Page 12 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 12

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
          4      FİZİK 10                                               Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         1. ÜNİTE     : ELEKTRİK VE MANYETİZMA > 1.1. Elektrik Akımı, Potansiyel Farkı ve Direnç
         Kavram       : Potansiyel Farkı
         Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi, Sayı-Uzay İlişkileri Kurma Becerisi

          Çalışmanın Adı                              SEVİYE                                     15 dk.
          Çalışmanın Amacı  Potansiyel farkını sıcaklık ve yükseklik farkı ile ilişkilendirerek açıklayabilme.

         Yönerge: Aşağıda potansiyel farkını açıklayan metin verilmiştir. Verilen metinden yararlanarak soruları
                  cevaplayınız.

                                                   SEVİYE
          Fizik öğretmeni tahtaya potansiyel farkı kavramını yazarak öğrencileri iki gruba ayırmış ve onlardan bu
          kavramla ilgili araştırma yapmalarını istemiştir.
          Birinci grup: Potansiyel farkını 9. sınıfta öğrendikleri ısı alışverişi olayının koşuluyla ilişkilendirmiş ve ısı
          alışverişinin gerçekleşebilmesi için ilk sıcaklıkların farklı olması gerektiğini söylemişlerdir.

                           Isı akış yönü

                                                          Şekil 1’de K cisminin sıcaklığı T , L cisminin sı-
                                                                                      K
                                                          caklığı T ’den büyük olduğundan ısı akışının K
                  K cismi                L Cismi                  L
                                                          cisminden  L  cismine  doğru  gerçekleşeceğini
                    T                      T
                     K                      L             belirtmişlerdir. Sıcaklık farkının olmadığı durum-
                                                          larda  ısı  akışının  gerçekleşemeyeceğini  ifade
                             T > T                        etmişlerdir.
                               K    L
                              Şekil 1


          İkinci grup: Potansiyel farkını 9. sınıfta öğrendikleri durum potansiyel enerjisiyle ilişkilendirmiş ve yer-
          den yükseklik farkı olmayan cisimlerin serbest bırakıldıklarında hareket edemeyeceklerini belirtmişlerdir.
          Hareketin olabilmesi için cisimlerin yerden belli bir yükseklikte serbest bırakılması gerektiğini söylemiş-
          lerdir.
                              m
                                Y
                                                    Şekil 2’de x cismi yer seviyesinde olduğu için hareket
                                                    etmezken y cismi yerden h  kadar yüksekte olduğundan
                                                                           y
                                                    serbest  bırakıldığında  bu  cismin  yere  doğru  hareket
            m                    h y
                                                    edeceğini belirtmişlerdir.   Birim yükün, iletken üzerinde
              X    h  = 0
                    x                               bir noktadan başka bir noktaya getirmek için elektriksel
                                               yer
                                                    kuvvetlerin yaptığı iş olduğunu belirtmişlerdir.
                           Şekil 2





          Öğretmen, grupların bu açıklamalarından sonra tahtaya Şekil
                                                                                 V
          3’teki devreyi çizerek lambanın ışık verebilmesi için lambanın
                                                                                                 A
          uçları arasında bir potansiyel farkının olması ve bunu oluştur-
          mak için de devreye bir üreteç olan pilin bağlanması gerek-
          tiğini belirtmiştir. Ayrıca üretecin iki ucunun potansiyellerinin
          eşitlenmesi durumunda lambanın söneceğini söylemiştir.                  Pil

                                                                               Şekil 3

                Karekod
                 Alanı
                Asıl karekodlar
          10  kalıptaki görseli siliniz.
              yerleştirildikten sonra
              Asıl karekodda çerçeve
               konturu olmayacak.
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17