Page 122 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 122
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 59
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
HACİVAT — Bak Karagöz’üm, insan için öğrenmenin yaşı yoktur.
KARAGÖZ — Öyledir Hacivat, öyle.
HACİVAT — Cahil adamsın. Şimdi Karagöz, sana bazı şeyler öğreteceğim, el şakası yerine dil
şakası ile gönlümü alır, hem de cahillikten kurtulur, bana da bol bol dua edersin…
KARAGÖZ — Sahi mi Hacivat?
HACİVAT — Tecrübe olarak sana birkaç şey söyleyeceğim. Sen de çabuk çabuk cevap ver, dedikle-
rimi tekrar et…
KARAGÖZ — Peki, Hacivat!
HACİVAT — Âlâ… Bak Karagöz… Dikkat et, başlıyorum.
(…)
KARAGÖZ — Peki öyle olsun, Hacivat… Neydi şu söylenecek şey?
HACİVAT — Efendim, üç tunç tas kaysı hoşafı…
KARAGÖZ — Ulan bu hiçbir şey değil… Demek ben şimdi bunu söyledim mi artık her şeye aklım
erecek, öyle mi?
HACİVAT — Elbette…
(…)
KARAGÖZ — Ha, geldi, geldi... Üç tuş taş kaysı yassı.
(…)
Metin And, Geleneksel Türk Tiyatrosu
Kelime Dağarcığı: (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
bidâr: Uyanık, uyumayan. hâb: Uyku. hâsıl: Olan, ortaya çıkan, görünen. rûberû: Yüz yüze. sürur: Sevinç.
1. Okuduğunuz metinde Karagöz ve Hacivat’ın tip özelliklerini gösteren bir diyaloğu ve bu diyaloğu
seçme nedenlerinizi aşağıdaki tabloya yazınız.
Diyalog Diyaloğu Seçme Nedenleriniz
2. Aşağıdaki tabloda okuduğunuz metinden alınmış bir diyalog verilmiştir. Bu diyalog Karagöz oyunu-
nun hangi genel özelliğini yansıtmaktadır? Gerekçeleriyle tablodaki boşluğa yazınız.
Diyalog
HACİVAT — Ne olur, tenezzül ediverse de
rûberû gelsek.
KARAGÖZ (Pencereden) — Burun buruna mı
gelsek? (Çekilir.)
HACİVAT (Makamla) — Gel benim Kara-
göz’üm sefalar vaktidir şimdi?
KARAGÖZ (Pencereden makamla) — Sırtın
kaşınıyorsa Hacivat, tımarın vaktidir şimdi.
119
Hazırlayan: Gökhan ÇEVİK