Page 101 - Matematik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 101

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 50
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                  MATEMATİK 10
            1. ÜNİTE     : GEOMETRİ > Dörtgenler ve Çokgenler > Dörtgenler ve Özellikleri
            Kavram       : Dörtgen, İç Bükey (Konkav) Dörtgen, Dış Bükey (Konveks) Dörtgen
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Muhakeme Becerisi

             Çalışmanın Adı                  DÖRT DÖRTLÜK DÖRTGEN TARLA                             20 dk.
             Çalışmanın Amacı  İçbükey (konkav) ve dışbükey (konveks) dörtgen kavramlarını tanımlayabilme.

            1. Yönerge: Verilen metni okuyarak ilgili boşlukları doldurunuz.

              Ahmet kendisine miras kalan, hiç görmediği, yıllardır ekilip biçilmeyen tarlayı görmek için köyüne
              gider. Uçsuz bucaksız arazide neresinin kendine ait olduğunu bilmediğinden bir harita mühendisine
              danışır. Mühendis arazide ölçümler yapar. Ölçümler sonucunda herhangi üçü aynı doğrultuda olma-
              yan 4 farklı noktayı Şekil 1’deki gibi işaretler ve bu noktalara beton direkler diker. Direklerin üstüne
              sırasıyla A, B, C, D harflerini yazarak bu direklerin arsanın köşeleri olduğunu söyler. Ahmet bir kö-
              şeden başlayarak sırasıyla ardışık direkleri doğrusal olarak tel ile birleştirir. Ardından bu tel boyunca
              tel örgü ile etrafını çevreleyerek Şekil 2’deki gibi kapalı bir alan oluşturmak suretiyle tarlasına yabani
              hayvanların girişini engeller. Çevreleme işlemi sonunda Ahmet, tabanı dörtgen bir tarlaya sahip ol-
              duğunu görür.
                   B                        C                        B                         C
                     ●                     ●                           ●                     ●













               ●                                 ●               ●                                 ●
             A                                    D            A                                     D
                          Şekil 1                                                Şekil 2



            Yukarıdaki bilgilerden hareketle "dörtgen" kavramının tanımını yapınız.
                Dörtgen:







                  B                         C
                    ●                     ●          Ahmet, tarlaya iki farklı ürün ekmek için tarlayı Şekil 3’teki
                                                     gibi iki farklı dörtgensel alana ayırdıktan sonra dörtgensel
                                                     alanların ortak köşelerinden biri olan E noktasına su ku-
                                                     yusu açacaktır. Oluşturulan dörtgensel alanlara karşılıklı
                                                     köşeleri birleştirerek ayrı ayrı sulama hattı çekmiştir. Ah-
                                                     met’in Şekil 4’teki dörtgensel alan için çektiği iki sulama
                                                     hattı da AECB dörtgeni içinde kalırken Şekil 5’teki dört-
                                   ●
                                     E               gensel alan için sulama hatlarından bir tanesinin AECD
                                                     dörtgeni dışında kaldığını ve tarlasını sulamadığını fark
                                                     etmiştir.
              ●                                 ●
            A               Şekil 3              D






                                                                                                    99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106