Page 51 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 51

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         23      TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi


              Hz. Ali sevgisini de “deme”ye ekleyecek; Derviş Azmî, aşk coşkusuna hâkim olamadan duygu ve
              düşüncelerini senli benli bir dille “şathiye”lere aktaracaktır. O an söylenenlere anlam veremeyen
              genç dervişler, şathiyenin ardındaki derin anlamları zamanla fark edeceklerdir.

              Metne göre aşağıda verilen şiirleri hangi kahramanlara söyletilmelidir? Simgelerin de çağrışımlarıy-
              la ulaştığınız sonuçları tablodaki boşluklara yazınız.









                                                                 Kaalû belâ dinilmeden
                     Bismi’llâh dip beyân eyley hikmet aytıp     Tertib düzen eylenmeden
                     Tâliblerge dürr ü güher saçtım muna         Hak'tan ayrı değil idim
                     Rıyâzetni katıg tartıp kanlar yutup         Ol ulu divanda idim
                     Min defter-i sâni sözin açtım muna


                         1.......................................................  2 .......................................................






                                           Üçüncüde “yâ Hû” ismini oku
                                           Garip bülbül gibi durmayıp şakı
                                           Kendi vücudunda bulagör Hakkı
                                           Erişir cânına fazlı Hüdâ’nın



                                            3 .......................................................







                         Mümin olan neresinden bellidir        Şanına düşer mi noksan görürsün
                         Hakkı söyler nefesinden bellidir      Her gönülde oturursun yürürsün
                         Erenlerin yolu gonca gülüdür          Bunca canı alıp yine virirsün
                         Tomurcuk güllerin dersem yâ Ali       Götürüp getiren kervancı mısun


                         4 .......................................................  5 .......................................................


 Karekod
 Alanı
 Asıl karekodlar   Kelime Dağarcığı:
 yerleştirildikten sonra
 kalıptaki görseli siliniz.   aytmak: Söylemek. dürr ü güher: İnci ve cevher. eren: Ermiş. fazl: Cömertlik, iyilik, lütuf. Kalubela: İslam inancına
 Asıl karekodda çerçeve
 konturu olmayacak.
           göre, ruhlar yaratıldığında Allah'ın "Ben sizin Tanrı'nız değil miyim?" sorusuna ruhların verdikleri "evet" cevabı. riyazet:
           Nefsin isteklerini kırma. sâni: İkinci. talip: İsteyen.










          48
                                                                               Hazırlayan: Pınar HACISALİHOĞLU
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56