Page 190 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 190
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
TARİH 10
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 69
3. ÜNİTE : DEVLETLEŞME SÜRECİNDE SAVAŞÇILAR VE ASKERLER> 3.2. Tımar sistemi
Kavram : Reaya
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : Tarihsel Kavrama Becerisi
Çalışmanın Adı REAYA SINIFI 20 dk.
Çalışmanın Amacı Reaya sınıfının toplum içerisindeki yerini kavrayabilme.
1. Yönerge: Metin ve görselden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Osmanlı Devleti’nde idari sisteme bağlı olarak bugünkü manada
hem askerlik hizmeti yapanlar hem de memur statüsünde bulunanlar
askerî sınıfı oluştururdu. Bu sınıfa mensup beylerbeyi, sancakbeyi,
Tımarlı Sipahi gibi kişiler vergi vermez ve yaptıkları askerlik hiz-
metleri karşılığı bir yerin veya köyün vergisini toplama yetkisine
sahip olurdu. Vergi veren şehir, kasaba ve köy ahalisi ile konargö-
çerlere ise “reaya” denirdi
Osmanlı Devleti’nde askerî ve reaya ayrımı, tımar sisteminin siyasi
ve ekonomik temellerine dayanmaktadır. Tımar sistemi içerisinde
yer alan reayanın ve Tımarlı Sipahi’nin birtakım sorumlulukları bu-
lunurdu. Osmanlı köylüsünün devlete ve sipahiye karşı görevlerinin
sınırları kanunlarla belirlenmişti. Bu görevleri dışında reayanın kar-
şılıksız çalıştırılması yasaktı. Köylü, kendisine tahsis edilen toprağı
işlemek ve vergisini sipahiye ödemekle yükümlüydü. Köylü, keyfî
olarak tarlasını boş bırakamaz, çiftini çubuğunu terk edip bir başka
memlekete gidemezdi.
Görsel 1
1. “Reaya” kime denir? Açıklayınız.
2. Osmanlıdaki sınıf sisteminde reayanın yerini değerlendiriniz.
3. Reayaya devlet tarafından bazı haklar tanınırken bazı kısıtlamaların da getirilmesinin sebepleri
neler olabilir?
127
Hazırlayan: Ferhat BİLDİK