Page 82 - Kimya 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 82

48      KİMYA 10


         2. ÜNİTE     : KARIŞIMLAR > 2.1. Homojen ve Heterojen Karışımlar  > 2.1.1. Karışımları Niteliklerine Göre Sınıflandırma
         Kavram       : Aerosol
         Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
         Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

          Çalışmanın Adı                    AEROSOL-ENFEKSİYON-İKLİM                             15 dk.
          Çalışmanın Amacı  Aerosol kavramını açıklayabilme.
          Yönerge: Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.

                                          Soluduğumuz havada milyonlarca parçacık veya damlacık vardır.
                                          Hapşırırken, öksürürken, konuşurken hatta nefes alırken aerosol-
                                          ler oluştururuz. Kışın soğuğa çıktığımızda nefesimizi buhar şek-
                                          linde görmemizin sebebi de aerosollerdir. Sıcak nefesimizdeki su
                                          buharı soğuk havada yoğunlaşarak “sıvı aerosol” meydana geti-
                                          rir. Bu örnekte hava, dağıtıcı fazı; yoğunlaşmış su damlacıkları
                                          ise dağılan fazı oluşturur. Aerosollerdeki parçacıkların boyutu çok
                                          küçük  olduğu  için  aerosoller  havada  kolayca  yüzer. Aerosoller
                                          hastalanmamıza neden olabilecek bakteri ve virüslerden kaynak-
           Görsel 1: Soğuk hava
                                          lanan enfeksiyonların yayılmasında da istenmeyen bir rol oyna-
          yabilir. Virüsler havaya tutunarak yüzebilen ve hareket edebilen aerosollerdir. İnsanlar virüsü soluyarak
          enfekte olabilir. Enfekte kişiler de hapşırma, öksürme hatta konuşma yoluyla virüsü yayabilir. Virüs,
          enfekte kişinin vücudundan havada yüzen su tanecikleri şeklinde atılır. Bu tanecikler, diğer insanlara
          nefes aldıkları sırada bulaşabilir. Aerosollerin süzülerek ayrılması işleminde maske ve hava filtrelerinin
          kullanımı önemlidir.
                                         Aerosollerin  iklim  değişikliğine  de  etkileri  büyüktür. Atmosferdeki
                                         aerosoller; yangın, volkanik patlama, toz fırtınası, yağmur ve şelale
                                         gibi doğal süreçler tarafından üretilir. Ayrıca fosil yakıtı tüketmek
                                         gibi  insan  faaliyetleri  sonucunda  da  oluşabilir.  Volkanik  patlama-
                                         lar en önemli “katı aerosol” kaynaklarıdır. Atmosferdeki aerosoller
                                         Güneş ışığını hem yansıtır hem de emer. Bu nedenle atmosferdeki
                                         aerosol miktarı iklim değişikliği  ile yakından ilgilidir.
           Görsel 2: Yanardağ


         1.  Aerosol kavramını tanımlayınız. Dağılan fazı dikkate alarak aerosolleri sınıflandırınız.







         2.  Tabloda verilen aerosol örneklerinin dağıtan ve dağılan fazlarının fiziksel hâllerini yazınız.


                         Aerosol                   Dağıtan Faz                  Dağılan Faz

              Sis

              Duman

              Tozlu hava


              Bulut

              Böcek ilacı



                Karekod
                 Alanı
                Asıl karekodlar
          80  kalıptaki görseli siliniz.
              yerleştirildikten sonra
              Asıl karekodda çerçeve                                                  Hazırlayan: Kevser ÇETİN
               konturu olmayacak.
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87