Page 174 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 174

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         103     FİZİK 10                                               Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          4. ÜNİTE    : OPTİK > 4.6. Kırılma
          Kavram      : Snell Yasası
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

          Çalışmanın Adı                          DEMET’İN VARİLİ                                20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Snell Yasası’nı açıklayabilme.

          Yönerge: Aşağıdaki metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.



          Demet,  okula  giderken  bir  varilin  asfalt
          zeminden  çimli  alana  ilerlerken  yaptığı
          hareketi  gözlemler.  Varilin  beton  zemin-
          de sapmadan yoluna devam ettiğini, çimli
          alana girdiğinde hızının azaldığını ve sola
          yöneldiğini fark eder (Şekil 1).
          Okula  gittiğinde  fizik  dersinde  öğretmen
          tahtaya kırılma adlı konu başlığını yazar-                                    Asfalt
          ken  “Çoğunuz  dolu  çay  bardağı  içindeki
          çay  kaşığına  baktığınızda  onun  kırıkmış
                                                                                         Çim
          gibi göründüğünü fark etmişsinizdir. Eğer
          bunun  nedenini  bilmiyorsanız  öğrenme
          zamanı  geldi.”  der  ve  ardından  “Aranız-
          da  çay  kaşığı  örneği  dışında  benzer  bir
          durumla  karşılaşan  var  mı?”  diye  sorar.
          Bunun üzerine Demet söz isteyerek okula
          gelirken gördüğü varilin hareketini anlatır
          ve öğretmen de Demet'ten tahtaya anlat-
          tıklarını çizmesini ister.
                                                          Şekil 1: Asfalt zeminden çim alana ilerleyen varil

          Öğretmen “Demet, sen kırılmanın mekanik benzeri-
                                                                           Normal
          ni görmüşsün. Varil beton üzerinde ilerlerken varilin
          sol tarafı çimli alan ulaştığında yavaşlar. Ancak sağ
          tarafı henüz çimli alana ulaşmadığı için hızını korur.
          Sağ ve sol tarafının hızlarındaki bu farklılık varilin
          dönmesine neden olur. Dolayısıyla varilin ilerleme
          yönü değişir.” diyerek tahtaya Şekil 2’yi çizer. Öğ-
          retmen öğrencilerine “Cam suya göre optikçe daha                 θ
                                                                            1
          yoğun ortamdır. Camdan su ortamına yönlendirilen
                                                                                            Cam
          tek renkli ışık suya geçtiğinde, yönünü gitmesi gere-
          ken doğrultudan ve normal çizgisinden uzaklaşacak                                   Su
          şekilde değiştirir. Demet'in örneğinde yoğunluk ba-
                                                                                θ
          kımından asfalt suya, çim cama benzetilebilir. Ko-                     2
          nuştuğumuz  örneklerdeki  gibi  tüm  kırılma  olayları
          deneysel olarak keşfedilmiş Snell Yasası bağıntısı
          olan n  . Sinθ  = n  . Sinθ  matematiksel modeli ile
               1      1   2      2
          açıklanır. Burada n  ve n ortamların kırıcılık indisle-
                          1    2
          rini, θ  ışığın gelme açısını, θ  kırılma açısını ifade
               1                    2
          eder.” diye açıklama yapar.
                                                            Şekil 2: Cam ortamından su ortamına ilerleyen ışın





          172
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179