Page 156 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 156

CEVAP ANAHTARLARI                                                     TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
                                                                                              Kavram Öğretimi


             Çalışma No.: 1                                    Uyak Düzeni  aa/ba/ca…    abcb/dddb…
            1.  I. metinde: “Biri cuma, öteki pazar günü tatil yapardı. Salih,   Nazım Biçimi  Gazel  Koşma
                beş vakit namazını kılar; Niko, kilisesine devam ederdi.”      SONUÇ
                ifadeleri DİN bölümüne yazılmalıdır.
                II. metinde: “Mustafa Kemal, Erzurum, Sivas” ifadeleri   Edebiyat Geleneği Divan edebiyatı  Halk edebiyatı
                TARİH bölümüne; “Allah” ifadesi DİN bölümüne
                yazılmalıdır.
                III. metinde: “Anzak siperindeki subay ve askerler, Türk,   Çalışma No.: 4
                tüfek” ifadeleri TARİH bölümüne yazılmalıdır.
                IV. metinde: “Allah, Azrail” ifadeleri DİN bölümüne   1.  Olası cevap: Bilgi haritasındaki pek çok özelliğin doğrudan
                yazılmalıdır.                                 Batı dünyasıyla ilgili olduğunu görüyoruz. Batı dillerinden
                V. metinde: Tanrı, Tanrı oturttu, Zamanı Tanrı yaşar,   eserler çevrilmesi, Batı’ya öğrenci gönderilmesi, Batı’nın
                                                              sanat ve fikir akımlarından yararlanılması, Batı sanatın-
                insanoğlu hep ölmek için türemiş.” ifadeleri DİN bölümüne;   dan alınan yeni türler ve divan edebiyatının terk edilmesi
                “Kırgız kağanı, Türk, Kül Tigin” ifadeleri TARİH bölümüne   edebiyatımızın artık Doğu’dan kopup Batı’ya yöneldiğini
                yazılmalıdır.                                 gösteren tercihlerdir. Ayrıca Ziya Paşa’ya ait birinci metinde
                VI. metinde: Düşman, Yunanistan, işgal, Türk, Yunanlılar”   Batılılaşma eleştirilmekle birlikte onun yaygınlaştığı da
                ifadeleri TARİH bölümüne yazılmalıdır.        ifade edilmektedir. Bütün bunları göz önüne aldığımızda bu
                                                              yeni döneme Batı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı Dönemi
             Çalışma No.: 2                                   denmiş olmalıdır.
            1.  Çengel Bulmaca                             2.  Olası cevap: Bence bunun en büyük sebebi arayıştır. Yeni bir
                1.  sagu                                      kültürle tanışan aydınlarımızın ve sanatçılarımızın o kültür
                                                              ürünlerini ve birikimini hemen içselleştirmesi mümkün
                2.  Kök Türk Yazıtları                        olmamıştır. Bir süre öykünmeden sonra Batılı örneklerle boy
                3.  koşuk                                     ölçüşebilecek eserler ortaya koyabilmek için sanatçılarımızın
                4.  ozan                                      zamana ihtiyaçları vardı. Ayrıca bu dönemde ortaya çıkan
                                                              bazen birbirine tamamen zıt sanat anlayışları durağan değil
                5.  Burkancılık                               canlı bir sanat hayatı olduğunu, sanatçılarımızın daha başarılı
                6.  hece ölçüsü                               ürünler ortaya koyabilmek için çaba sarf ettiğini gösterir.
                7.  Kül Tigin                                 Başta verilen iki örnek metin arasındaki şekil ve içerik farkı
                                                              da bize bunu göstermektedir.
                8.  Aprınçur Tigin
                9.  destan                                 Çalışma No.: 5
                10. sav
                11. doğa sevgisi                           1.  A - I, VI
                12. Kaşgarlı Mahmut                           B - III, IV
                                                              C - II, IV
             Çalışma No.: 3                                2.
                                                                S       T    K   Ü   R    K
            1.  Türk edebiyatının dönemlere ayrılmasında kullanılan ölçüt-
                lerden biri de dinî hayattır. İslamiyet’in kabulünden sonra   İ  E  D  Ü  E  D  İ  L  B
                Türk edebiyatı İslam dini ve kültürüne ait kaynaklardan da
                beslenmeye başlamış, Arap ve İran edebiyatının etkisi altında
                kalmıştır.                                      Y   İ   Y    L   A    T   I   N    I
                Verilen metinler sırasıyla divan edebiyatı ve halk edebiyatı
                geleneklerine aittir. Metinlerde tasavvuf inanışına (birinci   A  N  T  D  İ  N    A
                metinde) ve İslam dininin temel unsurlarına (her iki metinde
                de) yer verilmesi; Arapça, Farsça kelime ve tamlamaların   S  N  A  Ü  D  Ö   N    E
                kullanılması bu metinlerin İslami Dönem Türk Edebiyatı’na
                ait olduğunu kanıtlayan verilerdir. Birinci metnin divan ede-  E  M  L  R  E  R  İ
                biyatına ait bir nesir (düzyazı) örneği olması; ikinci metnin
                nazım birimi, nazım biçimi, uyak düzeni, ölçüsü bakımından   T  C  O  Ğ  R  A  F  Y  A
                halk edebiyatına ait özellikler taşıması bu metinlerin ait
                olduğu edebî dönem hakkında bilgi vermektedir.  Türk  edebiyatının  dönemlere  ayrılmasındaki  etkenler:  Din,
                                                              Dil, Kültür, Coğrafya, Siyaset
            2.
                                 I. Metin    II. Metin        Başlık: Türk Edebiyatının Ana Dönemleri
                                           Anlatım yalındır.   3.  İSLAMİYET’İN ETKİSİYLE GELİŞEN
                              Süslü anlatıma   Benzetmeler so-
                              ve söz sanatlarına  mut ve gerçekçi   • Sözlü Edebiyat
                Dil ve Anlatım   başvurulmuş,   kavramlar üzerin-  • Yazılı Edebiyat
                Özellikleri   mazmunlardan   den yapılmıştır.   İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
                              yararlanılmıştır.   Günlük konuşma
                              Osmanlı Türkçesi  diline yakın, ya-  • Halk Edebiyatı
                              kullanılmıştır.  lın ve sade bir dil     -  Anonim Halk Edebiyatı
                                           kullanılmıştır.          -  Dinî-Tasavvufi Halk Edebiyatı
                Nazım Birimi  Beyit        Dörtlük                  -  Âşık Edebiyatı
                Ölçü          Aruz         Hece               • Divan Edebiyatı


                                                                                                   153
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161