Page 165 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 165

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                                        CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

               ejderhanın taşa dönüşmesi inançla alakalıdır.
             •   Fetahmet (Fatih Ahmet) Baba olarak ün salmış bir kişilik   Doğal destanlara halkın   Yapma destan sadece bir
                                                                                şair tarafından yazılır.
                                                            katkısı vardır.
               efsanede idealize edilmiştir.
             •   Dinleyiciler, Allah dostlarına saygı gibi geleneksel bir   Doğal destanların oluşum
               değere yönlendirme vardır.                   aşamaları vardır ve yazıya   Yapma destan doğrudan şair
             •  Halkın anlayacağı, yalın ve sade bir dille anlatılmıştır.  geçirilmek için çok uzun   tarafından yazılır.
                                                            zaman geçmesi gerekir.
          Çalışma No.: 48                                   Doğal destanlar yazıya   Yapma destanlar mutlaka
                                                            geçirilmeyebilir.   yazıya geçirilir.
          1.  Doğduktan sonra üç gün annesinden süt emmeyişi, annesinin
             rüyasına girerek onu tek Tanrı’ya inanmaya davet etmesi, çok
             güzel olması, çabucak büyüyüp konuşması ve kendi adını   2.  Olası cevap: Fetih Sabahı adlı şiirde geçen; “Bir türkü, Orta
             kendinin vermesi, daha küçük bir çocukken sürekli ibadet   Asya’dan beri duymuşuz/Yakmış gecemizi yıldızlar/Bir yazı
             hâlinde olması; çok iyi ok, yay ve mızrak kullanması olağa-  gibi tepeler alnında/Yazılmışız, silinmişiz/Alın yazısının
             nüstülükler arasında sayılabilir.             büyüsünü bozmuşuz/Koca feleklere görünmüşüz/Yeryüzünün
                                                           yarısı İstanbul” ifadeleri ile Hasan-Mevsuf Tabyasındakiler
          2.   a)  Benzerlikler: Çok güzel olmaları, çok çabuk büyümeleri,   adlı şiirde geçen; “Öyle bir kükrerdik/Yeryüzü duydu/ Batar-
               dile gelmeleri ve henüz küçük bir çocukken bile iyi birer   yamız Boğaz’ın soluğuydu/Od alırdı yüreğine Erzurum’dan,
               savaşçı olmaları.                           Kars’tan/Ateş püskürürdü hep/ Boğaz ölümden bir suydu/
               Farklılıklar: I. metinde çocuğun doğar doğmaz tek   Bu sudan aptes alırdık doruklarda/Bu sudan ecel şerbetini
               Tanrı’ya inanması ve her türlü ilim ile bilgide yetenekli   yapardık dev gemilerine düşmanın” ifadeleri abartılıdır.
               olması; II. metinde ise çocuğun fiziksel yapısının anlatıl-
               dığı bölümlerle güzel olması hususu çelişmektedir. Ayrıca   3.
               çocuğun devrinin ihtiyaçlarını en üst düzeyde karşıla-  a)  Destanların oluşum bakımından çekirdek, yayılma ve
               yabilecek her türlü yeteneğe sahip olması benzetmelerle   derleme dönemleri vardır.
               anlatılmıştır.
             b)  Oğuz Kağan’ın doğumunun yer aldığı her iki metin de   b)  Destanlar, doğal destan ve yapma destan olmak
               doğal destandır ancak farklı sosyokültürel yapının hâkim   üzere ikiye ayrılır.
               olduğu bir toplumda derlendiği için inanç ve ön plana çı-
               karılan özellikler bakımından metinler arasında farklılıklar
               vardır.                                      c)  İslamiyet’in kabulünden önceki Türk destanları oluşu-
                                                              mu bakımından doğal destanlardır.
          3.  Bilgi notuna göre verilen destanlar doğal destandır. Çekirdek
