiyatrosunun bir türüdür.    • Karagöz: Eğitim görmemiş, kaba ve patavatsızdır.
             • Oyunun asıl kahramanları Karagöz ve Hacivat’tır.  Oyunda halkı temsil eden tiptir. Açık sözlü ve dürüst-
             • Oyun, aydınlatılmış bir perdenin arkasında hareket   tür.  Hacivat’ın  kullandığı  kelimeleri  yanlış  anlar,  bu
               ettirilen tasvirlerle oynanır.               yanlış anlamalardan gülünç durumlar ortaya çıkar.
             • Yazılı bir metne dayanmaz, doğaçlama oynanır.
             • Güldürme esasına dayanır, güldürü genellikle   • Hacivat:  Eğitim  görmüş,  kendini  beğenmiş,  yarı
               yanlış anlamalar ile yapılır.                aydın  tiptir.  Konuşurken  sıkça  Arapça  ve  Farsça
             • Karagöz oynatan sanatçıya “hayalî” denir.    kelimeler kullanır. Kurnaz ve çıkarcıdır.
             • Oyunun piri Şeyh Küşteri olarak kabul edilir.
             • Tarihi çok eskilere dayanan oyun, Osmanlı
               döneminde halk tarafından oldukça ilgi görmüştür.
                                                  KARAGÖZ
            Oyunun Bölümleri                    (Gölge Oyunu)                 Oyundaki Yardımcı Tipler

             • Giriş (Mukaddime)                             • Zenne         • Arnavut
             • Muhavere (Karşılıklı Konuşma)                 • Acem          • Yahudi
             • Fasıl (Oyun)                                  • Rum           • Tuzsuz Deli Bekir
             • Bitiş                                         • Laz           • Beberuhi



                                  KARAGÖZ FASLI: LEYLA İLE MECNUN
           HACİVAT — (Semaî söyleyerek gelir.)
           (…)
           (Perde gazelini okur.)
           (…)
           Efendim, demem o deme değil, benim gönlümün süru-
           ru, gözümün nuru, ömrümün hâsılı Karagöz’üm acaba
           nerede ola? Hâb’da mı? Bidâr mı, yoksa köşe pencere-
           sine kurulmuş, çubuk mu çeker?
           KARAGÖZ (Pencereden) —Hayır nezle olmuş burnu-
           nu çeker?
           HACİVAT — Ne olur, tenezzül ediverse de rûberû gelsek.
           KARAGÖZ (Pencereden) — Burun buruna mı gelsek? (Çekilir.)
           HACİVAT (Makamla) — Gel benim Karagöz’üm sefalar vaktidir şimdi?
           KARAGÖZ (Pencereden makamla) — Sırtın kaşınıyorsa Hacivat, tımarın vaktidir şimdi.
           HACİVAT — Yâr bana bir eğlence medet… Yâr bana bir eğlence medet!.. (Karagöz köşeden atlar,
           Hacivat ile boğuşmaya başlar.)
            — Aman birader, boğazımı sıkma… Ulan bacağımı bırak…
           (…)
           HACİVAT — Vayy, efendim akşâmı şerifler hayır olsun…
           KARAGÖZ (Tokat vurur.) — Mendebur kargalar gözünü oysun…
           (…)
           HACİVAT (Gelir.) — Birader, böyle kavga ile ömür geçer mi?..
           KARAGÖZ (Gülerek) — Ne yapalım, huyum kurusun, seni okşamadan içim rahat etmez…

          118
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126