Page 128 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 128

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                                        CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

          Çalışma No.: 53                               Çalışma No.: 55

          1.  a)   Olası cevap:                         1.  Olası cevap: Sait Faik Abasıyanık’la yapılan mülakatta açık
                   Elif: Herhangi bir konuda, alanında uzman biriyle yapılan   ve akıcı bir dil kullanılmıştır. Ayrıca mülakatın yapıldığı yıl-
               görüşmeye denir.                            larda kullanılan dile göre sade bir dil kullanılmıştır.
                   Hasan: Bir işe alınacak kişiler arasından seçim yapabilmek
               amacıyla kendileriyle karşılıklı konuşma/görüşmeye denir.  2.  Röportaj türünde çoğunlukla öyküleme ve betimleme anlatım
                                                           biçimleri kullanılmaktadır.
             b)   Olası cevap: Elif adlı öğrencin cevabı Orhan Okay ile Söy-  Metinden örnek cümleler: “Orman İşletme Müdürü gençten
               leşi adlı metinle ilişkilidir. Çünkü bu metin, iş görüşmesiy-  bir adam. Zayıf, ince yüzlü, sinirli. Yalnız bir tepenin üstünde-
               le ilgili bir metin değil, edebiyat alanında uzman bir kişiyle   ki Bucak evinin önüne oturmuşuz. Ötede birkaç bakım memu-
               yapılmış görüşmedir. Hasan adlı öğrencinin tanımında ise   ru kederli, yorgun dolaşıyorlar.”
               “mülakat” kavramının günlük dilde farklı anlamda kulla-  3.
               nılmasından kaynaklanan bir kavram yanılgısı söz konu-              Mülakat  Röportaj
               sudur.
          2.  D – Y – D – D – Y – D                         Alanı görüşülen kişiyle sınırlıdır.  

          Çalışma No.: 54
                                                              Her çeşit konu ve olay fotoğraf
          1.  Birinci kişili anlatım: “Köylüler aldı dört bir yanımızı, iyi,   ve belgelerle desteklenerek   
             akıllı köylüler. Efsane köylüleri.             ayrıntılı biçimde ele alınır.
             Köyü görür görmez, peri bacaları ormanına girerken, Musta-
             fa’ya demiştim ki: Mustafa, ben burada yapacağımı bilmiyo-
             rum.”                                            Muhatap olan kişiye sorular
             Soru-cevap: “Bu ne?” dedim.                    sorularak gerçekleştirilir. .  
             “Bu da Sak kalesi. Adı öyle.”
             Gezip görme: “Ortahisar köyü… Peri bacaları ormanın orta-
             sında. Bozkır bomboştur. Kıraçtır. Tuzludur. Tuz parçaları yaz     Sorular sormanın yanında bir
             sıcağında ışıldar. Uçsuz bucaksız, yapayalnız, düz uzar gider.  olayı anlatıp göz önünde can-
             Farklı anlatım biçimleri: “Ta uzakta, ötelerde, belki de gö-  landırmaya çalışmak ve izlenim   
             remeyeceğin  kadar  uzakta  bir  gökyüzü  vardır.  Bomboz.  Bu
             büyük yalnızlıkta insanlar, hayvanlar, çok çok da bulunmazlar   kazandırmak amacı vardır.
             ya, karınca gibidirler.” (Betimleme)
             “Köylüler aldı dört bir yanımızı, iyi, akıllı köylüler. Efsane
             köylüleri. Köyü görür görmez, peri bacaları ormanına girer-  Çalışma No.: 56
             ken, Mustafa’ya demiştim ki…” (Öyküleme)
             “Bu kale çok eskiden kalmıştır. Zaman belli değil. Ortahisar   1.  a)  “Milyonlarca” kelimesinden sonra “yıl” kelimesi gelmeli.
             kalesiyle bu kale alttan bir tünelle birleşir. Eskiden kaleler mu-  b)   “Daha kolay” kelime grubu “kendini” kelimesinden son-
             hasara edilince bir kaleden bir kaleye bu tünelden gidilirmiş.   ra gelmeli.
             Çok geniş bir tünel.” (Açıklama)           2.  a)  A3
             Yazarın kişisel değerlendirmeleri: “Ben biliyordum ki, ef-  b)  A4
             sane  öyle  okumuşluğa  falan  bakmaz.  Efsane  insanoğlunun
             içindedir. Ölüm gibi, arılık gibi, korku gibi temellidir insanda.   3.
             İnsanoğlu  yaratıcıdır.  Sıkışınca  taşı  un  eder,  kayaları  deler,   Değil domates doğramak, yemek bile yapamaz.  
             toprağın altını üstüne getirir, en umulmaz yerden kendine bir
             dost çıkarır. Yani insanoğlu, yaratmadan edemez.”  Biz ve onlar aynı sokakta oturuyoruz.
          2.  Verilen metin; okuyucuya bilgi vermenin amaçlanması, doğ-
             rudan gerçek hayatın anlatılması, gazete-dergi yazısı niteliğin-  Köyünü sürekli hatırlıyor ve gitmek istiyordu.  
             de olması, açıklayıcı ve tartışmacı anlatım biçimlerinin kulla-
             nılması gibi özelliklerinden dolayı anlatmaya dayalı türlerden   Ben uçaktan, o ise trenden korkar.  
             (öykü, roman, masal, fabl) ayrılır. Birinci ağızdan yazılması,
             tasvirler  yapılması,  olay  örgüsü  içinde  sunulması,  karşılıklı   Yarın gelemem çünkü sonra gelebilirim.
             konuşmalara yer verilmesi, öyküleyici ve betimleyici anlatım                       
             biçimlerine başvurulması gibi özelliklerinden dolayı da anlat-
             maya dayalı türlerle benzerlikler gösterir.
         3.                 İfade              Karar
             Manisa’ya giderek yöre halkına konu hakkında
             sorular sormalıdır.                 
             Gözlemlerini tamamen nesnel biçimde kaleme
             almalıdır.
             Bir kız isteme olayına tanıklık edip fotoğraflar
             çekmelidir.                         
             Araştırdığı konuyla ilgili notlar tutup belgeler
             edinmelidir.                        
             Yaşadıklarını gözlemci bakış açısıyla aktarmalıdır.
             Öyküleyici, betimleyici ve açıklayıcı anlatım
             biçimlerine başvurmalıdır.          

          126
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133