Page 168 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 168

CEVAP ANAHTARLARI                                                     TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
                                                                                              Kavram Öğretimi


             Çalışma No.: 62                               Çalışma No.: 65
            1.  Şahıs Kadrosu: f                           1.          Cümle           Biçimce   Anlamca
                Mekân: h                                       Gözümüzün içine baka baka yalan
                Zaman: a                                       söylüyor.                 +       +
                Çatışma: e                                     Senin fikirlerine de katılmıyor   -  +
                Olay Örgüsü: b                                 değilim.
            2.  Benzerlikler: c, ç, d                          Türkçe sınavının sonuçları henüz   -  -
                                                               açıklanmadı.
                Farklılıklar: b, g, ğ, h, ı
                                                               Bizim takım bu sezon hiç maç   -  -
                                                               kaybetmedi.
             Çalışma No.: 63
                                                               Yaşadığı bu olaydan dolayı çok   +  +
            1.  Sivri sakallıyım. Benim adım Hacivat. Orta oyunundaki Pi-  üzgündü.
                şekâr bana benzer.                             Ne bana ne de diğer arkadaşlarına   +  -
                Oyunun mukaddime (giriş) bölümünü ben başlatırım.   haber verdi.
                Yuvarlak sakallıyım. Benim adım Karagöz. Orta oyunundaki   Ben şirketimizin geleceğinden
                Kavuklu bana benzer.                           umutsuz değilim.          -       +
                Oyunun bitiş bölümünü ben bitiririm.           En zor günümde bana destek oldu
            2.  a) Bitiş                                       güya.                     +       -
                b) Fasıl                                   2.
                c) Mukaddime                                       Cümle        Özellik    Yeni Cümle
                ç) Bitiş                                       Ben bu tartışmada   Biçimce olum-  Ben bu tartışma-
                                                                                         da seni destekle-
                                                               seni destekledim.
                                                                             suz
                d) Mukaddime                                                 Anlamca olum-  medim.
                e) Muhavere                                                  suz
                                                               Akşamları kendimi   Biçimce olumlu  Akşamları kendi-
             Çalışma No.: 64                                   iyi hissetmiyorum.  Anlamca olumlu mi iyi hissediyo-
                                                                                         rum.
            1.  Müzik: Hacivat’ın semai okuması                Bazen ben de bu   Biçimce olum-  Bazen ben de bu
                Tekerlemeler: Hacivat’ın Karagözü aşağı çağırırken söyle-  insanlara kızıyorum. suz  insanlara kızmı-
                diği sözler                                                  Anlamca olumlu yor değilim.
                Gazel: Hacivat perde gazeli okuması            Böyleleri hem ken-  Biçimce olumlu  Böyleleri ne ken-
                Ağız özellikleri: Hacivat’ın bir şehirli edasıyla, Karagöz’ün   dine hem topluma   Anlamca olum-  dine ne topluma
                ise halk ağzıyla konuşması                     zarar verir.  suz         zarar verir.
                Seslenmeler: “Of hay Hak”, “Gel benim serv-i bülendim” vs.  3.  R. Ben aileme yalan söyler miyim hiç  (Sözde soru cümlesi)
                Taklitler: Karagöz’ün Hacivat’ın sözlerini taklit etmesi  E.  Bu kablonun ne işe yaradığını bilmiyorum (Soru cümlesi
                Deyimler: Bağırıp çağırmak, canı istemek, eli yüzü yunmuş vs.  değildir.)
                Yanlış anlamalar: Karagöz’ün Hacivat’ın sözlerini yanlış   T. Yeni aldığın kazağı nerede bıraktın (Gerçek soru cümlesi)
                anlaması                                      K. Size yardım etmez olur muyum (Sözde soru cümlesi)
            2.         Hacivat            Karagöz             Ü. Niçin sürekli yalan söylüyorsun (Gerçek soru cümlesi)
                Semai ve gazel okuması,   Yalın ve sade bir ifade   M.  Sınavdan kaç puan alığını söylesene (Soru cümlesi değildir.)
                                                              Ç.  Senin ne cömert bir insan olduğunu bilmez miyim (Sözde
                Arapça ve Farsça sözcük-  tarzını benimsemiş olması,   soru cümlesi)
                leri sıkça kullanması, “Of,   içinden geldiği gibi konuş-
                hay Hak”, “Aman bana bir   ması samimi bir kişiliğe
                eğlence aman” gibi farklı   sahip olduğunu gösterir.   T  Ü  R   K     Ç     E    M
                seslenişlere ve deyimlere   Anladığı sözleri yanlış
                yer vermesi tahsil görmüş   anlamış gibi yaparak -çoğu
                bir kişi olduğunu gösterir.   zaman kafiyeli bir sözle-   Çalışma No.: 66
                Karagöz’ü ikna edebilmek   kasten değiştirmesi zeki ve
                için “Ben bendenize, ben   hazırcevap biri olduğunun   1.  a)  Olası cevap: Anılar duruma göre tarihî bir belge niteliği
                duacınıza, ben hâk, ben   göstergesidir. Günlük dili   taşıyabilir. Ancak başka belgelerle de (yazılı kayıtlar ve
                hâkisâre” vb. abartılı ifade-  kullanarak anında verdiği   dönemi ya da olayı anlatan diğer belgeler vb.) desteklen-
                lerle ve “Gel benim serv-i   cevaplardan nüktedan bir   melidir. Çünkü anı sahibi yaşananları günü gününe yazma-
                bülendim” vb. iltifatlarla   kişi olduğu anlaşılır.  mışsa unutabilir ya da bilmediği başka durumlar olabilir.
                seslenmesi nabza göre şer-                      Bu sebeple anılar kesin bir belge niteliği taşımaz. Ancak
                bet veren bir tip olduğunu                      bilim, sanat ve siyaset alanındaki tanınmış kişilerin anıları
                gösterir.                                       tarihî olayların aydınlatılmasına yardımcı olur.
            3.  Metindeki temel çatışma Karagöz ve Hacivat’ın dili kul-  b)  Olası cevap: Bu ifadelerden “Anadolu insanın vatan sevgi-
                lanma şeklinden kaynaklanır. Hacivat; süslü ve ahenkli bir   si, korkusuzluğu ve kendine güveni ile Mustafa Kemal’in
                Türkçeyle konuşurken Karagöz onun bu çabasını alaya almak   Anadolu insanını çok iyi tanıdığı” fikrini çıkarabiliriz.
                ve önemsizleştirmek için sade ve doğal bir halk Türkçesiyle
                konuşur. Hacivat’ın bilgiçlik taslamak için özenle seçtiği   c)  Olası cevap:  Kurtuluş Savaşı’nın zaferle sonuçlanmasını
                ifadeleri Karagöz’ün yanlış anlıyormuş gibi yapması (“leta-  sağlayan iradeyi çok açık bir şekilde anlatmaktadır. Bu ira-
                if”i “kadayıf” olarak anlaması vs.) hem bir çatışma hem de   de Mustafa Kemal’den Anadolu insanına ve askerlerimize
                güldürü ögelerinin ortaya çıkmasını sağlar.     kadar her ferdin yüreğinde taşıdığı bir iradedir. Anılar da
                                                                bu iradeyi ortaya koymada oldukça etkilidir.
                                                                                                   165
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173