Page 167 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 167

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                                        CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                        2.  Olası cevap:
          Çalışma No.: 57
          1.                                                         Diyalog        Bu diyalogda Hacivat
                SÜRGÜN               ATEŞTEN GÖMLEK                                 tenezzül, rûberû
                                                            HACİVAT — Ne olur, tenezzül edi-  gibi yabancı kökenli
                                                            verse de rûberû gelsek.  kelimeler kullanmış.
              Gerçekçi                   Kahraman bakış                             Karagöz ise bu kelime-
              betimlemelere              açısıyla           KARAGÖZ  (Pencereden)  —  Bu-  leri yanlış anlamış. Bu
                                                            run buruna mı gelsek? (Çekilir.)
              başvurulmuştur.            yazılmıştır.                               yanlış anlaşılmalar ile
                                                            HACİVAT  (Makamla)  —  Gel  be-
                                                            nim  Karagöz’üm  sefalar  vaktidir   gülünç durum ortaya
                  • Dil sade ve konuşma diline yakındır.    şimdi?                  çıkmış. Yanlış anlaşıl-
                                                                                    malar esasına dayanan
                  • Her kesimden insan ele alınmıştır.      KARAGÖZ (Pencereden makamla)   güldürü unsurları
                  • Sıradan yaşamlar konu edilmiştir.                        — Sırtın kaşınıyorsa Hacivat, tıma-  Karagöz oyununun
                                                            rın vaktidir şimdi.
                  • Mekân olarak İstanbul dışına çıkılmıştır.                       genel özelliğidir.
                  • Toplumsal sorunları yakından hisseden
                     kişiler,roman kahramanı olarak seçilmiştir.  Çalışma No.: 60
                                                        1.  a) Orta oyununa ilişkin zihin haritasında yer alan “palanga,
                                                             doğaçlama, olay, müzik, raks, diyalog, taklit” unsurları
          2.  Olası cevap: İntibah isimli roman Millî Edebiyat Dönemi’nin   tanımda da ifade edilmiştir.
             özelliklerini  taşımamaktadır.  Millî  Edebiyat  Dönemi’nde   b) “Doğaçlama” kelimesi olur.
             Arapça, Farsça sözcük ve tamlamalar kullanılmamaya çalışıl-
             mış, konuşma diline yakın bir dil kullanılmış, bireysel konular   2.  Olası cevap: Hayatla iç içe, hayatı yansıtan bir sanat olduğu
             yerine toplumu ilgilendiren konular ele alınmıştır. “Mücevhe-  yargısına ulaşılabilir.
             rat gibi zevâitten” , “refâhiyyet-i kanaatkârenin en âlâsı” gibi
             ifadelerde de görüldüğü üzere İntibah romanında günlük dil-  3.   farklı
             den epeyce uzak bir anlatım vardır.            çatışma     doğaçlama       eleştiri
                                                                               tipler
          Çalışma No.: 58                                   ışık     ağız     ezber   Jest, mimik
                                                                      taklidi
         1.  Cümle Türleri         Cümleler                                    yeni
                                                            zenne     metin            sabit sahne 
             Devrik Cümle  Nasıl sevindim bilsen.                              dünya
                                                            biletli
             Kurallı Cümle  Evin karşısında durdum.         gösteri         seyirci  hayalî  palanga
             Fiil Cümlesi  Bir sabah araba seslerini duymayacaksın.  muhavere  Pişekâr  zurna  Hacivat  
             İsim Cümlesi  Buraya taşındığımızda ben de öyleydim.  Kavuklu  fasıl  dram  tuluat
                         Değil, daha çok senin orada ne
             Eksiltili Cümle                                çalgı     Karagöz   meddah   dükkân
                         yapacağını...
          2.  Olası cevap: Ben dün yeşil bir kuş gördüm.  Çalışma No.: 61
          3.  Kuş cıvıltıları bizi sabahın en güzel yerinde uyandırdı.  1.  Olası cevap: Meddah bir hikâye anlatma ve canlandırma
             Gönlüm artık eskisi gibi sevmiyor.            ustasıdır. Onun anlattığı hikâyelerde kahramanlardan bazıla-
             Sonbahar, insanın ruhunu dinlendirdiği mevsimdir.  rının ağız özellikleri farklı olmaktadır. Bu farkları göstermek
             Kapıma elinde bir demet yasemenle gelir misin?  için taklit yeteneğini kullanır. Meddahın soruda sözü edilen
                                                           bölümlerde hikâyedeki kahramanların ağız özelliklerini taklit
             Sana ait her şey hafızamdan bir bir kayboluyor.  ettiği anlaşılmaktadır. İşte bu taklidi okuyucuya sezdire-
                                                           bilmek için bazı kelimeler imla kurallarına aykırı şekilde
          Çalışma No.: 59                                  yazılmıştır.
          1.  Olası cevap:                              2.  Olası cevap: Sopa ve mendil meddahın yardımcı araçlarıdır.
                                                           Meddah, sopayı kapı çalma sesi çıkarmak, seyirciyi uyarmak,
                                       Diyaloğu Seçme      kılıç, at, tüfek gibi hikâyesine dahil olan varlıkları taklit
                      Diyalog           Nedenleriniz       etmek için, mendili de kadın taklidi yapmak, terini silmek
             HACİVAT (Gelir.) — Birader,   Seçtiğim diyalogda   için kullanıyor olabilir.
             böyle kavga ile ömür geçer mi?..  Karagöz’ün kavgacı,
             KARAGÖZ (Gülerek) — Ne   kaba ve eğitimsiz;   3.
             yapalım, huyum kurusun, seni   Hacivat’ın ise eğitim
             okşamadan içim rahat etmez…  görmüş, nazik ve
             HACİVAT — Bak Karagöz’üm,   kendini beğenmiş biri
             insan için öğrenmenin yaşı yoktur. olduğu görülüyor.
             KARAGÖZ — Öyledir Hacivat,   Bunlar Karagöz   Meddah, yüksek bir yere çıkarak elinde sopası, boynunda
             öyle.                  oyununda Karagöz       mendili ile hikâyesini anlatır. Meddahın en önemli özelliği
             HACİVAT — Cahil adamsın.   ve Hacivat’ın tip   tek kişilik bir gösteri olmasıdır. Oyunun başarısı bu tek
             Şimdi Karagöz, sana bazı şeyler   özellikleridir.  kişinin kıvrak zekasına, üstün taklit yeteneğine ve hikâye
             öğreteceğim, el şakası yerine dil             anlatma becerisine bağlıdır. Görseller incelendiğinde ilk
             şakası ile gönlümü alır, hem de               görselin meddahın özelliklerini yansıttığı görülmektedir. Bu
             cahillikten kurtulur, bana da bol             sebeple ilk görsel bir meddah gösterisine aittir.
             bol dua edersin…
          164
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172