Page 51 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 51
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
23 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
Hz. Ali sevgisini de “deme”ye ekleyecek; Derviş Azmî, aşk coşkusuna hâkim olamadan duygu ve
düşüncelerini senli benli bir dille “şathiye”lere aktaracaktır. O an söylenenlere anlam veremeyen
genç dervişler, şathiyenin ardındaki derin anlamları zamanla fark edeceklerdir.
Metne göre aşağıda verilen şiirleri hangi kahramanlara söyletilmelidir? Simgelerin de çağrışımlarıy-
la ulaştığınız sonuçları tablodaki boşluklara yazınız.
Kaalû belâ dinilmeden
Bismi’llâh dip beyân eyley hikmet aytıp Tertib düzen eylenmeden
Tâliblerge dürr ü güher saçtım muna Hak'tan ayrı değil idim
Rıyâzetni katıg tartıp kanlar yutup Ol ulu divanda idim
Min defter-i sâni sözin açtım muna
1....................................................... 2 .......................................................
Üçüncüde “yâ Hû” ismini oku
Garip bülbül gibi durmayıp şakı
Kendi vücudunda bulagör Hakkı
Erişir cânına fazlı Hüdâ’nın
3 .......................................................
Mümin olan neresinden bellidir Şanına düşer mi noksan görürsün
Hakkı söyler nefesinden bellidir Her gönülde oturursun yürürsün
Erenlerin yolu gonca gülüdür Bunca canı alıp yine virirsün
Tomurcuk güllerin dersem yâ Ali Götürüp getiren kervancı mısun
4 ....................................................... 5 .......................................................
Karekod
Alanı
Asıl karekodlar Kelime Dağarcığı:
yerleştirildikten sonra
kalıptaki görseli siliniz. aytmak: Söylemek. dürr ü güher: İnci ve cevher. eren: Ermiş. fazl: Cömertlik, iyilik, lütuf. Kalubela: İslam inancına
Asıl karekodda çerçeve
konturu olmayacak.
göre, ruhlar yaratıldığında Allah'ın "Ben sizin Tanrı'nız değil miyim?" sorusuna ruhların verdikleri "evet" cevabı. riyazet:
Nefsin isteklerini kırma. sâni: İkinci. talip: İsteyen.
48
Hazırlayan: Pınar HACISALİHOĞLU