Page 117 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 117
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
57 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
5. ÜNİTE : ROMAN > Roman > Millî Edebiyat Dönemi Romanı
Kavram : Roman
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Yazma Becerisi
Çalışmanın Adı KÜMELER 20 dk.
Çalışmanın Amacı Metinlerden yola çıkarak Millî Edebiyat Dönemi’nde kaleme alınan romanlarda görülen özellikleri tespit edebilme.
Yönerge : Aşağıdaki metinleri okuyunuz. Metinlerden hareketle soruları cevaplayınız.
I. Metin
SÜRGÜN
(…)
Sabaha karşı Beyrut göründü. İskelelere uğramak şartiyle en çoğu bir haftada alınan bu yolu, ke-
reste yüklü, şilep bozması, küçük, köhne vapur- dosdoğru geldiği halde- ancak on günde, güç belâ
aşabilmişti. Ege denizinde mevsim fırtınalarını yerken Hilmi Efendi, bir aralık ümide kapıldı, “Ga-
liba batacağız, diyordu, kurtulacağım!” fakat aksi gibi, Rodos önlerinde rüzgâr düştü; Kıbrıs açık-
larında ise ılık bir bahar havası başladı; etrafa hoş ve olgun bir koku, yeni kesilmiş geçkince bir
karpuz kokusu yayıldı.
(…)
Refik Halit Karay, Sürgün
II. Metin
ATEŞTEN GÖMLEK
(…)
Sakarya ve ordu hayatı bana roman yazmayı unutturmuş, beni almış götürmüştü. Sakarya arkadaş-
larımın basit, fakat ilahî meşakkatlerini ben de onlar kadar sâde görüyor, Türk gençliğinin şâhese-
rini bütün güneş ve gölgesi içinde yaşamak saadetini kâfi addediyordum. Ankara’ya uzun bir izinle
döndüğüm günlerde birdenbire pek eski zamanların roman yazmak hummasına tutuldum.
(…)
Halide Edip Adıvar, Ateşten Gömlek
(Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
1. Aşağıda Millî Edebiyat Dönemi’nde kaleme alınmış Sürgün, Ateşten Gömlek isimli romanları gös-
teren kümeler ve bu romanların içerik, anlatım yönünden bazı ortak ve farklı özellikleri verilmiştir.
Kümelere sözü edilen romanların kesişen ve ayrışan özelliklerini yerleştiriniz.
• Dil sade ve konuşma diline yakındır.
• Her kesimden insan ele alınmıştır.
• Gerçekçi betimlemelere başvurulmuştur .
• Sıradan yaşamlar konu edilmiştir.
• Mekân olarak İstanbul dışına çıkılmıştır.
• Toplumsal sorunları yakından hisseden kişiler, roman kahramanı olarak seçilmiştir.
• Kahraman bakış açısıyla yazılmıştır.
114