Page 158 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 158

CEVAP ANAHTARLARI                                                     TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
                                                                                              Kavram Öğretimi

                                                              Mühmine Banu’yu ikna ederek Ferhat ile Şirin’in kavuşması-
             Çalışma No.: 12                                  nı sağlar. Kırk gün, kırk gece süren bir düğünle evlenen Ferhat
                                                              ile Şirin mutlu bir hayat sürer.
            1.  a)  Olası cevap: İşte Geldim isimli metin Batı tarzı hikâye-
                 nin özelliklerini taşımaktadır. Batı tarzı hikâyede halk   Çalışma No.: 14
                 hikâyesinin ve mesnevinin aksine her türlü konu işlenir.
                 Metinde geçen “Adam hâlâ balıkta. Karısı evin önünde,   1.  Kronolojik sıralama: 3, 2, 4, 1, 6, 8, 7, 5
                 duvara kocaman bir örümcek ağı gibi gerilmiş, büyük,
                 kahverengi bir ağın ilmiklerini onarıyor.” sözleri eserin   2.
                 içeriğinin Hüthüt Kuşu ve İskender-name isimli metinlere   Şahıs   Mekân  Zaman  Anlatıcı
                 göre daha geniş olduğunu, sadece aşk ve kahramanlık     Kadrosu
                 konulu olmadığını göstermektedir. Ayrıca Batı tarzı hikâ-  Aruz Koca  X
                 yede olayın yanında çevre betimlemelerine, gözleme yer   Salahana
                 verilir. Söz konusu metinde geçen “Küçücük bir balıkçı   Kayası   X
                 evi, duvarları kilden, sap çatısı mavi süsten çiçekleriyle
                 sorguçlanmış.” gibi ifadelerde betimlemeye, gözleme yer   Dede   X              X
                 verilmiştir. Olayların şiir değil, düzyazı şeklinde verilmesi   Korkut
                 de metni mesneviden ayırmaktadır. Hikâyede geçen olayın   Bir gece       X
                 olağanüstülük içermemesi, onun halk hikâyesinden farklı
                 olduğunu göstermektedir.                      Kıyan       X
                                                               Selçuk
                  b) Olası cevap:
                              Her türden insana yer verilir.   Kaf Dağı            X
                 Batı Tarzı Hikâye  Kişilerin ruhsal özelliklerine değinilir.  Bayındır   X

