Page 138 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 138
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 67
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
Bir gün, ansızın içimde garip bir istek canlandı. “Ben de bir şey yazayım.” dedim ama daha bunu dü-
şünürken utandım, vazgeçtim. Öyleyken içimdeki daha güçlü bir şey, bu tasarıdan bir türlü vazgeç-
miyordu. Dileğim güçlendikçe “Ben nasıl yazabilirim?” diyerek onu susturmaya çalıştım. Sonunda
bir gün, kurşunkalemimi elimde buldum. O, bana başkaldırmış durumda, kendi kendine, ne olursa
olsun bir şey doğurmak istiyordu. Yeşil Serez ovasının uzaklıklarında Tahyanos gölü parlardı: İşte
konu. Okuduğum eserlerden aklımda kalmış bir cümle ile “Afitâb-ı cihân-tâb tulü etmiş...” (Dünya-
ya sıcaklık ve ısı veren güneş doğmuş...) diye başladığımı hatırlıyorum. Yazık ki (!) bu üstün eserin
müsveddesi yırtılmıştır.
(…)
Hüseyin Cahit Yalçın, Edebiyat Anıları
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
1. Bir kişi anı yazmaya niçin ihtiyaç duyar?
2. Hüseyin Cahit Yalçın’ın çocukluk yıllarında evlerinde okunan Felatun Beyle Rakım Efendi, Monte
Kristo, Hasan Mellah, Hüseyin Fellah’ ların yazara ve ailesine katkısı nedir?
3. Ömer Seyfettin’in Kaşağı ve İlk Namaz hikâyeleri, Peyami Safa’nın Dokuzuncu Hariciye Koğuşu
ve Halide Edip Adıvar’ın Ateşten Gömlek adlı romanları anı türünde yazılmıştır. Bazı roman ve
hikâyelerin anı türünde yazılmasının sebebi sizce nedir?
135
Hazırlayan: Mustafa YEŞİLKAYA