Page 157 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 157

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                                        CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

             BATI ETKİSİNDE GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
             • Tanzimat                                     Bütünüyle gerçekçi bir anlatım söz   
                                                            konusudur.
             • Servetifünun
             • Fecriati                                     Dönemin toplumsal hayatı hakkında   
                                                            bilgiler vermektedir.
             • Millî
             • Cumhuriyet Dönemi                            İslamiyet’in kabulünden sonra   
                                                            oluşmuştur.
                                                            Olaylar Orta Asya coğrafyasında
          Çalışma No.: 6                                                                       
                                                            geçmektedir.
          1.  a) Türkiye Türkçesi
             b) Eski Anadolu Türkçesi                   2.  a) Manzum-mensur karışık bir eserdir.
             c) Eski Türkçe                                b) Sade bir dille yazılmıştır.
             ç) Osmanlı Türkçesi                           c) Destandan halk hikâyesine geçiş eseridir.
                                                           ç) Olağanüstülüklere yer verilmiştir.
          2.  a) Eski Türkçenin Kök Türk Dönemi            d) Oğuz Türklerinin iç ve dış düşmanlarla mücadeleleri
             b) Osmanlı Türkçesi                               anlatılmaktadır.
             c) Türkiye Türkçesi                        3.  Olası cevap: XV. yüzyılda yazılan birçok eserin dilinin
             ç) Eski Türkçenin Karahanlı Dönemi            bugünkü Türkçeden oldukça uzak olduğu düşünüldüğünde
                                                           Dede Korkut Hikâyeleri’nin son derece sade bir Türkçeyle
          Çalışma No.: 7                                   yazıya geçirildiği söylenebilir. Bunun en önemli sebebi
                                                           eserin bir halk hikâyesi olmasıdır. Halk hikâyeleri, adından
          1.  a)  Olası cevap: Dil, konuşma ve yazma gibi iki geniş alanda   da anlaşılacağı üzere halkın ortak ürünüdür ve dilden dile,
               varlığını sürdüren doğal bir varlıktır. Seslerin sembo-  kulaktan kulağa yayılarak gelişir. Halkın beğenisine ve dil
               lü harflerden oluşan alfabeler ise dilin yalnızca yazılı   anlayışına uygun söylenen eserlerde yabancı kelimelere pek
               kısmıyla ilgilidir. Aynı dili konuşan topluluklar, günlük   yer verilmez.
               hayatta yazıyla iletişim kurmak ve dil ürünlerini kalıcı
               hâle getirmek için yazı dillerini oluşturmuşlardır. Ancak
               yazı dilinde farklı dönem ve coğrafyalarda farklı alfabeler   Çalışma No.: 9
               kullanılmıştır. Yapı ve köken itibariyle birbirinden farklı
               dillerin aynı alfabeyle yazılabiliyor olması (Türkçe ve   1.  a)  1-h, 2-ı, 3-d, 4-e, 5-c, 6-a, 7-g, 8-f, 9-ç, 10-b şeklinde
               İngilizce gibi) alfabenin dilden bağımsız işaretler bütünü   eşleştirilmektedir.
               olduğunu gösterir.                          b)  Dilinin sade olması ve ortaya çıktığı dönemin özelliklerini
             b)  Olası cevap: Alfabenin değişmesiyle dilde herhangi bir   taşıması, evlilik adetleri ve düğün şekli (kırk gün kırk
               değişiklik meydana gelmez. Çünkü alfabe dilin yapısıyla   gece düğün yapılması), kahramanlığın - kol kuvveti ya da
               ilgili değil, yazıdaki gösterilişiyle ilgili sembollerdir.   ahlakça- önemli bir insani özellik olması
          2.  Öğrencilerin verilen alfabelerdeki harfleri karşılaştırarak ad   2.  1, 2, 5 ve 7 numaralı maddeler olmasaydı metin halk hikâyesi
             ve soyadlarını yazması beklenmektedir.        sayılmazdı. Çünkü diğer özellikler halk hikâyesini belirleyici
                                                           özelliklerinden değildir.
          3.
                  Olay-Kişi-Kavram   Çağrıştırdığı Alfabe
                                                        Çalışma No.: 10
              1 Kasım 1928 Harf İnkılabı  Latin alfabesi  1.  Olası cevap: Cenknamelerin amacı, dini tebliğ etmek ve yay-
                                                           maktır. Dinî-ahlaki bilgi vermek, gaza ruhunu canlı tutmaktır.
              Türklerin İslamiyet’i kabul   Arap alfabesi  İnsanın kendine ve başkalarına karşı olan yükümlülüklerini
              etmesi                                       yerine getirmesini, güzel huylar edinmesini, kötülüklerden
              Orhun Kitabeleri’nin dikilmesi  Kök Türk alfabesi  kaçınmasını sağlamaktır.
                                                        2.  Cenknameler sözlü halk edebiyatı ürünlerinin yazıya aktarıl-
              Budizm’e ait eserlerin Türkçeye   Uygur alfabesi  mış kaynakları, geçiş döneminin ürünleridir.
              çevrilmesi
                                                        3.  Olası cevap: Hz. Muhammet, Hz. Ali, Hz. Hüseyin,
              Hattat, hat sanatı     Arap alfabesi         Alparslan, Selahattin Eyyubi, Ertuğrul Gazi, Yavuz Sultan
                                                           Selim, Kanuni Sultan Süleyman, Fatih Sultan Mehmet,
              Bilge Kağan, Kül Tigin, Ton-  Kök Türk alfabesi  Mustafa Kemal Atatürk, Seyit Onbaşı vs.
              yukuk
                                                        Çalışma No.: 11
          Çalışma No.: 8
                                                        1.  Mesnevinin dibace bölümü mensur (düzyazı) şeklinde yazıla-
          1.                                               bileceği için bu metin dibace bölümüne aittir.
                                        Doğru  Yanlış
                                                        2.
              Yazarı bilinmemektedir.                      Beyitler hâlinde yazılmıştır.      

              Yalnızca düzyazı biçimindedir.               Ahlâki konuları ele almıştır.      

              XV. yy.da yaşanan birtakım olaylar            Her beyit kendi içinde kafiyelidir.   
              anlatılmıştır.                    
                                                            Hece ölçüsüyle yazılmıştır.

          154
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162