Page 128 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 128
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi
Çalışma No.: 53 Çalışma No.: 55
1. a) Olası cevap: 1. Olası cevap: Sait Faik Abasıyanık’la yapılan mülakatta açık
Elif: Herhangi bir konuda, alanında uzman biriyle yapılan ve akıcı bir dil kullanılmıştır. Ayrıca mülakatın yapıldığı yıl-
görüşmeye denir. larda kullanılan dile göre sade bir dil kullanılmıştır.
Hasan: Bir işe alınacak kişiler arasından seçim yapabilmek
amacıyla kendileriyle karşılıklı konuşma/görüşmeye denir. 2. Röportaj türünde çoğunlukla öyküleme ve betimleme anlatım
biçimleri kullanılmaktadır.
b) Olası cevap: Elif adlı öğrencin cevabı Orhan Okay ile Söy- Metinden örnek cümleler: “Orman İşletme Müdürü gençten
leşi adlı metinle ilişkilidir. Çünkü bu metin, iş görüşmesiy- bir adam. Zayıf, ince yüzlü, sinirli. Yalnız bir tepenin üstünde-
le ilgili bir metin değil, edebiyat alanında uzman bir kişiyle ki Bucak evinin önüne oturmuşuz. Ötede birkaç bakım memu-
yapılmış görüşmedir. Hasan adlı öğrencinin tanımında ise ru kederli, yorgun dolaşıyorlar.”
“mülakat” kavramının günlük dilde farklı anlamda kulla- 3.
nılmasından kaynaklanan bir kavram yanılgısı söz konu- Mülakat Röportaj
sudur.
2. D – Y – D – D – Y – D Alanı görüşülen kişiyle sınırlıdır.
Çalışma No.: 54
Her çeşit konu ve olay fotoğraf
1. Birinci kişili anlatım: “Köylüler aldı dört bir yanımızı, iyi, ve belgelerle desteklenerek
akıllı köylüler. Efsane köylüleri. ayrıntılı biçimde ele alınır.
Köyü görür görmez, peri bacaları ormanına girerken, Musta-
fa’ya demiştim ki: Mustafa, ben burada yapacağımı bilmiyo-
rum.” Muhatap olan kişiye sorular
Soru-cevap: “Bu ne?” dedim. sorularak gerçekleştirilir. .
“Bu da Sak kalesi. Adı öyle.”
Gezip görme: “Ortahisar köyü… Peri bacaları ormanın orta-
sında. Bozkır bomboştur. Kıraçtır. Tuzludur. Tuz parçaları yaz Sorular sormanın yanında bir
sıcağında ışıldar. Uçsuz bucaksız, yapayalnız, düz uzar gider. olayı anlatıp göz önünde can-
Farklı anlatım biçimleri: “Ta uzakta, ötelerde, belki de gö- landırmaya çalışmak ve izlenim
remeyeceğin kadar uzakta bir gökyüzü vardır. Bomboz. Bu
büyük yalnızlıkta insanlar, hayvanlar, çok çok da bulunmazlar kazandırmak amacı vardır.
ya, karınca gibidirler.” (Betimleme)
“Köylüler aldı dört bir yanımızı, iyi, akıllı köylüler. Efsane
köylüleri. Köyü görür görmez, peri bacaları ormanına girer- Çalışma No.: 56
ken, Mustafa’ya demiştim ki…” (Öyküleme)
“Bu kale çok eskiden kalmıştır. Zaman belli değil. Ortahisar 1. a) “Milyonlarca” kelimesinden sonra “yıl” kelimesi gelmeli.
kalesiyle bu kale alttan bir tünelle birleşir. Eskiden kaleler mu- b) “Daha kolay” kelime grubu “kendini” kelimesinden son-
hasara edilince bir kaleden bir kaleye bu tünelden gidilirmiş. ra gelmeli.
Çok geniş bir tünel.” (Açıklama) 2. a) A3
Yazarın kişisel değerlendirmeleri: “Ben biliyordum ki, ef- b) A4
sane öyle okumuşluğa falan bakmaz. Efsane insanoğlunun
içindedir. Ölüm gibi, arılık gibi, korku gibi temellidir insanda. 3.
İnsanoğlu yaratıcıdır. Sıkışınca taşı un eder, kayaları deler, Değil domates doğramak, yemek bile yapamaz.
toprağın altını üstüne getirir, en umulmaz yerden kendine bir
dost çıkarır. Yani insanoğlu, yaratmadan edemez.” Biz ve onlar aynı sokakta oturuyoruz.
2. Verilen metin; okuyucuya bilgi vermenin amaçlanması, doğ-
rudan gerçek hayatın anlatılması, gazete-dergi yazısı niteliğin- Köyünü sürekli hatırlıyor ve gitmek istiyordu.
de olması, açıklayıcı ve tartışmacı anlatım biçimlerinin kulla-
nılması gibi özelliklerinden dolayı anlatmaya dayalı türlerden Ben uçaktan, o ise trenden korkar.
(öykü, roman, masal, fabl) ayrılır. Birinci ağızdan yazılması,
tasvirler yapılması, olay örgüsü içinde sunulması, karşılıklı Yarın gelemem çünkü sonra gelebilirim.
konuşmalara yer verilmesi, öyküleyici ve betimleyici anlatım
biçimlerine başvurulması gibi özelliklerinden dolayı da anlat-
maya dayalı türlerle benzerlikler gösterir.
3. İfade Karar
Manisa’ya giderek yöre halkına konu hakkında
sorular sormalıdır.
Gözlemlerini tamamen nesnel biçimde kaleme
almalıdır.
Bir kız isteme olayına tanıklık edip fotoğraflar
çekmelidir.
Araştırdığı konuyla ilgili notlar tutup belgeler
edinmelidir.
Yaşadıklarını gözlemci bakış açısıyla aktarmalıdır.
Öyküleyici, betimleyici ve açıklayıcı anlatım
biçimlerine başvurmalıdır.
126