                              Gerçekçi bir anlatıma sahiptir.  Han
            2.  Olası cevap: Edebî ürünler, üretildiği çağın aynasıdır. Eserin   3.  Anlatıcı: Yavrucuğum  sen  insanoğlu  insansın!  Güzel  atlara
                yazıldığı dönemde yaşanan siyasi, sosyal, tarihî vb. her türlü   binecek,  iyi  huylu  yiğitler  ile  arkadaşlık  edeceksin.  Büyük
                olay edebî ürünlere az çok yansımaktadır. Hayatın, düşünce-  kardeşinin adı Kıyan Selçuk’tur. Senin adın da Basat olsun.
                lerin, ihtiyaçların, isteklerin, beklentilerin, yaşanılan sorun-  Adını ben verdim. Yaşını Allah versin.
                ların değişmesi edebî türleri de etkilemektedir. Bir edebî tür   Bakış Açısı: Arslan yavrularının arasında bir insan evladı ya-
                artık okurunun ihtiyacına cevap vermiyorsa zamanla farklı   şarmış. Meğer bu Aruz Koca’nın kaybolan oğluymuş. Oğlanı
                özellikler kazanmaya başlayabilir. Söz gelimi halk hikâyele-  düştüğü gece bir arslan bulmuş.
                rinde genellikle aşk ve kahramanlık konusu işlenir. Ancak bir
                edebî türde sadece aşk ya da kahramanlıktan bahsetmek zo-  Çalışma No.: 15
                runda kalmak, kişilerin ruhsal özelliklerine yer verememek,
                gerçekçi bir tutum sergileyememek zamanla okurun ilgisini   1.  a)  Olası cevap: Görselin temasına, en zor şartlar altında bile
                çekmemeye başlamış olabilir. Çünkü günümüzde insanoğlu-  pes etmeden mücadele etmek gerektiğidir.
                nun bilim, teknoloji ve daha birçok alanda yaşanan değişime   b)  Mesnevinin teması, gerçek (ilahi) aşka ulaşmaktırtır.
                bağlı olarak ihtiyaçları, istekleri, sorunları da değişmiştir.   Mesnevinin konusu ise Aşk adlı kahramanın Hüsn’e
                Okur da yaşamındaki bu sorunların çözümlerini, isteklerini,   ulaşmak için verdiği mücadeledir.
                beklentilerini okuduğu eserde görmek istemiş olabilir. Tüm
                bunlar hikâye türünün özelliklerinin değişmesini sağlamış   2.  Şair Güvâhî’nin Pendnâme isimli mesnevisinden alınan
                olabilir.                                     parçanın teması komşu hakkıdır. Süleyman Çelebi’nin
                                                              mesnevi şeklinde yazdığı Vesiletü’n-Necat adlı eserinden
                                                              alınan parçanın teması ise peygamberimize duyulan
             Çalışma No.: 13                                  sevgidir. İncelenen mesnevi örneklerinde de görüldüğü
                                                              gibi mesnevilerde tema yalnızca aşk değildir. Mesnevilerde
            1.                                                farklı temalar ele alınabilir.
                   Temel Çatışma   Temel Çatışmayı Besleyen
                                        Unsurlar           3.  Aşk adlı kahramanın birçok belayı göze alıp onlarla
                                                              mücadele etmesi ve amacına ulaşmak istemesi, kendi
                Metindeki  temel  çatış-  Mühmine Banu’nun gül bah-  iç dünyasıyla hesaplaşması çatışma unsurlarıdır. Ayrıca
                ma  iyilik  ve  kötülük   çesine  su  getireni  Şirin  ile   Aşk’ın Hüsn’e ulaşmak için geçmesi gereken aşamalarda
                kavramları  arasındadır.   I.  evlendireceğini söyleyip ver-  çatışma zemini için başka varlıklar da (ejderhalar, devler,
                Metinde  Ferhat  iyiliği,   diği sözü tutmaması  ateş denizleri) bulunmaktadır. Bu varlıklar, Aşk’ın aşması
                Mühmine Banu kötülü-                          gereken ruhsal engellerin görüntüleridir.
                ğü temsil eder. Mühmi-  Mühmine Banu’nun bir nak-
                ne Banu, Ferhat’ın iyi-  II. kaş  olan  Ferhat’ı  küçümse-
                liğine kötülükle karşılık   mesi           Çalışma No.: 16
                verir  ve  birbirine  âşık   Ferhat’ın  Şirin’den  vazgeç-
                iki kişinin kavuşmasına  III. meyerek  aşkı  için  mücadele   1.  b)  Kardeşlerinin rüyayı öğrenmesi ve Yûsuf’u kıskandıkları
                engel olur.         etmesi                      için ondan kurtulmak istemeleri.
                                                              d)  Kardeşlerinin Yûsuf’u kervancılara köle olarak
            2.  Olası  cevap:  Okuduğum  metnin  teması  “aşk”tır.  Metindeki   satmaları.
                temel çatışmalar okuyucuyu temaya ulaştırır. Ferhat ile Şirin   f)  Yûsuf’un, Züleyhâ’nın iftirasına uğrayıp zindana
                arasındaki aşk, Mühmine Banu’nun verdiği sözü tutmaması   atılması.
                ve engellemeleri, Ferhat’ın aşkı için mücadele etmesi gibi du-
                rumlar metnin temasını belirlememizi sağlıyor.  h)  Yûsuf’un duasıyla Züleyhâ’nın eski güzelliğine
                                                                kavuşması ve evlenmeleri.
            3.  Olası cevap: Ferhat kapatıldığı zindandan zindancıların yar-  2.
                dımıyla  kurtulur.  Aşkından  divane  olmuş  bir  şekilde  dağ-  a)  Evet, görülmektedir. Örneğin, Yûsuf’u kıskanıp ondan
                larda gezerken İran şahı Hürmüz Şah ile karşılaşır. Hürmüz   kurtulmaya çalışan kardeşleri pişman olup onun önünde
                Şah,  Ferhat’ın  başından  geçen  olayları  Ferhat’tan  dinler  ve   eğilir ve af dilerler. Züleyhâ putperestliği bırakarak
                çok etkilenir. Ferhat’a yardım etme sözü veren Hürmüz Şah,     Allah’a iman eder.
                                                                                                   155
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163