Page 162 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 162

CEVAP ANAHTARLARI                                                     TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
                                                                                              Kavram Öğretimi


             Çalışma No.: 31                                  Mesnevi nazım biçimi aa, bb, cc... şeklinde uyaklanır. Her
                                                              beyit kendi arasında uyaklandığı için istenildiği kadar ve
            1.              Ne tende cân ile sensiz ümîd-i sıhhat   kolay yazılır. Beyit  sınırlaması yoktur.
                            olur
                a) Matla Beyit                             2.  a)  Gazel ve müstezat örneği incelendiğinde müstezat
                            Ne cân bedende gam-ı firkatinle râhat   nazım biçiminin biçim ve içerik olarak gazele benzediği
                            olur                                görülmektedir. Müstezattan, ziyade denilen kısa mısralar
                            Nedir bu tâli ile derdi Nefî-i zârın  çıkarıldığında şiirin anlamının bozulmadığı ve gazel gibi
                b) Makta Beyit   Ne şûhu sevse mülâyim dedikçe âfet   uyaklandığı görülür.
                            olur                              b)  Gazel ve kaside örnekleri incelendiğinde benzer uyak
                c) Hüsnümatla   Ne çâre var ki firâkınla eğlenemem bir dem  düzeniyle yazıldıkları görülmektedir. Gazel nazım
                  Beyit     Ne tâliim meded eyler visâle fırsat olur  biçiminin başlıca konusu aşktır. Kaside nazım biçiminde
                                                                ise devrin önemli kişileri övülür ya da yerilir. Mesnevi
                d) Hüsnümakta  Belâ budur ki alıştı belâlarınla gönül  nazım biçimi aa, bb, cc... şeklinde uyaklanır. Her beyit
                  Beyit     Gamın da gelse dile bâis-i meserret olur  kendi arasında uyaklandığı için kolay yazılan bir şiir
                                                                biçimidir. Beyit sınırlaması yoktur. Hemen her konuda
            2.  Gazelin kafiye şeması aa, ba, ca, ça, da, ea şeklindedir.  yazılır. Divan edebiyatında günümüzün roman türünün
                                                                yerini tutmuştur denilebilir.
            3.  Verilen gazel aşkı konu ettiği için âşıkane gazeldir.  3.
                                                              Gazelin matla beyti “aa” şeklinde uyaklanır. Matla beyti
                                                              çıkarıldığında gazel ve kıtanın aynı şekilde yani “ab, ab”
             Çalışma No.: 32
                                                              şeklinde uyaklandığı görülmektedir.
            1.  Gazelin redifi olan “yandım elinden” ifadesinden de anlaşıla-
                cağı üzere şair gazelde sevgilinin vefasızlığından, umursa-  Çalışma No.: 36
                mazlığından, yüz vermemesinden dolayı aşk acısı çektiğini
                dile getiriyor. Bu yüzden “âşıkane gazel” örneğidir.  1.  Şiirin nazım şekli rubaidir. Çünkü tuyuğlar aruzun
                                                              “fâ’ilâtün/fâ’ilâtün/fâ’ilün” kalıbıyla yazılır. Verilen şiir ise
            2.                                                “mef’ûlü/mefâ’îlü/mefâ’îlü/fe’ûl” kalıbıyla yazılmıştır.
                           Beyitler         Şair  Gazel
                                                  Türü        a)  Verilen özellikler rubai ve tuyuğun ortak özellikleridir.
                Devlete meyl eylemez dânâ-yı mahmi-        2.   Bu nedenle Nihat, verilen bilgilerin şiirin nazım şeklini
                yü’l-cenâb                                      belirlemek için yeterli olmadığını söylemiştir.
                Kim bilür bir ândur ol da intikâl üstin-  Bâkî  Rindane  b)  Nazım şeklinin İran edebiyatından mı alındığı yoksa
                dedür                                           Türklere özgü mü olduğu bilgisi veya şiirin ölçüsü
                Bir nihânîce tebessüm de mi sığmaz cânâ   Nedîm Şuhane  verilmelidir.
                Söyle billâh dehenin tâ o kadar teng midir
                Bu ders-hâne-i âlemde zümre-i insân  Nâbî Hakimane  Çalışma No.: 37
                Bakılsa her biri bir nüsha-i mücellededür
                                                           1.  a) I.  Metin: b, ç, d, e, f, g;
                Yâ Rab belâ-yı ışk ile kıl âşinâ meni
                Bir dem belâ-yı ışkdan etme cüdâ meni  Fuzûlî Âşıkane    II. Metin: a, c, d, h.
                                                              b) I.  Metin şarkı,
             Çalışma No.: 33                                    II. Metin murabba nazım biçimiyle yazılmıştır.
            1.  Övmek, İran, ilk, son, mahlas.             Çalışma No.: 38
            2.  Kasideye ait görsel B görselidir.              I. Metin: Muhammes
                Çünkü kasideler genellikle 33 ile 99 beyit arasında yazılır.
                                                              II. Metin: Şarkı
            3.  1 ve 2. beyit nesîb, 30. beyit fahriye, 32. beyit dua bölümüne   III. Metin: Murabba
                ait beyitlerdir.                              IV. Metin: Rubai
                                                              V. Metin: Tuyuğ
             Çalışma No.: 34
                                                           Çalışma No.: 39
            1.  a)  1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ve 18.
                 özellikler tespit edilebilir.             1.  Kanuni Sultan Süleyman Mersiyesi ile Alp Er Tunga sagusu
                b)  Gazel ile kaside; beyit sayıları ve konuları, şairlerin mah-  ölen bir kişinin arkasından söylenen matem şiirleridir. İki
                 lasının kullanıldığı beyitlere verilen isimler, adlandırmala-  şiirde de ölümlerinin ardından konu edinilen kişiler ünlü
                 rı bakımından farklıdır.                     hükümdarlardır. Aynı zamanda bu şiirlerde hükümdarların
                c)  Kaside ile gazel; ait olduğu dönem, ortaya çıkışı, nazım   ölümlerinden derin üzüntü duyulduğundan ve bu
                 birimi, ölçüsü, kafiye şeması, mahlas kullanılması, özel-  durumun bütün düzeni olumsuz yönde değiştireceğinden
                 liklerine göre adlar alması, divan adı verilen kitaplarda   bahsedilmektedir.
                 toplanması, mazmunların olması bakımından benzerdir.  2.  Methiye önemli şahısları övmek üzere yazılmış şiirlerdir.
                                                              Mersiye ise ölen bir kişinin ardından duyulan üzüntü ve
             Çalışma No.: 35                                  acıyı anlatmak üzere yazılmış şiirlerdir. Yani divan edebiyatı
                                                              nazım türleri gruplandırılırken konu ve tema esas alınmıştır.
            1.  Gazel : aa, ba, ca, da
                Kaside: aa, ba, ca, da                     3.  Şair döneminde yaşadığı bir durumu, iğneleyici sözlerle ve
                                                              alaycı ifadelerle eleştirmektedir. Beytin konusu yergi olduğu
                Mesnevi: aa, bb, cc                           için nazım türü hicivdir.
                Müstezat: a(b) a(b), x(x) a(b)
                Kıta: ab, ab
                                                                                                   159
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167