Page 161 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 161

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                                        CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                           konusu da nazım biçiminin değil, nazım türünün tespitinde
          Çalışma No.: 27
                                                           yararlanılan bir özelliktir. Cevap: b, c, e, f.
          1.  a)
                                                        Çalışma No.: 29
                    I. Metin           II. Metin
                                                        1.  Ağıt türüne dâhil edilebilir. Çünkü acı bir olay üzerine
              abab-cccb-dddb… kafiye   abcb-dddb-eeeb… kafiye   yazılmıştır.
              düzenine sahiptir.  düzenine sahiptir.    2.      Koşma Nazım

              8’li hece ölçüsü   8’li hece ölçüsü           Sıra  Biçiminin    Dumlupınar Denizaltısı’na
                                                                               Koşmasının Özellikleri
              kullanılmıştır.    kullanılmıştır.                Özellikleri
                                                             1  Kafiye Düzeni  abab, cccb, dddb, eeeb, fffb
              3-5 birimden (5 dörtlük)   3-5 birimden (4 dörtlük)
              oluşmuştur.        oluşmuştur.                    Kafiyeleri     “ağlar” redif, “-l”sesleri
                                                             2
              Sevgi, özlem konusu                               (5. dörtlük)   yarım kafiyedir.
              işlenmiştir.       Hayattan şikâyet işlenmiştir.
                                                             3  Nazım Birimi   Dörtlüktür.
              Mahlas kullanılmıştır.  Mahlas kullanılmıştır.
                                                             4  Birim Sayısı   5 dörtlüktür.
              Özel bir ezgisi vardır.  Özel bir ezgisi vardır.
                                                                               Şiirin genelinde 6+5=11’li,
              Lirik bir söyleyiş vardır.  Yiğitçe bir söyleyiş vardır.  5  Ölçüsü  bazı mısralarda 4+4+3=11’li
                                                                               hece ölçüsü kullanılmıştır.
             b)  I. metnin nazım biçimi semai, II. metnin nazım biçimi
               varsağıdır.                                                     Denizaltının batmasıyla şehit
               Semai ve varsağının ele aldıkları konular farklıdır. Sema-  6  Konusu  olan askerler için duyulan
               ide lirik bir söyleyiş, varsağıda ise yiğitçe bir söyleyiş ve   üzüntü ve kederdir.
               “bre, hey, behey!” gibi seslenişler vardır.   7  Kullanılan Dil  Dili, dönemine göre sadedir.
          2.  Olası cevap: Semailer türkü ve şarkı gibi ezgiyle söylenen
             nazım biçimidir. Şarkı veya türkü gibi türlerin semaiye göre   3.  a) II. koşmanın konusu kahramanlıktır.
             daha bilinir oluşu, semailerin de bu isimle adlandırılmasına       III. koşmanın konusu aşk ve sevgidir.
             neden olmuştur.                                   IV. koşmanın konusu yaşanılan çağdan şikâyettir.
          3.  Olası cevap: Semai, usta-çırak geleneğiyle yetişen halk   b)  Koçaklama; yiğitlik, kahramanlık konularını işleyen
             ozanlarının ustalarından dinleyerek öğrendikleri bir nazım   koşmalardır. II. koşmanın konusu kahramanlıktır. Güzel-
             biçimi olduğundan bu isim verilmiş olabilir. Ayrıca yazılı   leme; sevgili, güzellik, doğa gibi bireysel temaları işleyen
             olarak değil de sözlü olarak, saz eşliğinde ve özel bir ezgiyle   koşmalardır. III. koşmanın konusu aşk ve sevgidir.
             çalınıp söylenerek kuşaktan kuşağa aktarıldığı için böyle bir   Taşlama; insanların ya da toplumların aksayan yönlerini
             adlandırma yapılmış olabilir.                   konu edinen koşmalardır. IV. koşmanın konusu yaşanılan
                                                             çağdan şikâyettir.
          Çalışma No.: 28
                                                        Çalışma No.: 30
          1.                               Doğru Yanlış
              Destanda mahlas kullanılmaz.             1.  Âşık edebiyatı nazım türleri
              Destanlarda farklı hece kalıpları kullanılabilir.    I.  Metin: Güzelleme
              Semaide bazı seslenme ünlemleri kullanılır.    II.  Metin: Koçaklama
              Koşma ve varsağının hece sayısı aynıdır.    III. Metin: Taşlama
              Semainin özel bir ezgisi vardır.            IV. Metin: Ağıt
              Destanda dörtlük sayısı varsağıdan farklıdır.    2.  1.  c
              Destan her konuda yazılabilir.              2.  d
              Varsağı ve semaiyi ayıran tek özellik vardır.    3.  a
              Koşma ezgiyle söylenmez.                    4.  ç
              Semaide tapşırma kullanılır.                5.  b
              Koşma her konuda yazılabilir.            3.
              Koşma ve semainin uyak düzeni aynıdır.             Taşlama  Güzelleme  Koçaklama  D/Y
              Varsağının uyak düzeni abab/cbcb/dbdb
              biçimindedir.                                I.  Pir Sultan   Dertli  Neşat Ertaş  Y
                                                                Abdal
          2.  I.  Metin: Semai
             II.  Metin: Varsağı                            II.  Aşık Veysel  Köroğlu  Dadaloğlu  Y
             III. Metin: Destan                             III.  Kazak Abdal  Karacaoğlan  Köroğlu  D
             IV. Metin: Koşma
             V.  Metin: Semai                                                       Bayburtlu
             VI. Metin: Koşma                               IV.  Seyrani   Dadaloğlu  Zihni     Y
          3.  Bir şiirin nazım biçimi belirlenirken o şiire ait nazım birimi,
             kafiye düzeni, dörtlük ve hece sayısı gibi biçimsel özellik-  V.  Karacaoğlan  Kaygusuz   Dertli  Y
             lerden yararlanılır. Şiirin şairi ve yazıldığı dönem nazım    Abdal
             biçiminin tespitinde belirleyici değildir. Aynı şekilde şiirin
          158
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166