Page 47 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 47

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         21      TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi


              b)   Sizce farklı edebî dönemlerde farklı adlar almalarına rağmen bu şiirlerdeki konu ortaklığını
                 devam ettiren unsur nedir? Açıklayınız.








         2.
                        KOŞUK                      KOŞUK                         KOŞUK
               Tünle bile köçelim         Yigitlerig işletü            Bulnar mini öles köz
               Yamar suvin keçelim        Yıgaç yemişırgatu            Kara mengiz kızıl yüz
               Terngik suvin içelim       Kulan keyik avlatu           Andın tamar tükel tuz
               Yuwga yagi uvulsun         Badram kılıp avnalım         Bulnap yana ol kaçar
               (…)                        (…)                          (…)

                GÜNÜMÜZ TÜRKÇESİ            GÜNÜMÜZ TÜRKÇESİ              GÜNÜMÜZ TÜRKÇESİ

               Geceleyin göçelim          Gençleri çalıştıralım, işe   (O) baygın göz(ler) beni
               ve Yamar Suyu’nu geçelim.  koşalım.                     avlıyor
               Onların kaynak sularından   (Onlara) meyva ağaçlarını   (ve üzerinde) kara benler (bulu-
               içelim;                    silktirelim (ve meyva        nan o) pembe yüz (beni tutsak
               zayıf düşman (elimizde iyi-  toplatalım),               ediyor).
               ce) ufalansın, azalsın!    yaban eşekleri ve yaban      Bütün güzellik(ler) ondan
                                          hayvanları avlatalım.        damlıyor (sanki);
                                          (Böylece, günlerce) bayram   (beni) tutsak ediyor, sonra da
                                          edelim, avunup eğlenelim!    kaçıp gidiyor!

                                                                        (Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)



              Türk dili ve edebiyatı öğretmeni Zeynep Hanım, 10/A sınıfında İslamiyet Öncesi Türk şiirinin
              özelliklerini anlattıktan sonra etkileşimli tahtadan yukarıdaki koşuk metinlerini yansıtır. Daha sonra
              öğrencilerden birer koşuk örneği yazmalarını ister ve onlara 10 dakika süre verir. Süre sonunda
              Zeynep öğretmenin yaptırmak istediği çalışmayla ilgili bazı öğrencilerden gelen tepkiler aşağıdaki
              tabloda verilmiştir. Doğru bulduğunuz görüşleri (  ) işareti ile belirtiniz.



                Öğrenciler                                Görüşler                               
              Ayşe          “Süre yeterli değil.”
                            “İslamiyet’in kabulünden önceki döneme özgü bir şiir türü olduğu için günümüz
              Tuna
                            şartlarında koşuk yazılamaz.”
 Karekod
 Alanı        Ahmet Selim   “Günümüz Türkçesiyle böyle bir şiir dili oluşturmak imkânsız.”
 Asıl karekodlar
 yerleştirildikten sonra    “Göçebe kültürü ya da avcılığı tecrübe etmediğimiz için bunlarla ilgili duygu ve
 kalıptaki görseli siliniz.   Defne
 Asıl karekodda çerçeve     düşüncelerimizi dile getirecek birikime sahip değiliz.”
 konturu olmayacak.
                            “Bu şiirler bizim şiir diye bildiğimiz metinlerden çok farklı, estetik beğeni uyandıra-
              Oğuz
                            cak bir ifade tarzına sahip değil.”
              Sinan         “Bu şiirleri bugünün sanat anlayışıyla değerlendirmek doğru olmaz.”
                            “Şiirlerin hece ölçüsüyle ve dörtlükler hâlinde söylenmiş olması işimizi kolaylaştırdı.
              Eda
                            Bunlar, Türk edebiyatının sonraki dönemlerinde de devam eden bilindik özellikler.”
                            “Ben bir koşuk örneği yazdım fakat bunu ritmik hareketler ve müzik eşliğinde oku-
              Barış
                            mak gerek.”


          44
                                                                                  Hazırlayan: Hatice EROĞLU ÖRS
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52