Page 123 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 123

CEVAP ANAHTARLARI                                                     TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11
                                                                                              Kavram Öğretimi


             Çalışma No.: 32                                   Sohbet bir edebî metin türü iken fıkra bilgilendi-
                                                               rici (öğretici) metin türüdür.
            1.    S    Ö     Y     L    E     Ş     İ          Sohbet ve fıkra Batı Etkisinde Gelişen Türk
                                                               Edebiyatı Dönemi’nde ortaya çıkmıştır.  
                  4     1    7     2    5     3     6          Sohbet türüne eskiden “musahabe” adı verilirdi.
                                                               Bu türe söyleşi de denmektedir.   
             Çalışma No.: 33                                   Nasreddin Hoca fıkraları, bilgilendirici (öğretici)
                                                               metin türü olan fıkralarla aynı tür kabul edilir.
            1.
                             Cevaplar               X
                — Sanat ve bilimle ilgili, her zaman geçerli konu-  X  3.  Öğrenciden sohbet türüne uygun bir paragraf yazması beklenir.
                 lardan bahsedebilirim.
                — Fikirlerimi paylaşmak, toplumu yönlendirmek,   Çalışma No.: 35
                 kamuoyu oluşturmak.
                — Her yaştan, eğitim düzeyinden e-gazete okur-  1.  a)   Gençlikte pek çokmuş gibi görünen vakit yaş ilerledikçe
                ları.                                           azalacaktır.
                — Kısa olmalı, verilen sütunun sınırlarını aşma-  b)   İhtiyarlığın kudretli olması gençliğin birçok şeyleri bilme-
                malı.                                           sine dayanır.
                — Derine inmeden, belli bir görüşü ifade etmeye   c)   En muktedir ihtiyarlar gençliklerini boş geçirmemiş olan-
                 yetecek kadar detaylandırmalıyım.              lardır.
                — Bahsetmem doğru olmaz, tarafsızlığımı etkiler.  X
                — Hayır, kanıtlamak zorunda değilim.       2.  a)   Mavi gözlerine,  /  beyazlıktan mavileşmiş bir gözkapağı /
                — Evet, sadece uzmanı olduğum konularda fikirle-  X  Dolaylı T.   Belirtili Nesne
                 rimi insanlara aktarabilirim.                  altın ışıklarıyla  /  indi.
                — Akıcı, açık, çekici, samimi olmalı.           Zarf T.   Yüklem
                — Kamuoyu oluşturmaya çalışmaz ve karşılıklı
                 konuşma üslubuyla yazarsam metnim sohbete   X
                 dönüşmeyecektir.                             b)   İki tarafı çıplak dağlarla çevrilen bu upuzun ovanın tam
                                                                                Özne
             Çalışma No.: 34                                    orta  yerinde  yapayalnız  duran  ve  etrafındaki  yapraksız

            1.  a)                                              akasyalarla daha zavallı görünen bu soğuk bina,  /  oraya
                       Üçüncü Mektup     Kirli Çamaşırlar
                          Sohbet            Fıkra               rastgele atılmış bir taş parçasını  /  andırıyordu.
                                                                      Belirtili Nesne  Yüklem
                b)  Olası  cevap:  Metin  türlerini  belirlerken  bilgi  haritasın-
                   daki  verilerden  ve  türlerle  ilgili  önceki  bilgilerimden
                   yararlandım.  Buna  göre  Üçüncü  Mektup  metninin  türü
                   sohbettir. Çünkü metin karşısında biri var da onunla soh-  c)  Gençlik  /  bilse,  /  ihtiyarlık  /  yapabilse!
                   bet ediyormuş gibi yazılmış. Kişisel duygu ve düşünceler          Özne    Yüklem      Özne       Yüklem
                   inandırma kaygısı güdülmeden aktarılmış.
                   Kirli  Çamaşırlar  metni  fıkra  türünde  kaleme  alınmış.
                   Çünkü  yazar  düşüncelerini  sohbet  havasında  kaleme   3.  a)  Asık surata kapanan kapılar  /  güler yüze  /  açılır.
                   almamış, daha çok eleştirel bir tutum takınmış. Yazısını
                   güncel bir konu olan Fransa’da gösterime giren filmler                    Özne                              Dolaylı T.    Yüklem
                   üzerine yazmış.
                                                              b)  Yüzünüzden  /  tebessüm  /  eksik olmasın.
            2.
                              İfadeler            İşaret              Dolaylı T.         Özne    Yüklem
                Fıkra türüne günümüzde köşe yazısı da denmek-
                tedir.                                    Çalışma No.: 36
                Sohbet yazıları bir plana bağlı kalınmadan
                yazılabilir.                               1.  İç konuşma, bilinç akışı, iç çözümleme.
                Sohbet ve fıkra türlerinin gelişmesinde gazetenin   2.  Olası  cevap:  Bireyi  anlatan  romanda  mekân-birey  ilişkisi
                önemli bir payı vardır.                      önemlidir.  Bireyin  hisleri  ve  düşünceleri  mekâna  bakılarak
                                                              netleştirebilir. Peyami Safa hasta gencin hislerini eski evleri
                Fıkra ve sohbet herkesin yazabileceği kolay   betimleyerek daha da kuvvetli aktarmaktadır. Mahalleden baş-
                türlerdir.                                    layarak hasta gencin gittiği bütün mekânlarda ona hastalığını
                Fıkra ve sohbette konular derinlemesine işlen-  hatırlatacak ayrıntılar üzerinde durulur. Böylece gencin hasta-
                mediği için ikisi de genellikle kolay anlaşılan     lığı daha da inandırıcı hâle getirilmektedir.
                türlerdir.                                 3.  Karamsar, gözlemci, nazik, duygusal, kendini iyi yetiştirmiş,
                Fıkra yazmak için herhangi bir bilgi biriki-  hüzünlü, hayalci, büyüklerini düşünen, sorumluluk sahibi gibi
                                                              hasta gencin kişilik özelliklerinin yazılması beklenir.
                mine gerek duyulmadığından herkes bu türde
                yazabilir.

                                                                                                   121
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128