             denilen oluş dönemi İslamiyet öncesine dayanmaktadır. Oğuz   ç)  Yapma destanlardan olan Çanakkale Şehitlerine
             Kağan Destanı, İslami dönemde derlendiği için destana tek   destanı Mehmet Akif Ersoy’a, İstanbul Fetih Destanı
             Tanrı dini ve inançla ilgili bir takım ayrıntılar eklenmiştir.  Fazıl Hüsnü Dağlarca’ya, Cebberoğlu Mehemmed
                                                              Attila İlhan’a, Üç Şehitler Destanı Fazıl Hüsnü
          Çalışma No.: 49                                     Dağlarca’ya ait yapma destanlardır.
          1.  Bu metinde İslamiyet’in kabulünden önceki Türk destanların-
             da yer alan “kurt, ışık, ağaç vb.” kavramlar kullanılmamıştır.   Çalışma No.: 51
             Bunun yerine İslamiyet’le ilgili bazı isim ve kavramlara   1.  Kayın ağacının üzerinde ışık görünmesi, bu ışık sayesin-
             yer verilmiştir: Hz. Muhammed, Burak, Miraç, peygamber,   de ağacın gövdesinin büyümesi, ağacın içinden beş tane
             Cebrail, Abdülkerim, İslamiyet, dua, Müslüman, Hızır.  çocuğun çıkması, halkın çocukların kutsal olduğuna inanması
          2.  İslamiyet’in kabulünden önceki destanlarda Türk tarihi,   metindeki olağanüstülüklerdir.
             kimliği ve mitolojisi daha ön plandayken İslamiyet’in   2.  Metinde bir olay anlatılmaktadır; bu olayın kişileri, mekânı
             kabulünden sonra Türk kimliğinin yanına Müslüman kimliği   bellidir. Bu özellikler göz önüne alındığında metnin anlatım
             de eklenmiş ve destan kahramanları genellikle İslam’a   biçimi öyküleyici anlatımdır.
             hizmet eden ve onu yaymaya çalışan kişiler olmuştur. Bu din
             merkezli kimlik, kahramanlarda aranan özelliğin “İslam’a   3.
             hizmet” olarak ön plana çıkmasına neden olmuştur. Bunun   a) Metinde üçüncü kişili anlatım kullanılmıştır.  
             bir sonucu olarak da Türk kökenli olmayan Cengiz Han,   b) Metinde anlatıcı; kahramanların geçmişi, geleceği,
             Battal Gazi gibi kişiler destanlarda başkahraman olarak yer
             almıştır.                                        duygu ve düşünceleri hakkında sınırsız bilgiye   
                                                              sahip olduğundan hâkim bakış açısı (ilahi bakış
          3.  I, II ve IV. metinler İslamiyet’in kabulünden önceki Türk   açısı) kullanılmıştır.
             destanlarına, III. metin ise İslamiyet’in kabulünden sonraki
             Türk destanına aittir. I, II ve IV. metinlerde “ışık, Gök Tanrı,   c) Metinde sevgi teması işlenmiştir.
             Hun, tanrı vb.” gibi kelimelerin kullanılmış, İslamiyet ile   d) Sungur Tekin, Kutur Tigin, Türek Tekin, Us Tekin
             ilgili kelimelere de yer verilmemiştir. III. metinde geçen                         
             “kâfir, mümin, gazi, Cûde” gibi kelimeler ise İslamiyet’in   Bögü Tekin ve halk destan metninin kişileridir.
             kabulünden sonra kullanılmaya başlanmıştır.
                                                        Çalışma No.: 52
          Çalışma No.: 50
                                                        1.                       Cümlenin Çağrıştırdığı
          1.               Destan Çeşitleri                        Cümle          Millî, Manevi Değer
                 Doğal Destanlar    Yapma Destanlar         Ziyafet yapıldı ve geçti.  Misafirperverlik
                                 Yapma destanın yazarı
              Doğal destanlar anonimdir.  bellidir.         Sizinle bir millet olalım.  Dayanışma
              Doğal destanda anlatıcının   Yapma destana şairin duy-  İyi ise uzaktaki akrabadan
              duyguları yoktur.  guları hâkimdir.           yakındaki komşu iyidir.  Güven/arkadaşlık

          162
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170