Page 142 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 142
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 69
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
III. Metin
DOKUZUNCU HARİCİYE KOĞUŞU
(…)
Paşa; kanepede, kendisini tanıdığım ve hatırladığım günden beri oturduğu tarafta oturuyordu. Sa-
londa akşam karanlığı arttığı için kendisine pek yakın olduğum halde yüzünü göremez olmuştum.
Bakışlarını, gülümseyişlerini ve yüzünün kımıldanışlarını sesinde bulmaya çalışıyordum ve ağır ağır
konuşuyorduk. Hastalığımdan ziyade tahsilime alaka gösteriyor, imtihanda aldığım numaraları so-
ruyordu. Nihayet karanlıktan sinirlendi ve hizmetçilere lamba emretti. Arkamda açık duran balkon
kapısından hafif bir rüzgâr giriyor, salona ıhlamur ve gül kokusu getiriyordu. Odaya ışık girinceye
kadar gözlerimi hafifçe kapadım, bu köşke ait hatıralarımın uyanışına kendimi bıraktım. Paşa’nın
ağır ve yeknesak sesi kendisine ayırdığım küçük dikkati yormuyor, içimdeki hayallerin serbest uza-
nışını bozmuyordu. Daha pek küçük yaştan beri karşımdakini dinlediğim halde içimden başka şeyler
düşünmeyi, zihnimi iki dikkatle çalıştırmayı öğrenmiştim. Karanlık da buna yardım ediyordu. Fakat
odaya ışık girince dışarıyla meşgul oldum.
(…)
Peyami Safa, Dokuzuncu Hariciye Koğuşu
(Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
1. Bilgi notundan hareketle aşağıdaki ifadelerden doğru olanların karşısına ( ) işareti, yanlış olan-
ların karşısına ( X ) işareti koyunuz.
a) Metinlerin tümünde yazar aynı zamanda olayın kahramanıdır.
b) Yazarlar, kendi başından geçen olayları anlatmıştır.
c) Metinlerde süslü, ağır bir dil tercih edilmiştir.
ç) Metinlerde birinci kişili anlatım tercih edilmiştir.
d) Metinlerin türleri birbirinden farklıdır.
2. Okuduğunuz metinlerin türlerini yazınız.
139
Hazırlayan: Dr. Aylin ÇAKIR