Page 132 - Kimya 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 132

84      KİMYA 10


          2. ÜNİTE    : KARIŞIMLAR > 2.2. Ayırma ve Saflaştırma Teknikleri > 2.2.1. Karışım Ayırma Tekniklerini Açıklama
          Kavram      : Kristallendirme/Ayrımsal Kristallendirme
          Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
          Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

          Çalışmanın Adı                            BÖBREK TAŞI                                  15 dk.
          Çalışmanın Amacı  Kristallendirme ve ayrımsal kristallendirme kavramlarını tanımlayabilme.
          1. Yönerge: Aşağıdaki metin, deney ve görsellerden yararlanarak soruları cevaplayınız.

          Belirli geometrik şekle sahip katı parçalarına ‘’kristal’’ denir. Değer-
          li taşlar, kar ve tuz taneleri, mağaralarda oluşan sarkıt ve dikitler
          kristal  örnekleridir.  Kristaller,  insan  vücudunda  da  birçok  biçimde
          bulunur. Kemik ve dişlerimiz kristalleşme sonucu oluşan yapılardır.
          Fakat vücudumuzdaki kristallerin bazıları çeşitli hastalıklara neden
          olabilir. Gözde oluşan katarakt, eklem yerlerindeki kireçlenme, böb-
          rek kanallarında oluşan böbrek taşı vücutta oluşan olumsuz kristal
          örnekleridir. Böbrek kanalları içerisinde bazı minerallerin birleşerek
          oluşturduğu sert yapılara “böbrek taşı” denir. Böbrek taşları, bazı
          iyonlar  (kalsiyum,  magnezyum,  okzalat  vb.)  derişim  olarak  aşırı
          doymuş seviyeye ulaştığında gözlenir. Aşırı doymuş iyonlar böbrek
          kanalında kristaller hâlinde çöküp böbrek taşını oluşturur. Bu süreci
          kavramak için kristalleşmenin nasıl gerçekleştiğini anlamak gerekir.  Görsel 1: Böbrek taşı













                Görsel 2: Şeker kristalleri
          Ayşe Öğretmen, bir behere koyduğu 150 mL suyu ısıtıcı yardımıyla ısıtır. Isınan suya şeker kristal-
          leri ilave eder ve suyu karıştırır. 400 gram şekerin tamamı çözününceye kadar ısıtma ve karıştırma
          işlemine devam eder. Daha sonra bu şeker çözeltisinin içine dondurma çubuğu batırır. Üç gün sonra
          öğrencileri ile birlikte dondurma çubuğunu çıkardığında çubuğun etrafında şeker kristalleri oluştuğunu
          gözlemler.


          1.  Kristallendirme kavramını tanımlayınız.







          2.  Kristallendirme işleminde kullanılan çözücünün sahip olması gereken özellikleri yazınız.















                Karekod
                 Alanı
                Asıl karekodlar
          130  kalıptaki görseli siliniz.
              yerleştirildikten sonra
              Asıl karekodda çerçeve
               konturu olmayacak.
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137