Page 76 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 76

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         43      FİZİK 10                                               Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         3. ÜNİTE     : DALGALAR > 3.1. Dalgalar
         Kavram       : Titreşim
         Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

          Çalışmanın Adı                          ADİLE VE NEŞET                                 20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Titreşim kavramını açıklayabilme.

          Yönerge: Verilen metinden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.




         Öğretmen sınıftaki öğrencileri iki gruba ayırır. Eline, Adile Naşit’in bir filmde
         kullandığına benzeyen bir zil (Görsel 1) alır ve öğrencilere “Şimdi sizden
         zil ile yapacağım hareketle ne anlatmak istediğimi düşünmenizi istiyorum.
         Daha  sonra  sizin  de  bu  hareketi  benzer  şekilde  gösterip  tanımlamanızı
         bekliyorum.” der. Ardından zil topuzunu pirinç gövdenin bir o duvarına bir
         bu duvarına vurarak hareket ettirir. Dersin sonunda sınıftan çıkar.
                                                                                  Görsel 1


         Gruplar  hareketin  ne  ile  ilgili  olduğunu  belirler
         ve  hareketi  araştırıp  ders  için  hazırlıklarını  ya-
         par. 1. grup, sinek kuşunun bir çiçekte yiyecek
         aradığını  gösteren  videoyu  akıllı  tahtada  açar.
         “Çevremizde gözlemlediğimiz cisimlerin bazıları
         bir doğrultu üzerinde tek bir yönde yer değiştirir-
         ken bazıları da bir doğrultu üzerinde gidip gelir.
         Örneğin bir kuşun uçabilmesi için kanadını sü-
         rekli aşağı yukarı çırpması gerekir. Sinek kuşları
         (Görsel 2) da böyledir. Sinek kuşları, uyguladığı
         kuvvet sonucu gövdesini sabit tutarak kanatla-
         rını saniyede 50 ila 80 kez çırpar. Bu kuşlar o
         kadar hızlı kanat çırpar ki onlara yeterince yak-
         laşmayı başarabilirseniz kanat seslerini duyabi-
                                                                         Görsel 2
         lirsiniz.” açıklamasını yapar.



                                                      2. grup, saz eşliğinde Neşet Ertaş’tan bir türkü ses-
                                                      lendirir.  “Teller,  sazın  gövdesinde  ve  kol  tarafındaki
                                                      sabitleyicileri birleştiren doğrultu üzerindedir. Durağan
                                                      konumda olan sazın (Görsel 3) teline tezene ile kuv-
                                                      vet uygulandığında tel, eşit mesafede yukarı aşağı tit-
                                                      reşir. Tel, sabitleyicilerin doğrultusunda kaldığı sürece
                                                      sürekli tekrarlanan salınım hareketi yapar. Oluşan sa-
                                                      lınım; telin bulunduğu ortamdaki atomların hareketine,
                                                      başka  bir  deyişle  esnek  ortamda  yayılarak  dalgaya
                                                      neden olur. Neşet Ertaş, türkü söylerken ses tellerini
                                                      o kadar hızlı titreştirir ki belki de kimse bunu onun gibi
                                                      ustalıkla yapamaz.” açıklamasını yapar.
                            Görsel 3









          74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81