Page 125 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 125

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         50      TARİH 10                                               Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         2. ÜNİTE     : BEYLİKTEN DEVLETE OSMANLI SİYASETİ (1302-1453)> 2.4. Balkan Fetihleri
         Kavram       : Derviş
         Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
         Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

          Çalışmanın Adı                            ALP ERENLER                                  20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Dervişlerin Osmanlı iskân politikasındaki etkisini değerlendirebilme.

          1. Yönerge: Metin ve görselden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.





























           Osmanlı Beyliği’nin kurulduğu dönemde Anadolu’daki uç beylikleri, medeni bir hayatın kaynağı
           olan Türk ve İslam dünyasının her tarafından gelmiş her sınıftan ve meslekten insanlarla doludur.
           İran, Mısır ve Kırım medreselerinden çıkan hocalar, Orta ve Doğu Anadolu’dan gelmiş Selçuklu
           ve İlhanlı bürokrasisine mensup şahsiyetler, muhtelif tarikatların temsilcileri ve dervişler. Bunlar
           arasında bilhassa. Âşıkpaşazade’de “Gaziyân-ı Rum” diğer tarihlerde “Alplar” veya “Alp Erenler”
           namıyla zikredilen ve daha İslamiyet’ten evvel bütün Türk dünyasında mevcut olan eski ve geniş
           bir teşkilata mensup Türk savaşçıları mevcuttu. Yine ayni kitapta ismi geçen “Ahiyân-ı Rum” yani
           Anadolu Ahileri ile “Horasan Erenleri” de denilen “Abdalân-ı Rum” ismini taşıyan ve bilhassa Türk-
           men kabileleri arasında telkinlerde bulunan ve genellikle padişahlar ile savaşlara katılan dervişler
           bulunmaktaydı. Kökleri bu suretle geniş Türk ve İslam dünyasına yayılmış olan bu gibi teşkilat va-
           sıtasıyla her tarafla temas hâlinde bulunan Osmanlılar, büyük bir imparatorluk kurmak teşebbüsünde
           bu kuvvetlerden istifade etmiştir. Bunlar İslâm fütuhatını sağlamak için Osmanlı ordularına yalnız
           teşkilatlı ve imanlı bir muharip kuvvet temin etmekle kalmamış, dervişlerin dinî ve sosyal fikirler
           propagandasıyla da halk kitleleri arasında çok faal bir maya gibi faaliyette bulunmuşlardır. Bu saye-
           de o memleketlerin sosyal bünyesinde ve siyasi kuruluşunda büyük yenilikler yapmak için müsait
           kaynaşmayı sağlamış, temsil ve fütuhat işlerini kolaylaştırmakta etkili olmuşlardır. Dervişlerin bir
           kısmı gazilerle birlikte, memleket açmak ve fetihler yapmakla meşgul olmuşlardır. Bir kısmı da o
           civarda köylere veya tamamen boş ve tenha yerlere yerleşmişler ve oralarda müritleriyle beraber
           ziraatla ve hayvan yetiştirmekle uğraşmışlardır. O zamanlar bu dikkat çekici dinî topluluklara hemen
           her tarafta tesadüf edilmekte idi. Onların, tercihen boş topraklar üzerinde kurdukları zaviyeleri, bu
           suretle büyük kültür, imar ve din merkezleri hâline giriyordu. Bu zaviyelerin ordulardan daha evvel
           hudut boylarında gelip yerleşmiş olması, onların harekâtını kolaylaştıran sebeplerden biri oluyordu.



                                                       (Ömer Lütfi Barkan, İstilâ Devirlerinin Kolonizatör Türk Dervişleri,
                                         Haz.Yahya Kemal Taştan, Ötüken Yayınları, İstanbul 2020, s.159-161’den düzenlenmiştir.)



          92
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130